Wat is een alternatief voor thyrax.?

Mijn vrouw slikt deze tabletten ,vanwege haar schildklier.
Maar ,hoe kun je dit probleem ,,,natuurlijk of homeopatisch oplossen.
Of bestaat daar geen oplossing voor.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Bij hypothyreoïdie wordt er te weinig schildklierhormoon aangemaakt. Thyrax is daar een synthetische vervanging voor, een substituutmedicijn. Als de oorzaak van de hypothyreoïdie jodiumtekort is kun je de oplossing in die richting zoeken maar ik neem aan dat dit al overwogen is. Ik denk niet dat er een al dan niet natuurlijk alternatief is, net als bij diabetici type 1, die insuline moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

a. vogel heeft een schildklierondersteunend middel : kelpasan, maar dat is niet bedoeld als medicijn wat de thyrax kan vervangen.
helaas vrees ik dat er geen plantaardig of homeopatisch middel is waarbij ze de thyrax kan laten staan.

http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/kelpasan-de-schildklier.php?gclid=CLyQ8IPygKgCFcZG3godTnyWsA
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie antwoord hieronder. Bij schildklierproblemen geen extra jodium nemen. Oorzaak laten vaststellen (auto-immuun of jodiumtekort) en arts raadplegen (liefst endocrinoloog).
Een alternatief kan dierlijk hormoon zijn van varkens zoals ArmourThyroid, of Erfa of Thyreoidum.
Maar eerst zeker overleggen met een arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met het laatste commentaar eens. En bij schildklierproblemen juist NOOIT extra jodium gebruiken. Jodium in keukenzout (je partner moet immers wel genoeg binnenkrijgen) is prima, vis eten ook. Maar niet extra jodium (in druppels of vitaminepreparaten) slikken. Dat werkt vaak averechts. Meestal is een te trage schildklier een auto-immuunziekte in Nederland. In België kan het wel komen door een jodiumtekort. Dan is er sprake van een opgezwollen keel (struma). Bij een jodiumtekort wordt soms zelfs ook eerst Thyrax gegeven, omdat een flinke hoeveelheid extra jodium een definitieve schildklieraandoening voor daarvoor gevoelige mensen kan uitlokken.

Vraag de arts of er sprake is van een auto-immuunziekte is (vaak zijn er antistoffen tegen de schildklier).

Thyrax is niets anders dan het natuurlijke (in de fabriek nagemaakte) levothyroxine (=schildklierhormoon) dat de schildklier maakt. Het is een aanvulling op een tekort.

Het duurt na begin van slikken wel enige maanden soms wel een jaar voordat je goed bent ingesteld. Iedereen heeft een eigen dosis nodig en daarbij behorende goede bloedwaarden. Het kost veel geduld om goed ingesteld te zijn en te gaan voelen (goede bloedwaarden worden vaak eerder bereikt dan je beter gaan voelen helaas).

Lees meer via onderstaande links.
Op onderstaand forum kun je goede informatie vinden en vragen stellen.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik schreef hierboven schildklierproblemen NOOIT extra jodium gebruiken. Een uitzondering kan zijn, zeker in België, in een zwangerschap! Volg dan het advies van een endocrinoloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mijn ervaring is dat het instellen eigenlijk nooit goed lukt.
Als je lichaam vraagt om meer hormoon, dan maakt de gezonde schildklier meer aan.
Als je afhankelijk bent van pillen dan zit je vast aan een vaste hoeveelheid.
