Zijn er natuurlijk geneesmiddelen die goed werken ter bestrijding van een burnout?

Steeds vaker hoor ik van mensen die de 'pammetjes' [Loraze-, Themaze- etc.] niet willen slikken, maar waar kunnen zij dan wel terecht voor een effectief middel? Zijn er misschien andere mogelijkheden om dit tegen te gaan? Anders dan chemische medicijnen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.7K
Erna55
8 jaar geleden
De "pammetjes" zijn geen oplossing voor een burn-out, maar kunnen een ondersteuning bieden bij therapie.
Bij burn- out kan het voorkomen dat iemand continue onder stress staat en niet meer in staat is zich ( fysiek) te ontspannen. Dan kan medicatie helpen om weer in ontspanning te raken, zodat de therapie beter aanslaat. Zonder medicatie kan, zonder therapie kan niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook zonder therapie kun je het oplossen (ervaringsdeskundige, alleen bestond het woord burnout toen nog niet en het was best heftig). Ik hen 4 maanden afstand genomen van alles (behalve mijn vriendin, nu mijn echtgenote) en ben letterlijk een paar weken in een hutje op de hei gaan wonen. Misschien dat je dat wel zelftherapie noemt, maar wat ik vond dat ik vooral nodig had, was rust en afzondering. het heeft prima gewerkt en al heeft het meer dan een jaar geduurd voor ik weer echt de oude was, ik ben er beter en sterker door geworden (ik was destijds 22). In die periode heb ik geen medicijnen gebruikt en geen alcohol gedronken; wel veel thee en koffie. daarbij kreeg ik wel veel steun van mijn omgeving via brieven en af en toe een bezoekje. Na een tijdje merk je dat je uit het dal klimt, je blikveld wordt breder en je gaat zelf ook weer meer doen. maar rust en veel slapen heeft in mijn geval zeer geholpen. Ik heb na deze episode nooit meer iets dergelijks meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel. Dat is wel heel jong! 22 jaar en al een burnout.
Dus afzondering en rust. Tja, iemand anders vertelde mij destijds over zijn eigen ervaring: ik heb toen aan een boer gevraagd of ik de akker met de hand mocht omspitten... dat mocht. Deze man ging iedere dag urenlang zware lichamelijk arbeid aan .. het was een 'kantoorman'. Ook ik ben een ervaringsdeskundige avant la lettre.. ik ben ziek naar huis gegaan en kreeg het stempel: 'overspannen' .. ik heb een jaar thuis gezeten, met medicatie.
Heel fijn. Ik vraag het nu voor iemand anders, met mijn ervaring kan ik hier niet helpen vandaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Magnesium en veel. Sint Janskruid (krachtig spul, oppassen hiermee) (eigenlijk het totale voedingspatroon aanpassen) ps. Oppassen met fysieke arbeid, voor sommige werkt het goed omdat ze zo uit hun hoofd komen, voor andere is de belasting op het lichaam teveel, Mogelijk doordat tekorten nog groter worden.
O.a. een magnesium tekort kan verergeren door fysiek werk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd : Bedankt! Waar kan ik informatie vinden m.b.t. het aanpassen/veranderen van het voedingspatroon?
Gecombineerd met inname magnesium/Sint Janskruid?
en ook :
onder welke richting van dit? natuurlijk? alternatief? Heb je misschien een bron hiervoor?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voeding: o.a. Paleo, clean eating. (ook hiermee rustig aan doen, niet te snel veranderen, eerst vooral ongezonde dingen schrappen)
Sint Janskruid valt onder kruidengeneeskunde. (natuurlijk en alternatief)
Magnesium wordt in veel richtingen gebruikt, ook regulier als medicijn. Eén bron? Je stelt meerdere vragen. Ga eerst eens zoeken en een paar weken lezen.
Een mogelijk beginpunt: http://www.innerned.org/bm-depressie3d.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De basis voor een burn-out is de overgevoeligheid er voor.
Dus genetisch bepaald als onderdeel van je karakter.
Dus is de enigste oplossing, je aanpassen en er mee leren leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jodocus je vraagt of er andere mogelijkheden zijn en ja die zijn er zeker wel.
Als jaren help ik mensen met dit soort problemen en bijna iedereen kon ik ook echt helpen, het bestaat dus zeker wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overgevoeligheid of nog niet zo afgestompt dat er nergens nog wat van aangetrokken wordt? Ik vind deze gevoeligheid vaak een positieve eigenschap, alleen wat onhandig omdat mensen er zelf aan onderdoor gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Alle teges hep se voors".... vrij naar een bekende voetballer :-)
@Ed: is overgevoeligheid/hoog gevoeligheid misschien genetisch bepaald en ligt als gevolg daarvan een burn-out op de loer? Dus net omgekeerd?
