Moet ik hiermee naar de dokter? (zie uitleg)

Ik heb erg vaak last van blaasontstekingen, omdat ik daar gewoon erg gevoelig voor ben. Het is zo vaak dat ik zelf zonder recept antibiotica mag halen bij de apotheek. Maar ik gebruik erg vaak antibiotica, en ik wil dat eigenlijk iets minder doen.
Nu heb ik sinds 3 dagen weer een blaasontsteking. In het begin was hij niet zo heftig, en soms gaat het vanzelf over. Dus ik besloot niks te doen. Nu is hij al weer wat erger, maar is het net weekend! Dus zou ik naar de stad moeten voor antibiotica. (En liever gebruik ik het dus niet zoveel..)

Nu is dus mijn vraag: Zitten er eigenlijk erge risico's aan, om lang met een blaasontsteking rond te lopen? Bijvoorbeeld permanente beschadigingen aan je blaas? Of kan ik het gerust nog 2 dagen afwachten? Daarnaast, heeft iemand misschien (naast cranberrys) nog tips tegen blaasontsteking?

Nog even een extraatje:
Ik heb wel pilletjes gekregen, antibiotica, maar dan minder sterk. Als ik een blaasontsteking op voel komen, dat ik hem hiermee snel kan onderdrukken. Maar omdat hij er al 3 dagen zit, denk ik niet meer dat dit helpt. Als ik het gebruik, zal dat dan werken? Of zal dat alleen maar negatief zijn, omdat de bacterie dan aan de antibiotica went?

(ik kan natuurlijk ook de huisartsenpost bellen, maar die zeggen toch "kom maar even langs").

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van teveel antibiotica kan je candida krijgen een schimmel infectie in je baarmoeder/vagina hier word je ook niet blij van
Ritsuka
12 jaar geleden
Ga naar een uroloog toe, diekan onderzoeken waar die blaasontsteking elke keer vandaan komt. Heb ik ook gedaan en nou heb ik nooit meer last.

Antwoorden (7)

Eigenlijk vind ik dat er allang ingegrepen
had moeten worden, je kan met steeds
weer blaasontsteking toch niet meer
goed functioneren
Ik zou zo snel mogenlijk naar mijn h.a gaan,
en een verwijzing vragen voor de uroloog.
Weet je al die penicilline kan ook niet goed
voor je zijn dat helpt op de duur niet meer.
Zo snel mogenlijk naar je dokter ,
echt doen hoor!!
12 jaar geleden
Als je een blaasontsteking verwaarloosd kan dit leiden tot nierbekontsteking.
Zelf dokteren is geen optie.
Ga naar je huisarts toe.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je samenleving hebt gehad is het belangrijk dat je gelijk plassen gaat .
En natuurlijk veel drinken.
12 jaar geleden
Het beste is om een verwijzing naar een uroloog te vragen, huisartsen schrijven vaak standaard antibiotica voor, terwijl er veel verschillende bacteriën zijn die een blaasontsteking kan veroorzaken. Bij mij is precies hetzelfde gebeurd, na 2 jr bleek dat ik altij verkeerde antibiotica heb gekregen en bacteriën zijn ingenesteld, zit nu voor altijd vast aan een chronische blaasontsteking!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek het 'hogerop'. Ga eens weer naar je huisarts, vraag of hij je kan doorsturen naar een specialist. Je kunt niet onbeperkt antibiotica gaan gebruiken, want uiteindelijk kun je resistent worden voor antibiotica.
Zorg er daarnaast voor dat je veel drinkt. Drink 1,5 tot 2 liter per dag.
Ga niet te vaak naar de wc, vaak als je blaasontsteking hebt, voel je aandrang en plas je uiteindelijk maar een paar druppeltjes.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar vrouwen kunnen na het hebben van seks ook blaasonsteking krijgen. Dit kun je voorkomen door vlak na de seks goed uit te plassen.
Als je al een blaasontsteking hebt, neem dan vitamine c, maak een treksel van lijnzaad, eet 10 dagen geen dierlijke eiwitten, drink berkenbladthee of kamillethee.
Meer tips vind je in mijn bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee meest simpele maatregelen bij een blaasontsteking kun je altijd toepassen: doorspoelen door veel te drinken en vitamine C gebruiken in grote hoeveelheden. Chronisch gebruik van antibiotica moet je zien te voorkomen maar als je veelvuldig last hebt van blaasontsteking moet je achter de oorzaken zien te komen. Waarom lukt het ziektekiemen iedere keer weer om in je blaas terecht te komen? Of worden ze nooit effectief bestreden? Is je urine weleens gekweekt om erachter te komen om welke ziektekiemen het gaat en hoe die het beste kunnen worden bestreden? Is er misschien sprake van een anatomische afwijking waardoor die ziektekiemen makkelijk toegang tot je blaas hebben?

Weet je de oorzaak of oorzaken dan kun je een aantal alternatieve middelen overwegen. Als je weet dat het om de E.colibacterie gaat kun je D-mannose, een aan suiker verwante stof, gebruiken. De harde blaadjes van de vossenbes (Vaccinium vitis-idaea) of de berendruif (Arctostaphylos uva-ursi) zijn twee plantaardige middelen. Een grote theelepel van die blaadjes en twee koppen water worden ingekookt totdat er een kop van over is. Te drinken naar behoefte.

Bij een onderzoek remde cranberrysap de hechting van E. coli aan de blaas en plasbuis bij mensen met blaasontstekingen binnen een tot drie uur nadat ze 425 ml cranberrysap hadden gedronken. Voor blaasontsteking schrijft de zigeunergeneeskunde voor twee handenvol gedroogde gehakte bast van de gewone vlierbesboom (Sambucus nigra) te koken in een halve liter water. Na tien minuten trekken wordt deze thee gezeefd. De totale hoeveelheid wordt in kleine porties over de dag gedronken.

Er zijn nog wel meer middelen maar kijk uit, plantaardig betekent niet dat er geen bijwerkingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt niet goed, je kunt beter naar een dokter gaan om te kijken of er niet een achterliggende oorzaak te vinden is. Sommige mensen (zoals jij waarschijnlijk) hebben wel last van een blaasontsteking die steeds weer terugkomt.
In de link kun je nog wat info vinden, misschien zit er iets voor je bij qua tips.
Je kunt wel wennen aan antibiotica waardoor het minder effectief wordt of zelfs niet meer helpt dus het is verstandig het zo weinig mogelijk te gebruiken en een kuur volledig af te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar de dokter nog geen middel heeft gevonden dat blijvend helpt zou je eens bij een klassiek homeopaat langs kunnen gaan. Als de man/vrouw zijn/haar vak goed verstaat dan moet je binnen niet al te lange tijd voorgoed van deze klacht afgeholpen kunnen worden!

Als je meer wilt weten over de klassieke homeopathie (heeft niet zoveel met de homeopatische middeltjes van de drogist te maken) kijk dan bijvoorbeeld eens op de onderstaande website van Rob Willemse, volgens mij een echte (niet zweverige) homeopaat.