Ik herken nu het 'hyperen' en de vermoeidheid van mijn lichaam, dat 'helpt' een beetje, je weet dan waarom je om 9 uur s morgens alweer zo moe bent. Dat van die jodium is een goede tip, ik gebruik ook alleen multivitamine zonder jodium, het was even zoeken want bij de meeste zit het standaard in, de apotheek had ze wel zonder jodium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het bovenstaande nog aangepast. Een uitzondering op geen extra jodium bij schildklierpatiënten kan een zwangerschap zijn. Het hangt af van hoe hoog je dosis schildklierhormoon is en in welk land je woont of je in een zwangerschap wel extra jodium moet gebruiken. Meestal in België wel, gezien mild jodiumtekort hier (dus dat is strikt voor het kind, niet zozeer voor de moeder). Gelukkig kent het lichaam ook andere manieren (minder uitscheiding bijvoorbeeld van onverbruikt hormoon) om de behoefte te regelen. Maar het blijft surrogaat t.o.v. een regelsysteem dat op de seconde? terugkoppelt naar behoefte. Het grootste probleem is denk ik de interferentie. Zoals met andere medicijnen, waar de gezonde schildklier zijn behoefte op terugregelt. Ga je de anticonceptiepil slikken, gaat de gezonde schildklier ook meer schildklierhormoon maken. Dat lukt dus niet bij gelijkblijvende hoeveelheid schildklierhormoon uit tabletten. Dat moet je op termijn dan weer aanpassen door (afhankelijk van bloedwaarden) een hogere dosis te gaan slikken. Zo zijn er individueel soms verschillen op hoogte (bergen), bij ziekte, etc...., zomer/winter....., na overgang, bij ouder worden....
We missen de fijne terugkoppeling. En moeten het met een grove doen. En soms (vooral niet vaak) de dosis aanpassen.
Problemen met de schildklier zijn natuurlijk vervelend en moeten goed behandeld worden. Wanneer je vrouw deze medicijnen langere tijd gebruikt zullen er wellicht bijwerkingen komen. Ik zeg absoluut niet dat ze ermee moet stoppen! Maar je zou verder kunnen kijken dan naar symptoombestrijding wat men in de regulier geneeskunde veelal doet. Ik ben zelf Bach bloesemtherapeut en kijk naar de algehele mens. Bach bloesems werken op energetisch niveau en herstellen de balans op die gebieden waar een tekort aan een bepaalde energie is of waar men uit balans is geraakt. Deze energetische onbalans kan psychische of fysieke klachten veroorzaken. Nu kun je die klachten bestrijden, wat vaak noodzakelijk is om je leven zo comfortabel mogelijk te leven, maar je kunt ook op energetisch niveau gaan kijken. Daarvoor moet je een beeld krijgen van de algehele cliënt. Dan kun je bepalen waar er een energetische onbalans ligt van waaruit de bestaande klachten voort kunnen komen. Bij herstel van deze balans is het mogelijk dat de klachten verdwijnen. Wanneer iemand zich dan goed voelt en de behandelend arts of specialist het akkoord vindt kan men proberen de medicijnen af te bouwen. Op welke termijn dit kan gebeuren hangt van vele factoren af. Ik zou dus adviseren met een Bach bloesemtherapeut contact op te nemen. Dat mag uiteraard ook met mij.
Ik garandeer dus geen oplossing te hebben, ik zeg alleen dat dit een mogelijkheid is die wellicht een oplossing biedt.
Hoop dat je iets aan dit antwoord hebt...
Warme hartegroet, Angelique
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Wanneer je vrouw deze medicijnen langere tijd gebruikt zullen er wellicht bijwerkingen komen." Schildklierhormonen zijn identiek nagemaakte natuurlijke schildklierhormonen. Het lichaam ziet geen verschil tussen de nagemaakte en eigen schildklierhormonen (gelukkig). Behalve een mogelijk overgevoeligheid voor de blauwe kleurstof (in dat geval overschakelen op een ander merk zonder die kleurstof) zijn er geen bijwerkingen. Klachten (die soms als bijwerkingen ten onrechte genoemd wordden) kunnen een over- of onderdosering zijn. Dan slik je persoonlijk te weinig of te veel schildklierhormoon. Vandaar dat precies goed instellen op voldoende hormonen lastig en tijdrovend is. En er kunnen restklachten zijn: dan zoek je (de arts) naar de aanverwante ziekten als coeliakie, ziekte van Addison, vit B12 tekort (kan auto-immuun zijn) of diabetes of reuma. Helaas blijft het niet altijd bij één auto-immuunaandoening. Maar een deel van de patiënten houdt restklachten overigens.
