Zwangerschapstest betrouwbaar bij doorslikken pil?

Al jaren slik ik de pil door, neem hooguit eens in de drie maanden een stopweek (maar niet steeds op hetzelfde moment). Een zwangerschapstest moet je doen ongeveer 2 weken na je ovulatie. Echter omdat ik de pil doorslik en zelf plan wanneer ik ongesteld moet worden heb ik geen idee wanneer die ovulatie plaats zou vinden. Kan ik nog steeds een betrouwbare zwangerschapstest doen? En hoe weet ik wanneer ik die moet doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.5K
Erna55
6 jaar geleden
Het klopt niet dat je een zwangerschapstest moet doen 2 weken na je ovulatie. Je kunt hem altijd later dien, niet eerder.
Bij doorslikken van de anticonceptiepil geldt het volgende : Je kunt de zwangerschapstest doen 3 weken nadat je vermoed dat je zwanger bent.

Antwoorden (1)

In principe kun je op elk moment, als je twijfelt, een test doen.
De hormonen van de pil beïnvloeden de test zelf niet, die test meet een ander hormoon (meestal hCG).

Na onveilige seks/bevruchting duurt het ongeveer twee weken voordat je lichaam (eigenlijk de vrucht) voldoende hCG aanmaakt om een meetbaar positieve zwangerschapstest te krijgen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Correct, al ken ik geen enkele zwangerschapstest die iets anders meet dan hCG.
Zo'n test doe je dan oom niet 2 weken na de ovulatie, maar 2 weken na de onbeschermd seks. Overigens is het niet zo moeilijk om te weten wanneer de ovulatie is bij pilgebruik; de ovulatie is dan afwezig.