Mijn partner drinkt veel bier, als hij drinkt is het alles of niets bij hem. ik maak me zorgen, hoe kan ik hem helpen zonder dat het ruzie word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Help vooral jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe noemen ze dat ook weer? Dat is vechten tegen de bierkaai of zoiets? iig een niet makkelijke vraag. + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie doet de boodschappen? Jij.. Gewoon niet meer halen of alleen een 6pack in het weekend. Het kan een gewoonte geworden zijn. Kijk hoe hij daar op reageert ... Gewoon doen alsof je neus bloed als je een colaatje aan biedt.
En gaat hij moeilijk doen is dat een mooi moment om een opmerking te maken dat hij wel verslaafd lijkt.., en dan zien wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik doe de boodschappen idd, als ik geen bier meeneem dan gaat ie flippen, die ervaring heb ik al mee gemaakt. Maar is alsnog een optie om het nog eens te proberen, zucht..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wie doet de boodschappen? Jij.. Gewoon niet meer halen of alleen een 6pack in het weekend. " Welnee, niks 6-pack halen! Laat die gozer maar in zijn eigen sop gaar koken. Ook nog bier voor hem halen zeker, met zijn aggresieve gedrag?? De enige reden om bij hem te blijven is angst.

Antwoorden (9)

probeer eens met hem te praten als hij een nuchter moment heeft of ga eens samen met een vertrouwenspersoon praten.
11 jaar geleden
Je kunt hem niet helpen,hij moet zelf willen stoppen of minderen,zolang hij dit niet wil,heeft het geen enkele zin om hem hierbij te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
praat met hem, en zeg dat je het niet fijn vind dat hij zoveel drinkt...
spreek een limiet af samen, wat voor jou te doen en is en bouw de drank af...
leg hem uit dat drank meer kapot maakt dan je lief is..
ga anders samen hulp zoeken, bv even langs je huisarts, zodat hij en jullie geholpen worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je ruzie voorkomen, hij is onverantwoordelijk bezig en jij maakt je zorgen, dat lijkt mij voldoende reden voor een goed gesprek, jij praat en hij luistert, vertel hem je onrust, je angsten, je zorgen en eis dat hij luistert, als hij dat gedaan hebt, kun je vragen wat hij hieraan wil doen, dat pas mag hij praten, zegt hij niets, denk dan eens goed over je relatie na.

Toegevoegd na 5 minuten:
als hij dat gedaan hebt, als hij dat gedaan heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hem verteld dat hij is verslaafd is, hij vind van niet. doordeweeks drinkt hij 'savonds een paar biertjes en in het weekend drinkt hij zoveel bier totdat hij helemaal dronken is, hij krijgt dan ook van die rare ogen, vind ik niet leuk, vaak loopt het uit tot ruzie, praten heeft geen zin, zodra ik over bier begin word hij boos en zegt dat ik er over op moet houden. pffff
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom voor jezelf op, dreig desnoods met opstappen, of zet hem de deur uit, laat hem onderkennen dat hij een probleem heeft, dan maar fikse ruzie, maar nu laat je je ondersneeuwen, jij bent meer waard dan dat, als hij er niets aan doet, wordt het steeds erger, op een dag gaat het goed mis, daar wil jij toch niet bij zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, heb al een trauma opgelopen met mijn ex, die heeft mij 2 jaar lang geslagen en geschopt, oorzaak (drugs). Dacht dat ik een normale man had ontmoet zonder verslaving, maar helaas. Ik zal keihard moeten zijn tegen me partner, dan maar fikse ruzie idd. Thanx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan, heel veel moed en kracht toegewenst.
Vele jaren geleden was er eens een uitzending van Blik op de Weg, waarin het pak voor motoren onder de aandacht kwam. Iemand had net een motorongeluk gehad en kwam dus met normale kleren op het asfalt terecht - was geen prettig gezicht. Het gevolg? In de periode daarna werden er flink wat motorpakken verkocht.

Toegepast op alcohol: wellicht kun je je partner laten zien wat de mogelijke gevolgen van alcohol zijn. Kan zowel sociaal (agressie) als medisch (leverklachten). Wellicht kun je je partner deze mogelijke gevolgen tonen (foto's, ervaringen) en 'm botweg vragen: "is dit nou écht wat je wilt?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag eens in een gesprek wat voor plezier hij beleeft aan drinken. Als hij reageert dat het helemaal niet leuk is dan kun je er verder op in gaan dat jij het ook niet leuk vindt. Maar zorg er wel voor dat zijn alcohol gebruik zijn verantwoording is en niet die van jou want dat heeft geen zin. Als je partner zelf al aangeeft het niet prettig te vinden kunnen jullie hulp zoeken bij Jellinek. Maar heeft je partner zelf aan geen problemen mee te hebben dan kun je zelf een keuze maken om het te accepteren of een einde maken aan jullie relatie. Sterkte (groetjes van een verslavingsdeskundige)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elk geval alleen met hem praten als hij geheel nuchter is. En dan zeggen: het is over als je niet per direct geheel en voor altijd met alcohol kapt.
Er zijn vast genoeg anderen die graag een relatie met je willen. Zo'n gevaarlijke dronkaard kan je beter mijden.

Toegevoegd na 3 uur:
"Ja, ik doe de boodschappen idd, als ik geen bier meeneem dan gaat ie flippen, die ervaring heb ik al mee gemaakt. Maar is alsnog een optie om het nog eens te proberen, zucht.."

Nee meid, het is helemaal geen optie om nog eens te proberen. Enige goede optie is om deze aggresieve gast zo snel mogelijk te verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen hij is degene die kan stoppen met het drinken, niemand kan hem laten stoppen, ook jij niet.
Niemand kan een ander veranderen.

Wat je wel kan doen is hem vertellen wat het met jóu doet.
Op deze manier is het geen "aanval " of kritiek naar hem toe,
je laat hem in zijn waarde en verteld hem wat zijn drinkgedrag bij jou teweeg brengt. Misschien kan hij dit horen omdat hij van jou houdt en het niet als kritiek naar hem toe zal ervaren, maar het wel kan horen vanuit je liefde en daaruit voortkomend je bezorgdheid.

Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat maria gelijk heeft. Een vriendin zit in hetzelfde schuitje...altijd maar ruzie. Ze moeten toch echt zelf willen stoppen. Of je accepteert het of je gaat weg. Iemand die echt verslaafd is moet geholpen worden door een professional :)