Zijn er afkickverschijnselen als je stopt met de pil?

Ik ga er na 7 jaar mee stoppen, omdat het libidoverlies en de stemmingswisselingen te erg zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Als je stopt met het slikken van de anticonceptiepil kan het even duren voordat je lichaam haar eigen hormoonproductie weer genormaliseerd heeft, en je dus weer regelmatig menstrueert. Je kúnt klachten krijgen door dit "ontpillen", maar dat hoeft niet. Voorbeelden van mogelijke klachten na het stoppen van de pil zijn: buikkrampen, buikpijn, misselijkheid, hoofdpijn, pijnlijke borsten, pijnlijke tepels, puistjes, stemmingswisselingen. Zodra je lichaam de natuurlijke hormonale situatie terug heeft verdwijnen deze symptomen vanzelf weer.

Er kan enige tijd overheen gaan voordat je weer regelmatig een eisprong hebt, dus het is niet verontrustend als je niet meteen op tijd ongesteld wordt. In principe kun je wel direct na het stoppen met de pil zwanger worden, maar dat gebeurt niet vaak. Eerst krijg je nog een laatste onttrekkingsbloeding zoals in de stopweek. De eerste weer normale cyclus kan acht weken of nog langer op zich laten wachten.