Wanneer is een middel homeopathisch?

Ik heb een middel van A. Vogel (passiflora complex) waarop staat dat een dagdosering c.a. 2000 mg werkzame plantextract bevat (valeriaan/passiflora incarnata).

Ik heb altijd begrepen dat een homeopathisch middel dusdanig verdund is dat een stof op moleculair niveau niet of nog maar zeer moeilijk is te ontdekken. Met dit in het achterhoofd lijkt mij dit geen homeopathische verdunning.

Toch staat in de bijsluiter: 'A.Vogel Passiflora complex is een !!homeopathisch!! geneesmiddel dat wordt toegepast bij nervositeit en zenuwachtigheid (door stress)'.

Wie kan mij met een antwoord verlossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Homeopathie is een alternatieve geneeswijze die de natuur en het zelfherstellende vermogen van het menselijk lichaam centraal stelt. Een natuurlijke stof die bepaalde ziekteverschijnselen kan veroorzaken, kan deze ook genezen. Een dergelijk middel kan lichaam en geest namelijk prikkelen om de verstoorde vitaliteit te herstellen. Hoe meer je de genezende stof verdunt, des te krachtiger zal de werking zijn.

Homeopathische middelen zijn dus in principe stoffen die je ziek kunnen maken. Een goed voorbeeld is het middel Lachesis, dat gemaakt is uit slangengif. Geen goedje dat je uiteraard zomaar in zou willen nemen. Net als alle andere homeopatische middelen wordt het daarom eerst heel erg sterk verdund. Dit wordt ‘potentiëren’ genoemd, en maakt volgens homeopaten de genezende werking alleen nog maar sterker.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-1: geen antwoord op de vraag.
De verwarring ontstaat doordat er verschillende definities worden gebruikt voor het begrip 'homeopathisch'.

Volgens één van de definities is een middel homeopathisch wanneer het middel bij een gezond persoon de klachten zal veroorzaken die je bij de zieke persoon juist probeert te genezen ("heb je jeuk, gebruik dan verdund jeukpoeder"). De middel wordt sterk verdund om de juiste kracht te krijgen. Het maakt bij deze definitie niet uit of het middel plantaardig, mineraal, of dierlijk is; de oorspronkelijke homeopathen gebruikten zelfs menselijk lijkensap.

Deze definitie wordt vaak, maar niet altijd, uitgebreid met de eis dat iets pas homeopathisch is als het middel specifiek voor deze ene patiënt is gemaakt. Een middel dat jou prima helpt, kan voor mij juist slecht zijn, ook al hebben we dezelfde klachten met dezelfde oorzaak.

Volgens een andere definitie is elk middel homeopathisch zolang je het maar flink verdunt.

Weer een andere definitie beschouwt een middel pas als homeopathisch wanneer het verdunnen volgens een bepaald ritueel wordt uitgevoerd. Het verdunnen mag volgens dit ritueel alleen in stappen van 10 gebeuren (wil je iets een miljoen keer verdunnen, dan moet je dus 6 keer achter elkaar telkens een factor 10 verdunnen). Het ritueel schrijft ook voor dat je bij elke verdunningsstap de stof met de hand (!) moet schudden, en wel op een heel bepaalde manier. Mechanisch schudden is fout. Volgens bepaalde interpretaties van dit ritueel moet je de stof zelfs in een bepaald materiaal doen voordat je begint te schudden.

Nog een andere definitie beschouwt alle stoffen die van plantaardige oorsprong zijn als homeopathisch. In feite verschilt deze definitie weinig van de fytotherapie.

Een wat uitgebreidere versie van deze definitie noemt alle stoffen homeopathisch die ofwel plantaardig, ofwel van minerale oorsprong zijn.

Om het helemaal ondoorzichtig te maken worden soms twee of meer van bovenstaande definities gecombineerd.

Kortom, wat 'homeopathisch' is hangt helemaal van de spreker af.

A. Vogel is een commercieel bedrijf. Zij hanteren de definitie die hen het beste uitkomt. "Homeopathisch" klinkt (op dit moment, en in onze cultuur) als iets ongevaarlijks, iets vriendelijks zelfs. Zij willen hun producten dus graag "homeopathisch" noemen.