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is tegenwoordig helaas erg in de mode om natuurlijke middelen te nemen. In werkelijkheid is dat soms goed, maar soms juist heel slecht. Je kunt beter per specifieke situatie kijken wat het handigste is. Een goede arts zal dat doen. Bij voorbaat een groot deel van alle mogelijkheden uitsluiten vanwege een niet ter zake doende eigenschap is een slecht idee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de rol van magnesium bij burn/out--------------Vaak is een magnesium tekort een deel van het probleem en heel erg belangrijk bij het herstel. Zie ook andere reactie's over magnesium. Magnesiumtekort symptomen
Gebrek aan magnesium (een magnesiumtekort) komt niet zo vaak voor en is vaak moeilijk herkenbaar, omdat de klachten vaak niet specifiek zijn. Magnesiumtekort symptomen zijn onder meer:
hyperexcitabiliteit met als gevolg oncontroleerbare spiersamentrekkingen, kramp (verkramping van spieren, vooral 's nachts), spierzwakte, spierpijn en ooglidtrillingen;
verwardheid;
toevallen;
een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen;
obstipatie;
koude voeten of algehele kouwelijkheid ten gevolge van doorbloedingsstoornissen;
pijn in de voeten;
een gestrest of onrustig gevoel (soms met paniekaanvallen)
agitatie en prikkelbaarheid
oorsuizen;
misselijkheid en braken;
chronische vermoeidheid;
overspannenheid;
onrust;
duizeligheid, onvast lopen;
migraine en hoofdpijn;
depressies;
nachtmerries;
slechte nachtrust;
slaperigheid;
darmklachten; en
hartkloppingen en (in extreme gevallen) hartritmestoornissen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@eddijst, een bronvermelding zou passend zijn geweest. Jouw tekst is afkomstig van
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/143443-magnesiumtekort-symptomen-gevolgen-oorzaken-en-aanvullen.html Infonu is echter een site waar jan en alleman iets neer kan zetten. Daardoor is de informatie die je daar vindt een mengelmoes. De kwaliteit varieert van absurde nonsens tot goed doordachte overwegingen. Wat in ieder geval goed is aan het artikel waaruit jij citeert is dat de volgende drie punten worden genoemd: 1. Er wordt verwezen naar een test door een arts om te constateren of je echt een magnesiumtekort hebt; dus niet behandelen als er geen probleem is. 2. Voor de behandeling wordt éérst verwezen naar het wegnemen van de onderliggende oorzaak, en pas daarna naar het behandelen door extra magnesium te nemen. 3. Er wordt heel keurig ook vermeld dat een teveel aan magnesium ook klachten kan geven. Dat laatste punt ondersteunt iets waarvoor ik al vaker op GV heb gewaarschuwd: ga geen dingen behandelen waar je geen last van hebt (dus geen magnesium nemen als je geen tekort hebt). Het aanpakken van een probleem dat je niet hebt lijkt mij namelijk op z'n best nogal zinloos, en op z'n slechtst ronduit gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1Mijn ervaring is dat vrijwel geen arts ongevraagd het magnesium test.
2 de onderliggende oorzaak voor een burn-out is zeer complex, er is geen sprake van even weg nemen, tevens kan magnesium je herstel aanzienlijk versnellen.
3 Op ieder verpakking staat hoe het te gebruiken en de vermelding van het max in te nemen middel.
Helemaal met je eens om geen magnesium te gaan slikken als het voldoende in je lichaam aanwezig is. Maar bijna niemand weet dat van zich zelf, van daar ook het lijstje er bij gedaan van mogelijke magnesium te kort symptomen, ik kan er voor mij zelf zo al 14 aankruisen. Het is aan ieder daar iets mee te doen of te laten
Cryofiel
8 jaar geleden
1. Een arts test je magnesium als de arts aanleiding ziet je magnesium te testen. Misschien kun je erom vragen als de arts toch al een bloedonderzoek laat doen - maar waarom zou jij als patiënt beter weten in welke richting je moet zoeken dan een arts die vele jaren studie achter zich heeft, gevolg door vele jaren bijscholing? 2. De onderliggende oorzaak kan complex zijn - maar laten we er niet al te moeilijk over doen. Het gaat te ver om over "zeer complex" te spreken. Zo moeilijk is het echt niet. 2. Je zegt dat het nemen van magnesium je herstel kan versnellen. Waarop baseer je dat? Magnesium was tot voor kort zeer populair in bepaalde alternatieve kringen, en daarvan merk je nog steeds de nasleep. Maar echte aanwijzingen zijn er niet, en dat begint heel geleidelijk door te dringen tot het alternatieve kamp. Ze zullen binnenkort wel met een nieuwe hype komen. 3. Op een verpakkking staat niet hoeveel JIJ moet gebruiken. Dat kan namelijk niet, omdat de verpakking geen benul heeft of jij wel of geen magnesiumtekort hebt, hoe groot jouw eventuele tekort zou zijn, en hoe goed of slecht jouw darmen magnesium opnemen. 3. Dat je symptomen herkent zegt niets over de oorzaak. Die weet je pas als je weet welke andere problemen tot dezelfde symptomen kunnen leiden. De enige die dat goed kan beoordelen is een arts, natuurlijk wel in samenspraak met jou. Maar zelf gaan gokken zonder gebruik te maken van de veel bredere kennis van een arts is precies dat: gokken. Dat doe ik soms wel eens, maar zeker niet met mijn gezondheid.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat je zegt is toch niet in tegenspraak met wat ik zeg? Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van een beperkte opname van voedingsstoffen. Ik ken iemand die een maagverkleinende operatie heeft ondergaan, ik ken iemand die een stoma heeft, ik ken iemand die een darmziekte heeft, en ik ken iemand die maagzuurremmers gebruikt. Al die mensen nemen verschillende voedingsstoffen in mindere mate op. Waar het om gaat is of iemands totale opname van bepaalde voedingsstoffen wel of niet zorgt voor een voldoende niveau in het lichaam. Als dat niet zo is, moet worden aangevuld. *Hoe* je aanvult is afhankelijk van de situatie van de betreffende persoon. Ook *hoeveel* je aanvult is daarvan afhankelijk. Dit kan alleen maar worden bepaald in samenspraak met een arts, na het doen van (bloed)metingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb de ziekte van Lyme en mogelijk daardoor ook een magnesium te kort. ( nooit getest)
Er zijn nog al wat biologische processen waardoor je magnesium verliest ( medicijnen--maagzuurremmers, stress enz. )
Er zijn bepaalde bijzondere kenmerken van klachten die horen bij een gebrek aan magnesium.
