Bij mij is een cyste vastgesteld op de sinus (L). Zou dit ook te behandelen zijn via acupunctuur of homeopathie ?

Normaal zou dit een operatie moeten worden. Liever een alternatief. Als iemand hier ervaring mee heeft, danke.

3.7K

Antwoorden (1)

Nee, helaas niet. Homeopathie is niet werkzaam: in onderzoeken die juist zijn uitgevoerd volgens de wetenschappelijke normen (dus met controlegroep, randomisatie, dubbel-blind etc.) is nooit enige werkzaamheid gevonden.

Homeopathie werkt met verdunningen die zo extreem zijn dat er geen enkel werkzaam molecuul van de gebruikte stof meer overblijft. Dat roep ik niet omdat ik er niet in geloof, maar dat zal een homeopaat je ook vertellen. Het verschil is alleen dat die gelooft dat water een geheugen heeft en zo toch een werking overbrengt- en ik niet. Vaak wordt dit verward met kruidengeneeskunde of andere natuurlijke middelen die wél kunnen werken: valeriaan, sint-janskruid, cranberry-capsules of vitamines. Dat is GEEN homeopathie, maar in sommige onderzoeken wordt alles op één hoop gegooid zodat het lijkt alsof homeopathie toch iets doet.

Acupunctuur blijkt uit onderzoek iets te doen bij lage-rugpijn en spanningshoofdpijn, maar daarbij maakt het niet uit of je naalden prikt op de acupunctuur-punten, of zomaar ergens anders. Het doet dus wel iets, misschien op basis van contra-stimulatie zoals ook warmte of koude, of elektrische stroompjes (o.a. TENS) kunnen werken tegen pijn doordat het als het ware de pijnzenuwen afleidt, maar de theorie erachter klopt niet.

Dat wil dus niet zeggen dat mensen er niet hele goede ervaringen mee gehad kunnen hebben of ergens van genezen kunnen zijn terwijl ze behandeld werden met acupunctuur of met homeopathie. Ik geloof mensen direct als ze dat hebben meegemaakt. Er is alleen nooit volgens de regels van goed wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat deze behandelmethoden een werking hebben buiten het placebo-effect, spontaan herstel, regressie naar het gemiddelde en andere bij wetenschappers bekende effecten van behandelingen.

Maar wil je weten of er een alternatief is voor behandeling van deze cyste, overleg dit dan met je specialist. Ik weet niet precies wáár de cyste zich bevindt (sinus betekent holte, dat kan gaan over elke holte van neus tot bilspleet) en wat voor cyste het is. Soms is behandeling met medicatie mogelijk (eventueel lokaal) of is ingrijpen niet per se nodig en kan er gewoon afgewacht worden. Dat is zonder meer informatie niet te zeggen, maar ik zou het niet zoeken bij alternatieve geneeswijzen. Bedenk: alternatieve geneeskunde die bewezen werkzaam is, heet gewoon geneeskunde. Zodra iets aantoonbaar werkt, gaan reguliere artsen het gewoon toepassen.