In dit geval lijkt het erop dat ze dit middel homeopathisch noemen omdat het plantaardig is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1: wel een antwoord op de vraag.
Plantaardige middelen (Fytotherapie /Gemmotherapie middelen) en Homeopathische middelen

Ik zal nu eerst een poging doen om in het kort uit te leggen wat deze behandelwijzen inhouden.

Fytotherapeutische middelen bestaan uit zuivere plantaardige stoffen waaruit bijvoorbeeld geen inhoudsstoffen zijn geïsoleerd zoals in de reguliere geneeskunde gebeurt of die verdund worden zoals binnen de homeopathie. Met planten of plantendelen worden mogelijk tekorten in het lichaam aangevuld of het lichaam en de geest ondersteund met het bereiken van de gewenste gezondheidstoestand. Deze middelen oefenen een direct merkbare invloed uit.

Gemmotherapeutische middelen zijn van delen van planten die zich in een actieve en snel delende groeifase bevinden. Meestal gebruikt men jonge knoppen, maar ook haarwortels, jonge loten of kiemen zijn heel geschikt. Deze snel delende plantendelen bevinden zich in een stadium van actieve groei en celdeling. Hun invloed op het menselijk lichaam bestaat uit het stimuleren en mogelijk het herstellen van normale orgaanfuncties.

Homeopathische middelen worden bereid uit natuurlijke producten, met name planten en mineralen. Fyto middelen zijn onverdund en bestaan uit het eerste aftreksel van een plant, in de homeopathie zijn de producten verdund en geschud. Door de verdunnning vindt men de werkzaamheid moeilijker te bewijzen, maar veel mensen hebben baat bij homeopathie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi,

Toevallig loop ik op dit moment stage bij Biohorma, het bedrijf wat verantwoordelijk is voor de A.Vogel producten. In de toegevoegde bron kun je zien hoe het productieproces bij ons in de fabrieken gaat. Wij hebben eigen tuinen, waar de verschillende planten worden gezaaid en geoogst. Dit wordt na het oogsten binnen twee uur verwerkt. De planten worden samengeperst, zodat de werkzame stoffen eruit lopen (extraheren). Dan wordt het met zuivere alcohol gemixt, als het ware. En op die manier wordt alles nogmaals geextraheerd om de werkzame stoffen, die er daarna uitkomen, eruit te halen.

Bij ons is het dus inderdaad homeopathisch omdat het plantaardige/natuurlijke ingredienten (alles wat wij in onze middelen gebruiken zijn van natuurlijke aard) betreft. En verder wil ik nog even vermelden dat wij het niet 'homeopatisch' noemen omdat het ons zomaar even uitkomt. Wij hebben onze producten altijd homeopathisch genoemd.

U kunt als u nog meer vragen over de producten heeft natuurlijk ook contact opnemen met ons informatiecentrum. (Bron 2).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat jullie het altijd homeopathisch hebben genoemd, zegt natuurlijk niks.
Maar niet alles wat jullie maken is dat ook, ook volgens jullie. Een deel is fytotherapie (plantgeneeskunde)
In dit geval vind ik het een twijfelgeval.
http://www.drogisterij.net/Gezondheid-Geneesmiddelen-A-vogel-passiflora-complex-rustgevend-tabletten/P/1949612
http://www.drogisterij.net/Gezondheid-Homeopathie-A-vogel-passiflora-complex/P/1949703
(op avogel.nl vind ik de ingrediënten niet)
Op de eerste verpakking staat niet dat het homeopathisch is, op de 2e wel.
Sowieso bestaat het voor het grootste deel uit planten, een andere deel uit verdunningen.
Het is volgens mij (en wikipedia) een combinatie van plantgeneeskunde en homeopathie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie
Je gedachte klopt. Oorspronkelijk is homeopathie (homoios = gelijksoortig, pathos = ziekte) in de leer van Hahnemann (grondlegger van de homeopathie) een geneeswijze waarbij gebruikt wordt van verdunningen van een middel dat de symptomen van de ziekte veroorzaakt. "Similia similibus curentur" is het motto, oftewel: het gelijke geneest het gelijke. Hij vergeleek vergiftigingsverschijnselen van allerlei stoffen met de verschijnselen van ziektes, en geloofde dat de stof die bij gezonde mensen verschijnsel X gaf, mensen met ziekte X kon genezen. Nu waren veel middelen die hij gebruikte giftig, dus verdunde hij ze. Vervolgens vond hij het 'potentiëren' uit, een proces van ritmisch schudden van de stof. Volgens Hahnemann verminderde de giftigheid van het middel door het verdunnen, terwijl de de beoogde werking behouden bleef door potentiëren. Klassiek homeopaten werken nog altijd volgens deze leer.

