Alles om ons heen bestaat uit energie.
Zo krijgen we van alle kanten al energie bij ons binnen.
Ook reiki is, als het goed gaat een energievorm, met een gever en een ontvanger.
Maar de energie die je dan ontvangt, kan je ook bij je binnen krijgen, door het aanwezig zijn bij andere mensen.
Door de natuur om je heen.
Door mooie muziek, of kunst.
Door de dingen die je doet, of juist niet doet.
Het krijgen van Reiki is er maar een onderdeeltje van.
Je kunt van reiki dan ook nooit te veel krijgen, maar ook nooit te weinig.
Hoe vaak je reiki mag krijgen is dus niet van belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na jouw opsomming zou de vraagsteller zich kunnen afvragen: is reiki dan nog wel nodig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reiki alleen mag niet de hemel ingeprezen worden, het is een onderdeel van.
Het kan heel doeltreffend zijn, maar ook zinloos.
Een vriendelijk woord, een complimentje, een liefdevolle handdruk, fijne muziek, je welkom voelen, je een voelen met de natuur, het zijn allemaal mogelijkheden, om de ander beter te laten voelen.
Zelfs de intentie om iemand te helpen, zonder persoonlijke aanraking, kan verlichting geven.
Maar ik heb bewust dit uit het antwoord gelaten, om mijn antwoord helder te houden, zover dit met dit soort onderwerpen mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik begrijp het, Ed.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vind het een leuke poëtische beschrijving. Een echte "feel good" tekst. Maar: pure theorie. Zonder aanwijzingen dat er iets van klopt. Het voelt goed. Het zou fijn zijn als het zo is. Maar is het zo? Ik zou niet weten waarom we dat zouden moeten geloven.

Andere antwoorden (1)

Dat ligt er helemaal aan om wat voor soort reiki het gaat.

De "pure" reiki gaat uit van "energie" ("levensenergie" wordt dat in de reiki-theorie genoemd). Die wordt meestal via de handen overgedragen op de patiënt, of op een andere manier gemanipuleerd.

Aangezien deze "energie" alleen in theorie bestaat, terwijl deze in werkelijkheid niet bestaat, mag je zo vaak je maar wilt een reiki-behandeling krijgen. Er gebeurt namelijk niets, en 'niets' mag je zo vaak ondergaan als je maar wilt.

Er zijn echter ook andere vormen van reiki. Dat zijn geen officiële vormen, maar ze worden (onterecht) wel onder de naam reiki aangeprezen.

Bij die andere vormen kunnen ook andere dingen worden gedaan. Tja, en dan hangt het er maar helemaal van af wat voor 'andere dingen' dat zijn. In die gevallen kan er wel degelijk sprake zijn van een maximum aantal.

Maar bij de officiële vorm van reiki is er geen maximum.

Tenzij jouw geloof in de theoretische "energie" van reiki zo groot is, dat jouw psyche voor bijwerkingen zorgt. In dat geval is er natuurlijk wel een maximum. Maar dat maximum is puur afhankelijk van jouw eigen geloof en jouw eigen gevoeligheid voor suggestie. Dus of dat maximum voor jou bestaat, en zo ja hoe hoog het is, is niet te zeggen. Dat kun je alleen ondervinden.