Op het moment dat die specifieke klachten weer terug komen, ga ik weer magnesium slikken.
Binnen een week zijn de klachten dan weer weg.
Zo ken ik inmiddels tientallen voorbeelden die ik hier niet ga noemen, want die passen niet in jouw denkwereld.
Bij al die tientallen voorbeelden heeft de dokter verzuimd het magnesium gehalte te controleren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik vind de toon van je reactie nogal neerbuigend ("passen niet in jouw denkwereld"). Desondanks zal ik een respectvolle reactie geven. Als je niet weet of je een magnesiumtekort hebt, is het zinloos magnesium te slikken. ALS je echt een tekort hebt loop je het risico te weinig te slikken. Als je geen tekort hebt, loop je het risico op een overdosis. Dat geldt ook als je toch een tekort hebt maar teveel slikt. ALS je gelijk hebt met jouw bewering dat je een magnesiumtekort zou kunnen diagnosticeren zonder bloedmeting, dan zou een arts dat natuurlijk gewoon op die manier doen. Maar zelfs ALS je een tekort puur op basis van de klachten zou kunnen diagnosticeren, heb je nog geen idee van *hoeveel* je dan tekort hebt, en dus ook niet van hoeveel je bij moet slikken. Daarnaast kun je bij telkens terugkerende klachten (ALS die echt aan magnesiumgebrek liggen) beter continu een beetje extra slikken dan te wachten tot er klachen optreden om dan tijdelijk extra veel te slikken. Preventie is beter dan achteraf corrigeren, dan ben je in feite al te laat. Tot slot noem je wel "al die tientallen voorbeelden", maar je noemt ze toch niet. Je zegt alleen maar dat ze bestaan. Op deze manier kan niemand hier ooit iets zinnigs over zeggen. Je maakt op die manier de ander bij voorbaat monddood, en je zorgt er bij voorbaat voor dat jij altijd gelijk lijkt te hebben. Dit is een truc die je, misschien onbewust, hebt overgenomen van alternatieve behandelaars. Die nemen ook vaak een klacht als voorbeeld die regelmatig terugkomt en die ook vanzelf weer verdwijnt. Als je magnesium slikt zodra de klacht opkomt, zal de klacht na een weekje verdwijnen - en dat is wat ze dan o zo trots verkondigen. Wat ze verzwijgen is: als je *geen* magnesium slikt zodra de klacht opkomt, zal de klacht na een weekje verdwijnen. Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik deze alternatieventruc in het vervolg niet meer. Tot slot: je zegt dat de dokter heeft "verzuimd" het magnesiumgehalte te controleren. Je vertelt niet waarom dat verkeerd zou zijn. Wat is er volgens jou verkeerd aan de overwegingen van de betreffende artsen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Testen op een magnesium tekort is in dit geval zinloos:
-het is lastig te meten, alleen extreme tekorten zijn met de standaard test meetbaar.
-magnesium werkt als medicijn, in onderzoek bij o.a. depressie is deze werking onafhankelijk van een mogelijk tekort vastgesteld. Blijf ondertussen ver weg van reguliere artsen, die komen niet verder dan het ene pammetje vervangen door een ander chemisch goedje.
Gelukkig is dat het hele idee achter deze vraag. Ook is er bij reguliere artsen nauwelijks kennis over magnesium vormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jackd je bevestigt mijn inbreng en toelichting over het te kort van magnesium.
Het lijkt vaak samen te gaan met Burn-out klachten, ik kom het telkens weer tegen.
Ook zie ik regelmatig dat de reguliere artsen er vaak niets van begrijpen en de mensen naar huis stuurt met een doosje pillen.
Helpen die niet, dan meer of ander pillen.
Ik vermoed dat extra magnesium mogelijk beter zal helpen dan al die pillen.
Maar dat is geen uitspraak, maar een vermoede.
Cryofiel
8 jaar geleden
Als een tekort lastig meetbaar is, hoe weet je dan dat je een tekort hebt? Zomaar gaan slikken lijkt me niet verstandig. Een overdosis heeft negatieve effecten die nergens voor nodig zijn. Uitspraken als "blijf weg van artsen" of "artsen begrijpen er niets van" zijn mij een raadsel. Artsen zijn juist diegenen die vele, vele jaren studie hebben gewijd aan het begrijpen van allerlei functies van het menselijk lichaam, inclusief de rol van mineralen. Na die uitgebreide studie zijn ze op de hoogte van de meest recente kennis uit de wetenschappelijke onderzoeken. Vervolgens worden ze gedurende hun loopbaan regelmatig bijgeschoold, zodat ze ook nieuwe en/of veranderde inzichten opdoen. Als er iemand is die goed op de hoogte is van de beschikbare kennis, is het wel de arts. Het advies om weg te blijven van iemand met zo enorm veel expertise komt mij daarom uitermate vreemd voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We moeten ons ook realiseren dat een huisarts veel kennis heeft maar niet gespecialiseerd is. Bij twijfel, een vermoeden, dient hij door te verwijzen naar een specialist hetzij expert.
