Weer met pil begonnen (microgynon 20) buiten de cyclus om, is deze veilig na 7 dagen? In de bijsluiter wordt er niks over vermeld.

Ik heb 6 maanden de pil geslikt (Microgynon 20) en daarna na 1 maand door omstandigheden gestopt. Sinds deze maand weer begonnen, buiten mijn menstruatie om, 9 dagen geleden. Ik had begrepen dat de pil na 7 dagen veilig zou zijn, maar nu lees ik tegenstrijdige informatie dat die regel alleen geldt als je in dag 2 tot en met 5 van je cyclus begint. In de bijsluiter staat niks over wanneer de pil veilig is als je buiten je menstruatie begint met slikken. Is het nu een strip en een stopweek of geld de 7 dagen regel? Heb 1 keer 'onveilig' seks gehad. Huisarts wil ik morgen sowieso bellen! Jullie adviezen voor nu?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Amadea
6 jaar geleden
Morgen is Tweede Pinksterdag, en zal je huisarts niet gewoon werkzaam zijn.

Antwoorden (1)

Als je begint met slikken op de eerste dag van je menstruatie, beschermt de pil direct. Begin je op willekeurig elk ander moment van je cyclus, dan moet je de eerste zeven dagen aanvullende maatregelen nemen. Sommige sites geven een maand of een complete pilstrip aan, maar die informatie is achterhaald.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een betrouwbare bron voor informatie is bijvoorbeeld de site www.thuisarts.nl

Daar vind je hierover het volgende:

Als u op de eerste dag van de menstruatie met uw eerste pilstrip begint, bent u vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd.
Let op: Begint u op een andere dag? Dan bent u niet direct beschermd. Gebruik dan de eerste zeven dagen dat u de pil slikt ook nog een condoom als u wilt vrijen.
(https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-wil-combinatiepil-gaan-gebruiken)