Strikt genomen is valeriaan en/of passieflora absoluut niet homeopatisch: er wordt niet gewerkt met een middel dat bij gezonde mensen angst of onrust zou veroorzaken, en het middel wordt niet verdund. Valeriaan is gewoon een fytotherapeutisch (plantaardig) middel, dat bij gezonde mensen in onverdunde vorm zeker geen angstklachten veroorzaakt. Er zijn meer van dit soort natuurlijke middelen die in meer of mindere mate gebruikt worden in de reguliere geneeskunde en die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Zo blijkt Sint Janskruid in dubbelblind onderzoeken (dus volgens goede wetenschappelijke standaard uitgevoerd) voor milde depressies net zo goed te werken als een regulier antidepressivum, wordt cannabis voorgeschreven voor spasmen en zenuwpijn, en is aspirine niet meer weg te denken uit de schappen van de drogist.

Aan jouw valeriaan en passieflora is dus niets homeopatisch, behalve dan dat het wordt geproduceerd door en firma die homeopatische middelen maakt, en die het blijkbaar gemakkelijk vindt om al hun middelen maar zo te noemen. In de volksmond wordt het al druk door elkaar gehaald, en noemen veel mensen alles wat 'natuurlijk' is, homeopatisch, en lijkt het een manier geworden te zijn om aan te geven dat iets "geen kwaad kan" ("het is homeopatisch, dus goed"). Daarom doen firma's als VSM en A Vogel ook geen poging om deze verwarring te verminderen.

Als je - net als ik - liever wegblijft van alles met het etiketje 'homeopatisch', dan raad ik je aan om gewoon het eigen merk valeriaan van de drogist te kopen. Is vaak veel goedkoper ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Juist!! Dit is het goede antwoord!
dikke +1. Aan je laatste zin wil ik nog iets toevoegen. Men kan ook in een bijvoorbeeld natuurvoedingswinkel Valeriaan kopen.
Van Arkocaps bijvoorbeeld, en dan zijn de planten op biologische geteeld en zonder chemische bestrijdingsmiddelen behandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie tip Kristal, bedankt! Ik ken het merk niet, maar natuurlijker dan biologisch geteelde fytotherapie grondstoffen krijg je het natuurlijk niet :-). Een vervelend bij-effect van het feit dat commerciële firma's AL hun middelen - dus ook de fytotherapeutische die dus wél een werkzame stof bevatten - als "homeopatisch" aanmerken, is o.a. dat de homeopathie een kans krijgt om mee te liften op het succes van de fytotherapie. Als je alles op één hoop gooit en je toont vervolgens in onderzoeken aan dat sommige middelen (namelijk de fytotherapeutische) wél werken, aangevuld met wat anekdotisch bewijs van mensen die het idee hebben dat een homeopatisch middel hen geweldig heeft geholpen, lijkt het net alsof 'homeopathie' werkzaam is. Echt vervelend, want iemand die ooit een keer goede ervaring heeft gehad met deze passieflora en valeriaan van A. Vogel, zal een volgende keer misschien ook grijpen naar tot in het oneindige verdunde slangengif van A. Vogel. Naar mijn idee is dus niet alleen maar puur gemakzucht om alles maar over één kam te scheren de reden dat firma's als VSM en A. Vogel dit onderscheid niet maken, maar is het ook een vorm van welbegrepen eigenbelang. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.
Kristal
11 jaar geleden
Dat laatste zou me nou echt helemaal niet verbazen, dat het een tactiek is om het zo te doen.