Ook zij weten veel, zij het van (relatief) een afgebakend deel van ..... Er zijn er weinigen die de totale mens, zijnde lichaam, geest en ziel, bij een genezingsproces te betrekken (holistische aanpak). Wat opleiding bijscholing betreft worden velen georganiseerd en betaald door de farmacie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De oorzaken van Burn-out klachten zijn bijna niet te bevatten.
Maar de maatschappij zou zich er bewuster van moeten worden, dat lekker leuke dingen gaan doen of een weekje vakantie, totaal niets aan die probleem doet. Het heeft er echt helemaal niets mee te maken. Het is het zelfde als je asbak in je auto leeg gaat maken omdat de motor niet wil starten.
Burn-out is een ernstige tot zeer ernstige aandoening, vooral op het geestelijke vlak en als het lang duurt , ook op het lichamelijke vlak.
% tot 10 jaar op er geheel bovenop te komen, zijn geen uitzonderingen.
En sommige komen er nooit meer boven op.
Deze klachten zijn zo erg, dat het slikken van extra magnesium totaal niet in verhouding staat tot de ernst van de klachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ben ik helemaal met je eens Ed!
De vraag van Jodokus52 is of er natuurlijk geneesmiddelen zijn die goed werken ter bestrijding van een burn-out....
in feite zijn die er niet: er zijn medicijnen (regulier of natuurlijk) die het herstel kunnen ondersteunen.
Een burn-out is niet je effe wat rot voelen: een burn-out is zeer heftig!
Het net als met depressiviteit: als mensen een dagje of wat een beetje moedeloos en down zijn, dan wordt dat omschreven als depressief.... maar depressiviteit is een heeeeeeel ander verhaal!!!!
Of je niet zo lekker voelen een dagje: da's geen griep maar wordt vaak wel zo omschreven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt in principe, WendyH! Hooguit zouden we nog verschil kunnen maken tussen de burn-out en de depressie. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Ze kunnen samengaan (en doen dat ook redelijk vaak), maar dat hoeft niet. Je kunt een burn-out hebben zonder depressie, en je kunt een depressie hebben zonder burn-out. Voor beide geldt dat het ernstige aandoeningen zijn. Een burn-out is heel wat meer dan "och joh, trek het je niet zo aan, doe gewoon twee weekjes wat rustig aan en alles zal goedkomen". En een depressie is heel wat meer dan "kom, we gaan een lange wandeling maken en dan nog iets leuks doen, dan ziet de wereld er een stuk vriendelijker uit". Eveneens voor beide geldt dat er, zoals je schrijft, medicijnen zijn die het herstel kunnen ondersteunen. Maar enkel met die medicijnen kom je er beslist niet! Daar is veel en veel meer voor nodig, vaak in een langdurig (minimaal vele maanden) traject. Zelf dokteren kan gevaarlijk zijn, al was het maar omdat je dan je hoop richt op het zelfgekozen middel, terwijl dat hooguit ondersteunend kan zijn. Als je zoveel vertrouwen hebt in dat zelfgekozen middeltje dat je het andere, eigenlijke hersteltraject vergeet - dan breng je jezelf alleen maar schade toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus52, ik kwam toevallig deze vraag tegen en deze website. Beschrijft de mogelijke aanloop naar een Burn-out
De drie stadia en wat het verschil is.
Stress - 0verspannen - Burn-Out
http://stressplein.eu/overspannen-van-stress-naar-burnout/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.nrc.nl/next/2016/02/03/opgebrand-1583879
Wat kun je doen als je burn-outklachten hebt?
Als je klikt op het onderlijnde „behoorlijk succesvolle behandelprogramma’s” kom je terecht bij "Multidisciplinaire richtlijn overspanning en burnout voor eerstelijns professionals"
Onder 5.3 op blz 41 begint het hoofdstuk medicamenteuze behandelingen.
Als je de hele richtlijn wil lezen, moet je er wel een jaar voor uittrekken.

Antwoorden (3)

Een Burn-out is een tekort aan energie.
Ontstaan door ergernis, onmacht, het steeds op je tenen moeten lopen, onderwaardering, verkeerde levensstijl en het verlies van overzicht in het leven.
Ons lichaam reageert hier op, door bepaalde zaken gewoon uit te schakelen en het veroorzaken van bepaalde lichamelijk klachten.
Zonder deze manier van leven te veranderen, is het nemen van medicijnen dus ook zinloos.
Veel reguliere medicijnen zijn gebaseerd op het onderdrukken van gevoelens.
Veel natuurlijke geneesmiddelen doen het zelfde.
Medicijnen zijn hooguit een tijdelijke ondersteuningen om er bovenop te komen.
Sommige voedings-supplementen zoals magnesium- zink, hebben soms wel een grote invloed op het herstel, of wel een mede invloed.
Door ongewone langdurige stress gebruikt het lichaam vaak veel magnesium, zodat er makkelijk een tekort kan ontstaan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natuurlijke geneesmiddelen, kunnen een ondersteuning zijn voor het herstel, mits ook de echte oorzaken van een burn-out worden aangepakt.
Maar het is niet de oplossing!
Het is hooguit een ondersteuning.
Net als de regulieren geneesmiddelen, hooguit een tijdelijke ondersteuning zijn.
