Waarom is melatonine boven de 0.1 mg in Nederland alleen op recept verkrijgbaar. Terwijl je online b.v. 5 mg tabletten kan bestellen zonder recept?

Melatonine wordt gebruikt tegen slaapstoornissen, en is ongevaarlijk, zelfs in hogere doseringen voor langere tijd. Heeft geen bijwerkingen en is niet schadelijk voor de gezondheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Koudwatervrees en mogelijk tegenwerking van de farmaceutische industrie, die liever middelen aan ons verkoopt die minder goed werken en vele bijwerkingen hebben maar wel de kassa doen rinkelen. Hoe lang heeft het niet geduurd voordat een volstrekt onschadelijke zoetmaker als stevia werd toegelaten voor gebruik in voedsel? Melatonine is een lichaamseigen stof, waarvan het lichaam minder en vaak onvoldoende aanmaakt naarmate je ouder wordt. Meestal zijn er enkele milligrammen nodig. Je kunt ook L-Tryptofaan proberen, een aminozuur waar het lichaam zelf melatonine van maakt. Kijk bij de aankoop van melatonine naar de kwaliteit want die kan verschillen. Gewoon proberen wat voor jou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien zijn het geen echte? Ofja andere samenstelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regels in Nederland voor medicatie zijn vrij streng en dat is gewoon soms uit voorzichtigheid. Mensen die zoveel van dit medicijn nodig hebben, hebben misschien wel een ander probleem wat tot uiting komt in slapeloosheid. En als dat zo is, dan is het verstandig om langs een dokter te gaan. Daarnaast is de 0,1 mg waarschijnlijk voor normaal gebruik ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0,1 mg is echt niets en helpt helemaal niet,om aan 2 mg te komen moet je er 20 innemen wil het een beetje helpen. Ik gebruik ze zelf vandaar dat ik weet dat 0,1 mg niet helpt.
sterredag
12 jaar geleden
Dat is heel persoonlijk en kan je zeker niet in het algemeen stellen. Er zijn echt mensen die aan 1-2 tabletjes van 0.1 mg genoeg hebben. Wat bij jou werkt of niet werkt kan voor een ander compleet anders zijn. Wat maxis zegt is heel correct. Als je zoveel nodig hebt van de melatonine, is het erg wijs om er ook eens over te praten met een arts en dit te laten onderzoeken, er zou heel goed iets aan de hand kunnen zijn wat verholpen kan worden zonder levenslang melatonine gebruik. Dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is. Het is alleen raadzaam. Niet iedereen is goed in zelf experimenteren met medicijnen en kunnen daarmee nadere dingen riskeren dan is bedoeld. melatonine zal niet zo snel hiertoe lijden, maar als je makkelijk en ook nog eens goedkoop aan 5mg tabletten kan komen, hoe makkelijk is het dan voor mensen om daar dan niet 1, maar 2 of 3 of meer van te nemen. Om deze mensen te beschermen is dus een recept noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan 0,1 mg genoeg hebt is dat prima maar dan berust de werking toch echt op het placebo-effect.
Melatonine die hoger dan 0,1 mg zijn vallen onder de geneesmiddelenwet en zijn dus alleen op recept verkrijgbaar,maar je moet het wel zelf betalen.

De melatonine die je kan bestellen zal denk ik niet van een Nederlandse site komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dokteronline.com/melatonine/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb dit gisteren ook al gezien en het verbaasd mij.
Wat mij wel opvalt is dat het flink aan de prijs is want voor een potje van 2 mg moet daar 23,75 betaald worden en er zitten maar 21 tabletten in,dan ben je via recept van de huisarts goedkoper uit want daar zitten er 30 in voor bijna 16 euro.
Normaal kon ik het altijd nog bij de etos kopen heb voorlopig nog genoeg sinds wanneer moet je dit op recept halen

Ps ik gebruik t verder amper omdat ik niet graag medicatie neem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sedert enkele jaren woedt een ware melatonine rage, die voornamelijk aanhang vindt in de USA, maar ook in België in de belangstelling kwam. Melatonine werd in België uit de handel genomen, wegens onvoldoende bewijs van werking. Op 4 februari 1998 werd een ministerieel besluit uitgevaardigd om de verkoop van melatonine te schorsen gedurende een jaar, maar dit werd in het M.B. van 30 november 1998 nog eens verlengd met twee jaar. Melatonine mag hier enkel afgeleverd worden in ziekenhuizen om klinische proeven mee te doen. Reizigers kunnen het vrij kopen in sommige landen.

Dit hormoon, dat ook door ons lichaam wordt aangemaakt, is op korte tijd één uit de reeks "mirakelproducten van de alternatieve geneeskunde" geworden. Volgens sommigen zou melatonine aangewezen zijn voor de behandeling van jet lag, slapeloosheid, immuun ziekten, kanker, het zou het verouderingsproces vertragen en het seksleven verbeteren. Het zogenaamde voordeel van dit product zou zijn dat het "natuurlijk" is, omdat het ook door ons lichaam aangemaakt wordt. Deze gedachte is geruststellend voor mensen die niet graag conventionele slaapmiddelen nemen. Jammer genoeg kan melatonine, zoals meer van deze "natuurlijke" producten, niet al zijn vermeende verwachtingen waar maken. In de vorm zoals het nu verkocht wordt, zou het evenveel kwaad als goed doen.

Heel artikel op skepp.be, best wel betrouwbaar en krijgt u een duidelijk antwoord op u vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou oppassen met medicijnen bestellen op internet.
Zoals de 5 mg die je normaal op dokter recept kan halen.
Zelf gebruik slaapmiddel op plant basis die je kan halen bij de tuinen.
Voor mij werken deze beter dan de Melatonine.
Maar dat is bij elk persoon verschillend.

Maar neem er niet teveel van, is nooit goed voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je helemaal geen extra melatonine nodig.
Mocht je veel mobiel bellen of draadloos internetten of met de dect telefoon bellen dan kan dat de oorzaak zijn van een tekort aan natuurlijk melatonine. verschillende onderzoeken hebben dit aangetoond, zie hier onder de conclusie van een van deze:

Prolonged use of cellular telephones may lead to reduced melatonin production, and elevated 60-Hz MF exposures may potentiate the effect.

2002, Vol. 78, No. 11 , Pages 1029-1036 (doi:10.1080/09553000210166561
J. B. Burch(1), J. S. Reif(1), C. W. Noonan(2), T. Ichinose(1), A. M. Bachand(1), T. L. Koleber(1) and M. G. Yost(3)
1) Department of Environmental and Radiological Health Sciences, Colorado State University, Fort Collins, CO 80523, USA
2) Agency for Toxic Substances and Disease Registry, Atlanta, GA 30333, USA
3) Department of Environmental Health, University of Washington, Seattle, WA, USA

Read More: http://informahealthcare.com/doi/abs/10.1080/09553000210166561

Meer onderzoeken op: stopumts.nl