Klopt het dat je geen munt noch citrusvruchten (etherische oliën) in bad mag gebruiken?

Ik wilde etherische olie bestellen bij een firma, en lees dat je noch munt noch citrusvruchten in bad mag gebruiken. Nu heeft mijn vriend zweetvoeten, dus neemt hij geregeld een voetbad in water met etherische olie waaronder ook enkele druppeltjes munt (voor de geur). Nog nooit last van gehad.
Kan iemand me meer uitleg geven waarom munt en citrusvruchten niet zouden mogen?

Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me redelijk onzinnig.
Munt bevat menthol. En jeuk door waterpokken bestrijd je door juist mentholpoeder op je huid te strooien.
En als je een sinaasappel of andere citrusvrucht pelt, zitten je handen vol etherische olie, met een geur die er bijna niet af te krijgen is.
Amadea
9 jaar geleden
"Doe eens wat takjes munt in je badwater; je knapt er van op!" staat er op http://www.bio-plus.nl/munt/
Dus het eerste deel van jouw veronderstelling klopt al niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
@Amadea, theoretisch zou het zo kunnen zijn dat munttakjes goed zijn, maar dat de etherische olie van munt slecht is.
Reddie
9 jaar geleden
@Cryofiel , als er er een verhaal op de proppen komt waarvan een deel pertinent onjuist is, ga ik meteen ook twijfelen aan de rest van het verhaal.
Rieneke1
9 jaar geleden
s'Zomers gebruik ik graag citrus badolie van Kneipp, en alles zit er nog op en aan. Gewoon gebruiken dus.
liveisgreat
9 jaar geleden
het staat op de website van De Ontknoping.... misschien moet ik het daar gewoon es per mail vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me juist heel gezond! Ik gebruik het ook voor mijn voeten ,ze ruiken nooit vies
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien de voeten en schoenen proberen te behandelen met https://www.pedifris.nl
Ik was er binnen een paar dagen van af.

Het beste antwoord

Bedek nooit meer dan 2/3 van het lichaam met deze etherische olie, want dit geeft een onderkoeling van het lichaam. Daarom mag men nooit grote hoeveelheden in het badwater doen van de pepermuntolie. Eigenlijk is deze olie dus ongeschikt voor gebruik in het bad.
Gebruik nooit meer dan 16 druppels per dag. Breng deze etherische olie nooit rechtstreeks aan op de slijmvliezen; dus niet gebruiken in het oor, ogen, neus of vaginaal.Muntolie geeft in het bad ook zeer pijnlijke ervaringen op de geslachtorganen(slijmvliezen),dit uit eigen ervaring.(citrusvruchtenolie geeft mogelijks hetzelfde effect).