Met een overgevoeligheid voor een burn-out, moet men mee leren leven, door bepaalde omstandigheden aan te passen en zo gezond mogelijk leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ed .. bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ed:
dus eventueel kortdurend reguliere- en/of natuurlijke geneesmiddelen.... maar als je (kennelijk) de aanleg hebt, omstandigheden niet KUNT aanpassen en DUS een burn-out hebt... hoe leer je er dan mee te leven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een HSP er is iemand die erg gevoelig is voor prikkels van buitenaf.
B.V. de boosheid van de ander, het verdriet, de wanhoop enz.
Al die prikkels zorgen voor veel onrust, vooral in het hoofd.
HSPers zijn mensen die zich alleen voelen, onbegrepen door de ander, leven in hun eigen wereld.
Kunnen vaak slecht tegen harde geluiden, veel mensen, drukke winkels, volle verjaardagen.
de feestdagen enz.
Het zijn mensen die vaak erg creatief zijn, veel plannen hebben, maar weinig plannen echt uit voeren.
Het leven moet voor ze telkens weer nieuwe uitdagingen hebben, anders wordt het saai.
Ze moeten iets hebben om naar uit te kijken.
Ze zijn gek op muziek en vooral op dansen.
Als ze dansen kunnen ze in zich zelf weg vluchten, terug kruipen in hun eigen wereld.
Ze dromen erg veel en lopen dag en nacht nieuwe dingen te bedenken.
Soms willen ze niet aangeraakt worden, soms juist meer dan normaal.
Ze hunkeren naar rust, evenwicht, liefde, warmte en begrip van de ander.
Zo niet, dan keren ze zich sterk in zich zelf en worden onuitstaanbaar voor de ander.
Ze hebben een bijna overdreven gevoel voor eerlijkheid.
Krijgen ze ten onrechte ergens de schuld van, dan stort hun hele wereld in.
Ze zijn erg gevoelig voor een burn-out, gal en maagklachten, migraine. rug en nekpijn en dikke darm.///////////////////////////////////////////////////////
Tot zo ver een deel van mijn inf. folder
Kan je de omstandigheden niet aanpassen, dan kan je onder begeleiding een weg zoeken om er op eigen kracht uit te komen. Ben ooit 10 maanden thuis geweest met een ernstige BO daarna nog 10 jaar geduurd voordat ik er goed mee om kon gaan.
Het is een hele lange weg.
je eigen grenzen accepteren, dus vooral je tekortkomingen is vaak de opening naar herstel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ed
Wat ik hier lees is niet nieuw voor mij, echter misschien dubbelop herkenbaar voor mij...óók beroerte/niet-aangeboren hersenletsel... kan dit?
Hoe weet je wat wàt is?
...en is dat dan belangrijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord conqie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Conqie , dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank Conqie & Ed.
Ik denk ook, dat aanvaarding enorm belangrijk is, misschien zelfs wel het allerbelangrijkste..... zowel bij burn-out (oorzaken en gevolgen) als bij NAH en de gevolgen daarvan als bij gevoelig zijn op welk gebied en door welke oorzaken dan ook....
En aanvaarden / accepteren dat het is zoals het is.... eventueel met hulp die voor ieder mens persoonlijk is: best een lastige klus :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
behalve door bepaalde omstandigheden, is een Burn-out, vooral een gevecht met je zelf.
Omdat je overtuigd bent, dat het de anderen zijn die het veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 van de mogelijke óórzaken van een burn-out is vechten met jezelf en de overtuiging dat het altijd anderen zijn die jouw problemen veroorzaken....
Een mogelijke oplossing van een burn-out is je realiseren, dat vechten met jezelf niet zo heel erg handig is (en daar wat aan doen) èn zelf de verantwoordelijkheid nemen voor je problemen. Dat laatste betekent, dat je er ook zelf iets aan kunt doen.
Lastige klussen :-)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik ken diverse burn-outs in mijn omgeving. Geen van hen vindt dat het de omgeving is die de problemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Da's mooi, maar betekent niet, dat dit voor iedereen geldt Cryo.
Veel mensen wijzen anderen aan die verantwoordelijk zijn voor hun problemen waardoor een burn-out is ontstaan.
Misschien ter verduidelijking: gedachten als "ZIJ hebben mij dit aangedaan", "IK kan er niks aan doen" etcetc.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat snap ik, Wendy, en dat accepteer ik / dat weet ik. Ik wilde slechts aangeven dat het niet *altijd* zo is dat iemand die een burn-out heeft daar de omgeving van beschuldigt. Soms is dat zo, maar vaak ook helemaal niet. Ik ken ook een paar mensen die de schuld wel degelijk bij hun omgeving leggen. Of dat al dan niet terecht is kan ik overigens niet beoordelen. Maar de meeste mensen met een burn-out die ik ken, zien in dat het een combinatie is van enerzijds de omgeving / de omstandigheden, en anderzijds hun eigen reactie daarop. Zij zoeken de oplossing dan ook in een combinatie van het vermijden van bepaalde situaties en het veranderen van het eigen gedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik schreef duidelijk dacht ik, dat het een mogelijkheid is, niet dat het altijd zo is....
Cryofiel
8 jaar geleden
En ik ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het blijkt dat de allerbelangrijkste reden voor het krijgen van een burn-out is, de gevoeligheid hiervoor van de persoon zelf.
Immers burn-out is het gevolg van hoe je zelf er mee omgaat en niet zo zeer de omstandigheden.
