Is 'de pil' (stediril 30) veilig als je ritalin slikt?

Gisteren heb ik ritalin voorgeschreven gekregen van mijn psychiater en nu zag ik in de bijsluiter staan dat er effectieve maatregelen genomen moeten worden. Gisteren heb ik het ook gevraagd in de apotheek maar de vrouw zei dat het wel samen kon. Toch lees ik op internet dat er een zwaardere pil voorgeschreven kan/moet worden omdat je in je vruchtbare dagen niet volledig beschermt bent. Weet iemand hier misschien uit eigen ervaringen hoe het werkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (4)

Jup, het kan zijn dat je mssn een zwaardere pil moet nemen, maar deze kan ook zwaar genoeg voor je zijn. Uit voorzorg zou je ene condoom kunnen gebruiken als jullie onveilig vrijen.

Je kan het merken aan bv te zwaar ongesteld zijn of dat je last hebt van doorbraakbloeding.

Als je echt twijfelt, neem dan contact op met je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De werkzame stof in ritalin is Methylfenidaat. En die staat niet bij de middelen die de werking van stediril beïnvloeden. Bovendien zou bij de apotheek een alarmbel gaan rinkelen en dat deed het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik de zelfde pil in combi met concerta (zelfde werkende stof als ritalin, alleen langwerkende versie medicatie) en volgens mijn huisarts is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen interacties bekend tussen deze beide middelen. Anders zou het systeem van de apotheek ook automatisch een melding moeten geven. Er zijn wél interacties bekend met een ander middel uit dezelfde geneesmiddelengroep (modafinil) maar dat wordt niet gebruikt voor ADHD. Misschien dat dat de verwarring geeft?

In sommige patiëntenbijsluiters staat wel een extra waarschuwing over het gebruik van ritalin door meisjes/vrouwen in hun vruchtbare jaren. Dat is echter niet omdat er een interactie bekend is, maar omdat gebruik van ritalin tijdens de zwangerschap, sterk wordt afgeraden. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet zwanger wordt als je ritalin gebruikt. Vandaar dat sommige fabrikanten dit als aandachtspunt in de bijsluiter hebben opgenomen, en schrijven dat anticonceptie besproken dient te worden wanneer een meisje die haar eerste menstruatie heeft gehad, ritalin gebruikt.

Hoewel het altijd kan zijn dat mensen vanuit hun eigen ervaring merken dat ze bijvoorbeeld eerder doorbraakbloedingen krijgen in combinatie met ritalin (wat overigens NIET wil zeggen dat de pil niet meer veilig is!) zijn er vanuit de farmacologie geen interacties bekend.

Bij vrouwen die erg ongeconcentreerd zijn door hun ADHD is het gebruik van anticonceptie natuurlijk wel een extra punt van aandacht, omdat bij de pil het één keer vergeten daarvan, al voor problemen kan zorgen. Voor sommige vrouwen zal het daarom beter zijn om te kiezen voor een methode waarbij je voor langere tijd niet meer aan je anticonceptie hoeft te denken, zoals Implanon, een (hormoonhoudend) spiraaltje, de prikpil, of wekelijkse methodes zoals de anticonceptiepleister of de Nuvaring. Maar dit zal voor lang niet elke vrouw met ADHD zo'n issue zijn.

Als je vragen hebt over de interactie van medicatie, of over de werking van medicijnen die je gebruikt, kun je behalve bij je arts ook altijd terecht bij je apotheker.