Door meerdere redenen:
1.- De grondstoffen, dat zijn de zaadjes van deze planten, zijn bepaald niet goedkoop, gewoon omdat deze schaars zijn.
2.- Het proces van extractie van de oliën uit deze zaadjes is erg duur. Niet omdat proces an sich ingewikkeld is, maar gewoon door een kwestie van schaal. Olie winnen uit zonnebloempitten is even moeilijk (of makkelijk, zoals je het wil bekijken), maar dan praat je over duizenden tonnen olie per keer i.p.v. een paar honderd kilo.
3.- Het rendement is heel laag. Je krijgt dus heel weinig olie uit heel veel grondstof.
4.- Eenmaal gewonnen, de etherische oliën zullen razendsnel oxideren. Het is dus zaak om deze snel, doeltreffend, en zeer secuur te verwerken tot een gezuiverde olie, en deze te conserveren. Net zoals met andere dure, kwetsbare oliën, worden deze vervoerd in speciale vaten, en het laatste luchtrestje wordt vervangen door stikstof, om de zuurstof te verdrijven. De olie wordt ook nog eens gekoeld vervoerd. Ook dat is een hele dure grap!
5.- Het ompakken in consumentenverpakkingen is ook een specialistisch proces, niet zoals de grote verpakkers van consumptieolie die een paar miljoen flessen per dag produceren. Er zijn maar een paar bedrijven die dat werk doet, en daar betaal je ook een hogere prijs voor.
6.- De kopers van dit soort producten vragen vaak om bepaalde extra garanties zoals "Biologisch". Biologische teelt kost ook extra geld.
7.- Daarnaast is er ook een commerciële reden. Ik weet van de eerste hand dat de marge die de handelaren in deze soorten oliën hanteren erg groot is, soms tot 20-30%. Waarom? Gewoon omdat door de prijs hoog te houden, schep je de indruk bij de consument dat het een bijzonder product is. Tevens, als de consumenten bereid zijn om zulke hoge prijzen te betalen, waarom zou je de prijs verlagen. Gewoon vraag en aanbod!
8.- En als laatste, de concurrentie is niet zo groot. Je vindt deze oliën niet in de Lidl, bij wijze van spreken...

Goedkoper...? Misschien, maar dan is maar de vraag of je de échte olie krijgt, want de verleiding om deze met een neutrale olie te verdunnen is ook erg groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, en helemaal
Duidelijk! Dank je!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je etherische olie bedoelt.
Voor een klein beetje van deze olie, heb je heel veel planten nodig, om daar 5 ml. etherische olie uit te winnen.
Kan je misschien goedkopere krijgen, is de olie mogelijk minder van kwaliteit en mogelijk minder geconcentreerd.
Dus lijkt het goedkoper, maar is dat in het gebruik dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus niet homeopatisch.