Het is een onderdeel van het karakter, of wel voor een groot deel genetisch bepaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee!
Wat, naast de eerder genoemde veranderingen in voedings- en leefpatroon een mogelijkheid is: mindfulness.
Daar kan ik een lang verhaal over schrijven, maar misschien is het lezen van de info op onderstaande link beter:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Mindfulness staat momenteel zeer in de belangstelling en het is kennelijk een "vrij" beroep.
Mocht iemand die dit leest een cursus willen gaan volgen: ik raad aan dit te doen bij een psycholoog of een deskundige op dit gebied.

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn antwoord gaat in op je vraag "Zijn er misschien andere mogelijkheden om dit tegen te gaan?".
Een natuurlijk kruidenmiddel dat vaak wordt gebruikt is St. Janskruid.
Daarbij dient vermeld te worden, dat alleen bij de medicijnen die zijn geregistreerd als geneesmiddel de werkzaamheid onderzocht.
De kruidenmiddelen met sint-janskruid niet.
Het heeft ook wisselwerking met andere medicijnen, dus het is raadzaam contact op te nemen met je apotheker om e.e.a. na te gaan als je dit middel wilt gaan gebruiken.
Meer info: http://www.apotheek.nl/medicijnen/sint-janskruid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oppassen met sint-janskruid, het is een uitstekend middel, maar je mag het beslist niet te lang gebruiken. Wolfspoot en citroenmelisse zijn wat milder. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met je eens en dat geldt voor de meest geneesmiddelen.
Bedankt Ed en Jodokus52.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel ik het zelf ook genoemd heb zou ik oppassen bij het gebruik bij een burn-out.
Ik zou sint-janskruid in eerste instantie niet aanraden, het heeft namelijk een stimulerende werking en dat is zeker in het begin niet de bedoeling.
Het voelt weer beter en we kunnen weer door.. Onder voorwaarden kan het zeker wel waardevol zijn, maar wat mij betreft pas na een periode van rust en voeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ben ik heeeeelemaal met je eens Jackd!
Ik heb dit middel genoemd i.v.m. de vraag van Jodokus52 "Zijn er natuurlijk geneesmiddelen die goed werken ter bestrijding van een burnout?"
Dat is er dus, bijvoorbeeld sint-janskruid.
Het gevaar zit er zeker in, dat iemand zich beter voelt, weer een veer kan wegblazen en gewoon doorgaat zoals hij/zij gewend is....
Maar dat was de vraag niet.
Goed dat je het benoemd!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had het ook bij de reacties kunnen zetten, maar daar staat al zoveel over andere dingen, dat het dan niet overkomt. Wat is zeg, zegt trouwens niks over sint-janskruid op zich, want waardevol bij juist gebruik.
Cryofiel
8 jaar geleden
Sintjanskruid heeft zijn waarde. Het heeft een echte, nuttige werking. Maar het heeft ook nadelen. Er zijn bijwerkingen. Het kan interactie geven met andere middelen. De anticonceptiepil is de bekendste, maar ook met andere middelen (natuurlijk of farmaceutisch, dat maakt vanzelfsprekend niet uit) kan het een interactie aangaan. Sintjanskruid is dus zeker niet het wondermiddel dat het volgens sommige alternatieve sites is - maar bij verstandig gebruik kan het in bepaalde gevallen wel degelijk behulpzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat staat ook bij mijn toevoeging.
Overigens: ook reguliere medicijnen kunnen een wisselwerking hebben met andere: het is altijd raadzaam de apotheker te laten nakijken. In principe doen ze dat ook automatisch, maar veel medicijnen zijn nu ook zonder recept te koop.....
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt helemaal. Er is echt geen verschil tussen medicijnen en natuurmiddelen. Beide hebben een werking, beide kunnen bijwerkingen hebben, en beide kunnen wisselwerkingen hebben met andere middelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De soort en sterkte van de bijwerkingen verschilt nogal.
Sint-janskruid moet je dan vergelijken bijvoorbeeld lorazepan. (de 1e die de vraagsteller noemt
http://www.apotheek.nl/medicijnen/sint-janskruid#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
http://www.apotheek.nl/medicijnen/lorazepam?product=lorazepam#wat-zijn-mogelijke-bijwerkingen
Kijk ook naar de "uitleg frequenties"
Bij Sint-janskruid is de kans groot dat er geen last van bijwerkingen is. Bij lorazepan is het waarschijnlijk dat er last is van meerdere bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel!!!
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt, Jackd. Helaas is het slechts de helft van het verhaal. Als ik de tweede helft mag toevoegen (zonder ook maar op enige manier tegen jouw informatie in te gaan): Lorazepam is nu eenmaal sterker dan sintjanskruid. Het heeft een sterkere werking - en een sterkere bijwerking. Soms is die sterkere werking loeihard noodzakelijk. In dat geval kun je dus beter lorazepam kiezen dan sintjanskruid. Soms kun je volstaan met een veel mindere werking. In dat geval kun je beter sintjanskruid kiezen, omdat je dan ook minder bijwerkingen hebt. Het is dus een afweging. Een individuele afweging. Daardoor is het niet mogelijk een algemeen advies voor het een of het ander te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek anders een vergelijkbare chemische variant van vergelijkbare sterkte met minder bijwerkingen. Daarnaast denk ik dat cryofie. geen idee heeft hoe sterk sint-janskruid kan zijn. (kan zijn want afhankelijk van dosering)
Sterk zegt dus sowieso niks, dan moet je doseringen gaan vergelijken met vergelijkbare werking.
