Wat is het verschil tussen een masseur en een fysiotherapeut/kinesist?

Is het zo dat een masseur beter masseert dan een fysiotherapeut/kinesist of andersom?

Wat zijn de voornamelijke verschillen van deze 2 beroepen?

Toegevoegd na 4 minuten:
En is het zo dat een Masseur minder verdiend dan een fysio/kiné?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Een Masseur masseert mensen om ze te laten ontspannen of voor het behandelen van specifieke pijnklachten. Afhankelijk van waar je als Masseur terecht komt richt je je bijvoorbeeld op sportblessures veroorzaakt door inspanning, pijnbestrijding bij chronische of acute klachten, verbetering van mobiliteit, ontspanning zonder klachten of misschien wel specifieke zones zoals bij stoelmassage het geval is.
Als Masseur werkt je in dienst van sportscholen, sportclubs of wellnesscentra, maar je kunt ook zelfstandig een bedrijf beginnen en werken vanuit een salon of op locatie.
Het is erg moeilijk te zeggen wat je als Masseur kunt gaan verdienen. Er zijn veel verschillende sectoren en markten en de verdiensten zijn niet overal gelijk. Ook leeftijd, opleiding en ervaring spelen een rol. Daarbij komt dat maar weinig Masseurs fulltime aan de slag zijn in deze functie. Het betreft veelal parttime banen van rond de 24 uur per week.
Bij sommige werkgevers zijn de arbeidsvoorwaarden conform CAO (horeca), maar meestal wordt ook in vacatures geen melding gemaakt van het precieze loon. Grof gezegd val je bij de CAO horeca ongeveer in een salarisrange van €1400 tot €2500.

Een Fysiotherapeut behandelt mensen met klachten aan het bewegingsstelsel, dat wil zeggen: klachten over houding, beweging, gewrichten, ademhaling, zwellingen, evenwicht, motoriek of spieren.
Een Fysiotherapeut onderzoekt patiënten en aan de hand van zijn bevindingen wordt samen met de patiënt een behandelplan opgesteld. Een Fysiotherapeut moet voor elk individueel geval een passende behandeling samenstellen en deze bij uitblijven van het gewenste effect kunnen aanpassen. Klachten worden met verschillende therapieën behandeld (bijvoorbeeld massagetherapie, oefentherapie/ bewegingstherapie, elektrotherapie en fysische therapie) en er wordt gebruik gemaakt van hulpmiddelen als fitnessapparatuur, klimrekken en ballen.
De meeste Fysiotherapeuten werken in loondienst. Het salaris hangt meestal af van het type instelling waar je werkt. Dit komt omdat de salarissen afhankelijk zijn van CAO schalen. Je verdient als starter rond de €1895 bruto per maand. Een ervaren fysiotherapeut kan tot €3690 bruto per maand verdienen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt niet zeggen wie beter masseert,dat hangt af van de reden waarom je gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, uitgebreid antwoord vlindertje. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je crea,heb ik niet voor niks mijn best gedaan in het holst van de nacht ;-))