Dat zijn geen bijwerkingen! En helaas als er sprake is van een auto-immuunziekte betekent dit dat het eigen lichaam de eigen schildklier vernietigd. Wat eenmaal stuk is, kan niet hersteld worden.
Door geen enkele therapie. Energetische balans en je lekkerder voelen, zou ik me iets bij kunnen voorstellen. Maar, de schade repareren is helaas medisch niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat er zaken stuk kunnen gaan is waar. Maar ook een auto-immuunziekte komt ergens vandaan. Bachbloesems zijn géén middel om je alleen even lekkerder in je vel te voelen. Het is een zeer mild en natuurlijk middel om daadwerkelijk een betere energiebalans in je lichaam en geest te stimuleren. Deze energiehuishouding is onze basis van bestaan! Wanneer er een energetische onbalans ten grondslag ligt aan klachten kun je die herstellen en zal de klacht kunnen verminderen. Dit zou ik echt niet zomaar in de plaats van... toepassen. Het is een aanvulling en wellicht kan men daar de reguliere medicatie op aan gaan passen. Héél langzaam afbouwen of sneller naar gelang behoefte van de cliënt. Daarbij komt dat 'nagemaakte' natuurlijke stoffen mijns inziens niet bestaan. Een stof kan chemisch exact hetzelfde zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het dan wellicht nog niet dezelfde energie in zich draagt. In de productie van Bachbloesems wordt bijvoorbeeld streng op toegezien dat de gebruikte bloesems onder de juiste condities hebben kunnen groeien en ook onder de juiste condities geplukt worden. Planten en wij mensen idem dito absorberen allerlei energieën die om en door ons heen voorkomen. Een kunstmatig nagemaakte stof zal dus nooit die levensenergieën in zich dragen die het origineel bezit. Wanneer je als mens in goed evenwicht functioneert zul je wellicht geen last hebben van dit verschil. Wanneer je daar echter gevoelig voor bent kunnen de klachten zelfs verergeren of bijwerkingen optreden die niet als bekend geregistreerd staan. Dat komt dan door een energetische reactie. Het voert hier te ver om dieper in te gaan op de verschillen in uitgangspunten van reguliere en alternatieve zorgmiddelen. Dat is een discussie die eindeloos lijkt en zelfs in de politiek gevoerd wordt. Een open geest om dingen te bekijken die niet helemaal als 'standaard' of 'normaal' gehanteerd worden is een rijk goed, waar mensen veel van zouden kunnen leren. Vraag blijft aan Eef en vooral aan zijn vrouw, hoe zij om willen gaan met deze gezondheidsklachten. Ik kan alleen vertellen hoe ik daar met Bach bloesemtherapie mijn steentje aan bij kan dragen. Daarnaast kun je via allerlei wegen werken aan een bewustwordingsproces. Daar maak ik in mijn spiritueel holistische therapie dagelijks gebruik van. Het gaat dus absoluut niet om je even lekkerder te voelen, het gaat hier om streven naar serieuze verbeteringen in kwaliteit van leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles in de natuur wordt geconstrueerd uit basisstoffen: atomen. Zijn de verbindingen identiek (natuur of nagemaakt in de fabriek = dezelfde chemische formule), bevatten ze dezelfde energie. De filosofie dat er nog ergens extra (levens)energie zou kunnen zijn, kan ik niet bevatten. Het is een molecuul, geen levende cel of celorganisme. En gelukkig werkt ook de vitB12 en ijzer en andere stoffen in vitaminepillen en supplementen en andere hormonen als insuline, etc. gewoon net als de natuurlijke.. Auto-immuunziekten kennen vaak remissie en actievere fasen. De schade die het lichaam zichzelf door de ontstekingsprocessen toebrengt is veelal onomkeerbaar. Wat stuk is, kan zich niet meer herstellen. De suggestie dat door Bach bloesemtherapie medicatie verminderd