Welk plantaardig middel is écht effectief tegen angst?

Ik heb al eens sedinal druppeltjes gebruikt, maar dit deed niets. Nu gebruik ik rhodiola rosea, en merk er ook niet veel van (gebruik dit al 1,5 week). Bach rescue lijkt een beetje te helpen, maar niet genoeg.

Het zou vooral moeten helpen voor obsessieve gedachten. (loop ook bij een psycholoog, dus als aanvulling daar op.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De dingen die echt werken hebben vaak ook wisselwerking met (reguliere) middelen. Dat geldt ook voor Rhodiola rosea, echter zijn veel middelen van twijfelachtige kwaliteit, dan gebeurt er sowieso weinig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met wat heeft rhodiola dan wisselwerking?
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt je psycholoog vragen welk middel je zou kunnen gebruiken.
fremar
7 jaar geleden
plantenextracten zullen hier weinig uithalen,bespreek je probleem met je arts en psycholoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.vitaminstore.nl/informatie/Rhodiola
o.a. op antidepressiva.
Maar maak je nog geen zorgen, waarschijnlijk gebruik je een lage dosering, waarbij problemen niet te verwachten zijn. @fremar: de vraag is "plantaardig" dat gaat wat verder dan alleen extracten. Hoewel ik ook extracten ken met een zeer sterke werking. Plantaardige magnesium zou dan trouwens ook als antwoord kunnen. (dat heeft zeker geen wisselwerking)
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik zou eerder iets als yoga of meditatie proberen, als ondersteuning van je therapie bij de psycholoog.

Antwoorden (4)

Tsja, dat is een lastige. Sint Janskruid schijnt bij sommige mensen te werken, het kan in iedergeval iets doen bij een milde depressie. Ik weet niet of het bij angst werkt, maar veelal grijpt het in op dezelfde mechanismen. Zelf had ik het gevoel dat het de scherpe randjes er een beetje afhaalde, maar niet afdoende. Het is wel een middel die een aantal bijwerkingen kan hebben bijvoorbeeld maag-darmklachten of lichtgevoeligheid. Belangrijk om nog te vermelden: het vermindert de werking van de pil!! Dus als je anticonceptie gebruikt is het niet geschikt. Ook is het gevaarlijk in combinatie met anti-depressiva en bepaalde andere medicatie omdat het kan leiden tot het serotonine-syndroom. Dus altijd met een specialist overleggen voor dat je het gaat gebruiken.
Verder wordt valeriaan wel eens gebruikt, als je het gedurende een aantal weken gebruikt zou het effectiever worden, maar daar heb ik persoonlijk mijn twijfels bij, heb er zelf geen baat bij gehad.
Voor angst denk ik dat lavendelolie capsules (merk lasea) de grootste kans op een positief effect heeft. Er wordt momenteel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en van wat er nu bekend is zou het kunnen helpen bij angst en onrust. Effect duurt even, minstens 2 weken. Via google kun je die onderzoeken wel vinden denk ik. In Duitsland wordt dit al verkocht, in Nederland nog niet, dus je zou het via een apotheek in Duitsland moeten bestellen. In nederland loopt er nu een onderzoek vanuit het CIP (lentis) naar lavendelcapsules van lasea, maar dat is dus nog gaande. Bijwerkingen zijn oprispingen met lavendelsmaak en maag-darmklachten, verder niets bekend. Ik zou je hierbij wel echt dringend adviseren om alles in overleg met een specialist te nemen, zodat je iemand hebt die met je meekijkt en je verder kan adviseren!
Zoals al genoemd is gezonde voeding belangrijk en voldoende vitamines (vit d, ijzer, b12, eventueel visolie etc. Je kunt bloed laten prikken om te kijken of hier tekorten zijn. Indien je koffie en alcohol drinkt zou ik dat zoveel mogelijk vermijden. Verder is mindfulness effectief; mogelijk kan mediteren je ook verder helpen. Yoga zou ook kunnen bijdragen aan verbetering en sowieso sporten in het algemeen.
Maar zoals je zegt, je hebt een psycholoog dus voor nu zou ik daar gewoon op in zetten en jezelf de tijd geven die je nodig hebt. Heel veel succes!

Toegevoegd na 20 uur:
Er worden nog steeds nieuwe bijwerkingen van lavendel gemeld, zoals huidallergie of zwelling van de slijmvliezen. Gebruik alleen onder begeleiding!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een geweldig goed en onderbouwd antwoord +
Hoi, bij mij hielp Passiflora. Maar ik heb geleerd dat je het beste kan uitproberen wat bij jou helpt. Ook heb ik gehoord dat je op een gegeven moment (na een aantal maanden) er aan went en iets anders weer moet gebruiken om effect te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rescu remedy ik schrijft het denk fout maar swat
Je kunte het vinden in een natuurwinkel

Toegevoegd na 11 minuten:
Valiriaan ofzo en citoenmilise
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Citroenmelisse of sint janskruid zouden goed kunnen helpen.
Echter doe je dan aan symptoom bestrijding en doe je dus niets aan de echte oorzaak.