Ik weet dat endorfine je blij/vrolijker/opgewekter kan maken. En ik vroeg me af of iemand weet hoe je lichaam dat aanmaakt.

Ik weet van melatonine dat het (ook) een lichaamseigen stof is en dat je dat ook extra kan laten aanmaken door het te slikken.
Weet iemand hoe je endorfine aan kan maken?
Op de alternatieve geneeswijzen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Endorfine is een hormoon die het lichaam zelf aanmaakt bij pijn en stress situaties en is een soort natuurlijke pijnstiller.
Je kunt het vrij simpel aanmaken door met een koptelefoon naar een binaural beat meditatie cd te luisteren. Dat geeft je brein een groter signaal dan het eigenlijk aankan en daardoor ga je meer endorfines produceren. en ook meer melatonine.
Ik doe dit zelf al 4 jaar met de holosync cd's en het heeft tot dusver alleen maar positieve dingen gebracht. Uiteraard kun je soms tijdelijk wel heel gestresst worden als je je brein dagelijks onder druk zet. Maar als je het lang genoeg doet reorganiseert je brein zich naar een hoger niveau die dat stressniveau wel aankan en dan voel je je nog meer te gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het opgezocht op youtube die muziek, dat soort muziek en keltise muziek en healing music enzo maakte me ook vooral rustig idd maar soms heb ik zelfs daar geen concentratie voor. Maar die binaural beat meditatie spreekt me ook wel aan.

Andere antwoorden (7)

hardlopen of een andere vorm van duursport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Flink harlopen, maar ook chocolade werkt goed. Ik heb laatst een tattoeage laten zetten met veel pijn en dan komen deze stoffen ook vrij. Ik was daarna ook helemaal High :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dat is mooi dan laat er nog 20 zetten zou ik zeggen :P
tog genoeg ruimte op je lichaam ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KLOPT !!! lol
Door jezelf pijn te doen.
Bijvoorbeeld in de sportschool.
Net even langer doorgaan.
Stevig stuk gaan rennen.

Soms kan je die pijn niet meteen wegnemen. Bijvoorbeeld als je naar huis loopt en je loopt onderweg een blessure op en je moet nog de hele weg naar huis afleggen.
Gelukkig kan je lichaam dit soort situaties die pijn blokkeren. Dan voel je geen pijn meer maar de oorzaak is er nog wel. Dat komt door endorfine.
De reactie van het lichaam op die pijn is door de pijn te blokkeren. de pijn komt nog wel aan in het ruggenmerg maar word niet meer doorgegeven aan de hersenen. Dit wordt dus door endorfine gevormd.
Wanneer het lichaam endorfine aanmaakt brengt dit een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Dit is wat duursporters voelen na een lange zware training of wedstrijd. Dit is het gevolg van de langdurende pijn die je je lichaam aandoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het is eigenlijk niet goed om bewust endorfine aan te maken. Kan het dan met melatonine wel kwaad? Want dat heb ik voorgeschreven gekregen, al een tijdje.
Endorfinen zijn opiumachtige stofjes die in je hersenen diverse effecten kunnen veroorzaken, zoals een prettig gevoel, slaap, bevrediging etc. Ze kunnen worden gestimuleerd door sport, eten, seks, medicijnen, drugs, voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leukste manier is veel fijne sex..: ))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben we dat geleerd in Godsdienst en dat komt vrij als je lacht ofzo. Kweet niet zeker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is nog een manier om extra endorfine aan te maken: 1 maal daags 1,5 to 4,5 mg Naltrexon nemen (lage dosis of ook wel LDN)

Dit middel helpt soms zelfs tegen kanker
google maar eens!!