zou kunnen worden, is misleidend. Kan er zelfs voor zorgen dat iemand niet goed ingesteld is en grotere kans op complicaties (hart/botten) zou kunnen krijgen. Daarnaast is er enige voorzichtige evidence (gering dat wel) dat echinacea bijvoorbeeld een negatief effect heeft op (het ontstaan) van auto-immuunziekten. Omdat het iets in het afweersysteem verandert en daardoor mogelijk iemand ontvankelijker maakt voor auto-immuunziekten. Kelpasan, vaak aangeprezen, is absoluut slecht voor schildklierpatiënten. Helaas wordt het nogal eens als ondersteuning voorgeschreven door allerlei therapeuten. Ik kan geen uitspraak doen over een betere kwaliteit van leven door Bach bloesemtherapie. Maar een schildklier genezen en iemand zelfs de suggestie geven dat medicatie verminderd en afgebouwd kan worden, is verkeerd en misleidend. Lees u in over schildklierziekten, de oorzaken, behandeling en therapie. Stel dat de vrouw van de vraagsteller inmiddels een nauwelijks werkende schildklier heeft, dan zou verminderen, afbouwen niet eens ongevaarlijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen zin in een wel bekende strijd hier op het internet over de voors en tegens van onze uitgangspunten wat betreft alternatieve en reguliere geneeskunde. Want volgens mij neem jij een standpunt in en ik een uitgangspunt. Ik suggereer niet dat ik een lichamelijke kwaal kan genezen. Ik geef alleen aan dat er een mogelijkheid kan bestaan dat een kwaal kan genezen door een goede energetische balans. Gelukkig heb ik al vele mensen mogen helpen, maar inderdaad niet iedereen is te genezen en gelukkig is de reguliere geneeskunde ver in ontwikkeling om ernstige zaken goed te behandelen. Ik val de reguliere geneeskunde dus niet af, zeg alleen dat zij vaak de héle mens over het hoofd zien en vaak symptoommatig behandelen zonder de werkelijke oorzaak aan te pakken. Ik zal dus ook nooit iemand aanraden medicatie af te bouwen of stoppen, dat mag alleen een behandelend arts. Echter wanneer er een goede energetische balans is bereikt zullen mensen zelf gaan merken dat zij behoefte voelen iets te veranderen aan hun medicatie of andere reguliere behandeling. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt dan ook geheel bij de cliënt en zijn behandelend arts. Ik wil dus absoluut niemand misleiden zoals jij suggereert. Open staan voor zaken die wij misschien nog niet wetenschappelijk kunnen bewijzen is iets waar een mens alleen maar rijker van kan worden. En dan bedoel ik niet financieel of materieel, maar qua Bewust Zijn en spirituele ontwikkeling. De Bach bloesemtherapie heeft haar sporen verdiend in de loop van bijna honderd jaar, dus ik kraam hier geen onzin uit. Ik wil graag respect tonen voor de meneer en de mevrouw die hier hun vraag stellen en vooral ophouden met een discussie die toch geen kant uit kan. Ik heb mijn zegje gedaan... De mensen kunnen zelf beslissen en met nadruk: in overleg met behandelend huisarts en/of medisch specialist. Bach bloesemtherapie is altijd náást een reguliere behandeling uit te voeren, omdat het volledig vrij is van nevenwerkingen en volledig veilig.
Ik wens jullie een fijne dag verder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bach bloesem is niet geheel veilig of vrij van nevenwerkingen. Aan den lijve ondervonden toen ik heb rondgezworven om antwoorden op mijn gezondheidsproblemen te vinden (homeopathie, akupunctuur, vitaminenkuren, Bach. Het werd een bijna opname, met benauwdheidsklachten, hartkloppingen, etc. Later bleek ik een schildklierhormoontekort te hebben. Jarenlang onbehandeld (zowel regulier als al die alternatieve artsen/therapeuten). Die uitspraak klopt dus in ieder geval niet.