Individuele afweging is ook een zijspoor wat nergens over gaat. Dat gaat namelijk altijd op.
Waarom je voor meer bijwerkingen zou kiezen mag iemand me uitleggen. Het enige punt wat gemaakt had kunnen worden is dat ik het beter niet kan vergelijken met een benzodiazepinen maar met een antidepressiva. Het beeld wat daaruit komt is verder hetzelfde.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik begrijp jouw definitie van "sterk" niet. Mijn idee is dat je kijkt naar twee stoffen, en dan van beide stoffen dezelfde hoeveelheid werkzame stof neemt. De stof die dan de sterkste werking heeft, noem je de sterkste stof. Als je doet wat jij zegt, neem je verschillende hoeveelheden van beide stoffen, zodanig dat de werking in beide gevallen even sterk is. Maar als de werking even sterk is, welke stof is dan de sterkste stof? Is dat de stof waarvan je de kleinste hoeveelheid nodig hebt? Als dat zo is, komt jouw definitie overeen met de mijne. -- Je vraagt waarom je in sommige gevallen voor meer bijwerkingen zou kiezen. Die vraag heb ik beantwoord in mijn vorige reactie. Dat antwoord zal ik hier niet herhalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kilo dons of kilo lood..
Niet vergelijkbaar. De een is handig bij een duikriem, de ander fijn in een deken. Sterkte is net zo'n loze term in dit geval.
Als je enkel kijkt naar het aantal mg, kijk je naar iets wat nutteloos is.
Zolang je geen tientallen grammen hoeft te nemen maakt het niet uit. Werking vergeleken met de ernst van de bijwerking is dan veel interessanter. Stel 1 gram chemisch of 50 kruiden.
Zelfde werking, groot verschil in bijwerkingen.
Welke is sterker? ps. http://www.encyclo.nl/begrip/sterk
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies. Sterkte zegt niets. Het gaat om wat je nodig hebt om het gewenste effect te bereiken, en hoeveel bijwerkingen je dan hebt.
Jazeker,
Natuurlijke voedingsmiddelen helpen om het serotoninegehalte te verhogen.
Bij een burnout is net als bij een depressie de stemming slechter en het serotoninegehalte laag.

Bij depressie is bekend dat de volgende voedingsmiddelen positief werken: groente, fruit, volkoren brood, gevogelte, vis en magere kaas.
Alle groente en fruit in ruime hoeveelheid.
Het serotoninegehalte neemt toe.

Negatief werken: suiker en fastfood.
Het serotoninegehalte neemt af.
Ook hiervoor geldt: focus je niet op die ene keer frites eten of 1 koekje. Het is de fastfood en suiker in je dagelijkse voedingspatroon.

Wat geen effect heeft: omega3-vetzuurpillen en extra vit. B12.

Ga het experiment eens aan door een week lang meer groente, fruit en volkorenbrood te eten, kijk wat het met je stemming doet!

Het is niet zo dat je met bovenstaande voedingsmiddelen je stemming direkt beter is maar als je je voeding aanpast met bovenstaande zal je stemming langzaamaan verbeteren. Een enkele appel zal je immers nooit van je burnout af kunnen helpen.

Maar wel:
Als je nieuwe gezonde eetpatroon een gewoonte is geworden, is de verandering duurzaam. Je serotoninegehalte zal daarmee blijvend zijn verbeterd.
Neemt niet weg dat je bij een burnout moet werken aan de onderliggende oorzaak.

Bij een ernstige burnout: ga dan niet teveel zelf dokteren of te veel vasthouden aan voeding als medicijn, maar ga dan wel naar een psycholoog of je huisarts..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nuttige aanvulling bij al het andere. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusjes tijd (ook bij een paar andere antwoorden) Wel een puntje:
o.a. omega 3:
http://www.uwbreinalsmedicijn.nl/visolie-tegen-depressie/
Maar dan mijns inziens niet in pillen maar uit voeding, bijvoorbeeld uit vol vette rauwe boeren kaas van gezonde buiten grazende koeien.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat maakt het uit wat de bron is van omega 3? Kun je aan omega 3 zien waar het vandaan komt? Of bedoel je dat het niet alleen om de omega 3 gaat, maar om een aantal andere stoffen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet één stof, maar een combi in bepaalde verhoudingen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omega_3-vetzuren En je het gaat ook om heel veel andere stoffen,
en geen pillen want daar zijn de vetzuren vaak totaal gesloopt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Oké, dus je zegt dat alleen omega 3 niet zal helpen omdat je allerlei andere dingen nodig hebt. Heb je een bron die ondersteunt dat omega 3 nutteloos is? Wat bedoel je met "totaal gesloopte vetzuren"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij en de bron werken alleen omega 3 vetzuren wel. o.a. verhitten
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, ik had begrepen dat je bedoelde dat omega 3 uit pillen niet goed zou zijn. Dank voor de toelichting. Gaan vetzuren kapot door verhitting?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
omega3 goed
omega3 pillen bijna altijd niet goed, o.a. als het sterk verhit is. Onverzadigde vetzuren kunnen niet goed tegen verhitten, omega 3 dus ook niet.
