Een secretor- test is alleen via internet te bestellen.

Deze test wordt gebruikt bij het " bloedgroependieet" . Hierover wil ik je het volgende laten zien. De 1400 publicaties die de auteur aanhaalt, zijn niet wetenschappelijk verantwoord. Slechts een ervan kan " mogelijk " verband aantonen.

____citaat http://www.topicgezondheid.be/bloedgroepdieet-klinkklare-onzin____

In 1997 maakte de Amerikaanse arts Peter D’Adamo furore met zijn boek “Eat right for your type”. De boodschap is eenvoudig: afhankelijk van het type bloedgroep (A, B, AB of O), heeft iemand bepaalde voedingsstoffen in meerdere of mindere mate nodig om gezond te blijven. De theorie is gebaseerd op het idee dat naarmate volkeren zich over de aarde verspreidden, de bloedgroep zich langzaam aanpaste aan het leef- en voedingspatroon van de mens, die jager-verzamelaar kon zijn, veehouder, landbouwer, nomade…. Zo zouden uiteindelijk de verschillende bloedgroepen zijn ontstaan. Omdat de genetische code van de voedingspatronen en leefgewoonten van onze verre voorouders tot op vandaag geldig blijft, beveelt het bloedgroepdieet voor verschillende groepen mensen verschillende doseringen aan voor bepaalde voedingsstoffen. Zo moet volgens D’Adamo iemand met bloedgroep 0 koolhydraten mijden maar veel eiwitten eten, wordt zuivel alleen goed verdragen door personen met bloedgroep B en AB, enzovoort. Het basisprincipe van de actieve voedingsdriehoek wordt hier dus op de helling gezet. Temeer daar niet alleen de voeding maar ook de bewegingsactiviteiten volgens deze theorie moeten worden aangepast aan de bloedgroep.

Maar wat populair is, is daarom nog niet wetenschappelijk. Om de waarde en het nut van het bloedgroepdieet aan de werkelijkheid te toetsen, screende het Rode Kruis maar liefst 1400 publicaties over het dieet. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in het gezaghebbende vakblad American Journal of Clinical Nutrition.

Van alle 1400 artikels bleken er slechts 16 aan de basiscriteria voor wetenschappelijkheid te voldoen. Slechts ééntje daarvan kon op wetenschappelijke manier aantonen dat er mogelijk een verband is tussen de impact van een vetarm dieet op de LDL-cholesterol en een bepaald subtype van een bloedgroep. Daaruit afleiden dat de bloedgroep de voedings- en levenswijze moet bepalen, is méér dan een stap te ver en kan mensen zelfs onterecht een gevoel van “gezond leven" geven.
______________einde citaat -_______________
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar geen antwoord op mijn vraag. Sinds ik dit dieet volg ben ik beter geworden. Vandaar dat ik die test wil doen.
Erna55
9 jaar geleden
Wat is het verschil in je eetpatroon van voor en na dieet?
Kan het zijn dat je " gewoon" ongezondere dingen hebt laten staan ?
Of dat je nu bewuster met voeding bezig bent? Zou je hetzelfde effect ook gekregen hebben met een gezond dieet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor dit dieet at ik al "gezond". Geen suiker, veel groente en fruit, noten, zuivel, vlees en vis. En volkoren boterhammen. Lijkt me behoorlijk gezond. Maar niet volgens het bloedgroepdieet.
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer het goed voor je is, ga er dan meer door. Vandaar je vraag naar de meter.Maar de secretiemeter is alleen on line te koop.
Geen idee of hij ook tweedehands verkrijgbaar is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Fijn dat je je beter voelt dan vroeger. Er zijn echter geen aanwijzingen bekend dat dat door het bloedgroependieet zou komen. Als die aanwijzingen er zouden zijn, zou het bloedgroependieet namelijk door diëtisten worden omarmd. En dat is niet zo. Het ziet er naar uit dat je beter bent geworden NA het volgen van het dieet, niet DOOR het volgen van het dieet. Dat is een belangrijk verschil!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb verschillende diëten gevolgd en ik werd altijd zieker. Dit is niet echt een dieet. Ik laat nu voeding staan die ik niet kan verteren. En dat schijnt bij mij heel goed te werken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Voeding laten staan die je niet kunt verteren is natuurlijk altijd een goed plan! Maar hoe komt het dat je er nu pas achter bent gekomen dat je die voeding niet kunt verteren? Welke stofwisselingsziekte of lichamelijke afwijking heb jij die daarvoor zorgt? Waarom is dit niet eerder ontdekt, bijvoorbeeld bij een darmonderzoek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een chronische ziekte, crohn. Er is mij altijd verteld dat ik alles mag eten. Voeding is niet de oorzaak, maar daar geloof ik niks van.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik weet te weinig van Crohn om te kunnen zeggen of voeding wel of geen invloed heeft. Ik kan me goed voorstellen dat voeding wel degelijk een invloed heeft - tenslotte gaat het bij Crohn om een chronische ontsteking, en dat is iets dat door voeding geremd of gestimuleerd zou kunnen worden. Maar zoals gezegd, het menselijk lichaam is complexer dan mijn beperkte kennis kan bevatten, dus ik sta open voor de mogelijkheid dat mijn intuïtieve idee verkeerd is. Of Crohn nu wel of niet reageert op voeding, met het bloedgroependieet heeft dat niets te maken. Best kans dat jij inderdaad een bepaalde overgevoeligheid hebt, en dat jouw bloedgroependieet er stomtoevallig voor zorgt dat je juist die ene voedingsstof niet meer neemt. Dat is dan mooi meegenomen. Maar het blijft een gelukkig toeval, want het bloedgroependieet is niet gefundeerd in de kennis die we van het menselijk lichaam hebben, en niemand heeft ooit kunnen laten zien dat het in de praktijk zou werken.