kan men de bloeddruk verhogen zonder medicijnen?

Ritsuka
2 jaar geleden
Ik heb fludrocortisonacetaat als bloeddrukverhoger, voorgeschreven door internist.
Helaas werkten alle 'trucjes' voor mij niet goed genoeg, bloeddruk bleef laag.

Antwoorden (2)

Van bijv. zoethout(-thee) (en zout, en - zoute - drop) is bekend dat het je bloeddruk kan verhogen. Maar zout is natuurlijk niet echt goed voor je. Ik zou voorzichtig zijn met dit soort middeltjes!
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Effect van zout op bloeddruk wordt zwaar overschat. Gezonde mensen met gezonde nieren plassen het teveel aan zout gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De hartstichting adviseert niet extra zout of drop te eten. Mensen krijgen vaak al te veel zout binnen en dat is echt niet goed voor je nieren en bijnieren.
Een oplossing bij een lage bloeddruk is meer zout eten. Zout houdt namelijk water vast en dan neemt de hoeveelheid vocht in de aderen ook toe. U moet veel drinken, minimaal twee glazen water na de maaltijd. Vermijd droogte, hitte en drukte. Als u slecht tegen warmte kunt, dan kunnen de bloedvaten uitzetten en dan krijgt u een lage bloeddruk. Zweten zorgt ook voor een lage bloeddruk, omdat u veel vocht en zout verliest. U bent in de zomer dan ook meer vatbaar voor deze lage bloeddruk. Let dan ook goed op als de temperaturen hoger zijn, want dan heeft u een grotere kans om flauw te vallen.
Als u de lichtheid in het hoofd voelt opkomen, moet u oppassen, want dan bent u dichtbij bewusteloosheid en dan zou u kunnen vallen. U kunt dan het volgende doen:

Gaan zitten of hurken. Thuis kunt u zorgen dat er op plaatsen waar u soms klachten hebt (bijvoorbeeld bovenaan de trap) een stoel of een kruk staat. Sommige mensen nemen bij wandelen een opklapbaar krukje mee om overal te kunnen zitten.
Uw benen kruisen en tegen elkaar duwen. Dit verhoogt de bloeddruk, en kan zowel staand als zittend gedaan worden. Als u al evenwichtsproblemen hebt kunt u dit beter niet staand doen.
Stevige vuisten maken; ook dit verhoogt de bloeddruk.
Uw billen aanspannen; ook dit verhoogt de bloeddruk.
Probeer te gaan zitten, want u kunt uw klachten niet onderdrukken, en als u blijft staan kunt u flauwvallen.