http://gezondheidenvoeding.nl/voeding/vetten/vetten-zijn-gezond-en-noodzakelijk-laat-je-niets-wijsmaken/
Cryofiel
8 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat onverzadigde vetzuren niet tegen verhitten kunnen? Het enige temperatuurafhankelijke proces dat ik ken bij onverzadigde vetzuren is het rans worden. Dat gaat sneller bij hogere temperatuur. Maar ongeacht de temperatuur gebeurt dat bij mijn weten alleen als er zuurstof bij de vetzuren kan komen, én als er geen antioxidanten aanwezig zijn. Je zou omega 3 dus best kunnen verhitten, zolang er maar geen zuurstof aanwezig is en/of zolang er maar voldoende antioxidanten aanwezig zijn. Wat mij ook verbaast is dat je zegt dat er in omega 3 pillen geen omega 3 zou zitten omdat ze verhit zouden zijn. Nog even afgezien van het bovenstaande - stel dat je toch gelijk hebt, en dat het omega 3 van de pillen verhit is onder aanwezigheid van zuurstof en zonder antioxidanten. Dan wordt het omega 3 rans door oxidatie. Maar dan is het dus geen omega 3 meer! Als dat klopt, mag de producent niet op zijn pillen schrijven dat er omega 3 in zou zitten, want dat klopt dan niet meer. Dus ofwel de fabrikanten van de pillen overtreden de warenwet, ofwel jouw verhaal is onjuist. Ofwel ik begrijp iets niet helemaal goed, dat zou natuurlijk ook kunnen. In dat geval zou ik een uitleg zeer op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met ranzig heeft dit niks te maken.
Wat er wel en vooral niet klopt op etiketten is ver offtopic en weer een zijspoor om verwarring te kweken. Even brood als voorbeeld: de meeste ingredienten zijn chemisch sterk verandert door het bakken. https://www.omega3innovations.com/blog/does-frying-baking-and-canning-fish-affect-the-omega-3-content/
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd nogal beschuldigend overkomen dat je zegt dat ik de bedoeling zou hebben om verwarring te kweken. Ik zou het op prijs stellen als je dat niet meer zou doen. Ter zake: Omega 3. We mogen het daarover hebben omdat het direct aan de vraag is gerelateerd. Dit vetzuur wordt immers door sommigen genoemd als mogelijke hulpstof bij het verbeteren van de (geestelijke) gezondheid. Jij vertelde dat omega 3 uit pillen niet goed zou zijn omdat de vetzuren kapot zouden zijn gegaan door verhitting. Daarop stelde ik een vraag waarop je helaas nog geen antwoord hebt gegeven. Die vraag was: wat is jouw bron voor je bewering dat omega 3 niet tegen verhitting zou kunnen? (Dat brood sterk verandert door verhitting is waar maar is offtopic.) Het enige temperatuurafhankelijke proces dat vetzuren chemisch doet veranderen is het rans worden. Dit is een bekend proces. Voor uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vet#Bederf_van_vet
Of uitgebreider en directer van toepassing op onverzadigde vetzuren zoals omega 3:
https://en.wikipedia.org/wiki/Unsaturated_fat (zoek op peroxidation of op rancidity). Zoals gezegd kan dit proces eenvoudig worden voorkomen door een eventuele verhitting onder zuurstofloze omstandigheden te doen, en/of door antioxidanten (zoals vitamine E) toe te voegen. Ik vraag me dus nog steeds af of jouw bewering wel klopt dat pillen met omega 3 te weinig omega 3 zouden bevatten. Vandaar mijn vraag of je een bron zou kunnen noemen - ik sta open voor nieuwe kennis, ik ben geen vetzurenexpert dus wie weet wat ik heb gemist. Dan de tweede reden waarom het mij onwaarschjinlijk lijkt dat pillen met omega 3 niet goed zouden zijn omdat er te weinig omega 3 in zou zitten (zoals jij beweerde). Die is dat, als je gelijk hebt, de fabrikant de warenwet zou overtreden. Nu lijkt het mij niet waarschijnlijk dat een fabrikant de warenwet mag overtreden. Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat er gewoon echt omega 3 in die pillen zit - en dus dat jouw bewering onjuist is. Ik zou een inhoudelijke reactie op deze twee punten zeer op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Brood bestaat niet (meer) uit de ingredienten op de verpakking. (vergelijking met omega 3 gaat gedeeltelijk op) uit een van de bronnen hierboven:
"The researchers found that when they baked sardines rich in EPA and DHA for 20 minutes at200°C (about 400°F), the fish retained its rich EPA and DHA content. However, when they fried the fish, researchers noted that the fatty acid profile changed completely. It no longer resembled the fatty acid structure of the original fish!" En iets met onverzadigde vetten, verhitten en o.a. de omzetting naar transvetten.
(iedereen die hier iets over vetten zegt hoort te weten weten waar het om gaat, dat scheelt veel tikwerk)
Cryofiel
8 jaar geleden
Brood is offtopic. Het bakken van vis is offtopic. Daarbij komt het omega 3 (en andere vetzuren) in contact met zuurstof, en dan is het geen wonder dat omega 3 (en andere vetzuren) door peroxidatie rans worden. Ik zou een inhoudelijke reactie op de door mij genoemde punten zeer op prijs stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel een duidelijke vraag zonder ladingen tekst en je hebt een grote kans op een antwoord. Zonder dit soort dingen erin: "omdat er te weinig omega 3 in zou zitten" want dat heb ik nergens gezegd.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb geprobeerd de vraag zo duidelijk mogelijk te stellen. Zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/584338/Cryofiel