Het probleem wat ik erin zie: er zijn planten, aroma's, etc. die blijkbaar het immuunsysteem kunnen veranderen, of iets in de afweer veranderen. Men weet daar onvoldoende van. Zo zijn ook de ortomoleculaire hoeveelheiden van mineralen, etc. mogelijk een trigger tot ontstaan van veranderingen, met negatieve gevolgen. Wat als er andere immuunproblemen door ontstaan?
Welke verantwoordelijkheid draag je dan. Ik ken zeer vele schildklierpatiënten, geen enkele die door een alternatieve therapie van zijn schildklierproblemen werd geholpen. Persoonlijk denk ik dat je zult moeten oppassen om 'baat het niet dan schaadt het niet' aan te hangen. Daarvan heb ik, zelf, maar ook bij anderen zie kelp, zie kelpasan, zie spriulina, zie echinacea, produkten om af te vallen met 'natuurlijke ingrediënten' (kelp, alweer) al teveel gezien. Verder ben ik van mening dat je de regels van deze website overtreedt, door je (commercieel?) aan te bieden als hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze links. Waar verschillende malen immuun stimulerende - veranderende effecten worden gevonden bij mineralen/supplementen/kruiden. Dat is niet wenselijk bij auto-immuunziekten! http://www.mskcc.org/mskcc/html/58481.cfm#A http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/158/20/2200 http://archderm.ama-assn.org/cgi/content/abstract/140/6/723 Hoe zit dit met Bach bloesems? Welke stoffen zitten hierin en wat zijn de mogelijk nadelige gevolgen voor een auto-immuunpatiënt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zal ik nóóit iemand met serieuze klachten proberen te behandelen zonder dat er een arts of specialist bij betrokken is. Dat geldt dus ook voor het minderen of stoppen van medicatie.
Mijn antwoorden hier zijn niet bedoeld voor het winnen van cliënten, ik heb, zoals in heel mijn leven, niet een financieel of commercieel motief. Ik krijg juist vaak van mensen te horen dat ik mijn tijd en moeite niet zomaar cadeau moet doen. Afijn.... waar het hier om draait. Héél akelig als je zelf negatieve ervaringen opgedaan hebt in de alternatieve zorg. Ik zelf blijf hameren op een gezonde samenwerking tussen reguliere en alternatieve zorg. Ik zelf spreek ook liever van aanvullende zorg of ondersteunende zorg. Bach bloesemessences worden geproduceerd door bloesems in een glazen schaal met bronwater een aantal uren in het zonlicht te laten staan. Dat geldt voor bloesems die in de zomer bloeien. De voor- en najaarbloesems worden via een kookproces geproduceerd. De bloesems geven op die manier alleen hun energie aan het water af. Wanneer je de essences chemisch gaat bekijk zul je geen plantenbestanddelen aantreffen, alleen wat alcohol, omdat de essences voor de houdbaarheid vermengd worden met een beetje cognac of brandewijn. Bach bloesemsessences bezitten dan ook 'slechts' een energetische waarde. Dit is dus heel anders dan de door jou genoemde geneeskrachtige kruiden/ mineralen/ supplementen etc. Bach bloesems werken voor je lichaam net als een batterij voor een apparaat. Wanneer je een bepaalde energie tekort komt kan de Bach bloesem deze energie aanvullen, maar vol is vol en het lichaam neemt eenvoudig niet meer op dan nodig is. Je kunt dus ook niet overdoseren. Je kunt wel verkeerd omgaan met dosering, dit vermindert de beoogde energetische werking, maar zal nooit schade kunnen berokkenen. Fijn dat je ernaar vraagt. Hoop dat dit duidelijk is. Veel mensen kunnen dan ook niet voorstellen dat de Bach bloesems hun werk doen zoals ze doen. Hoe kan dat dan? Zonder zicht- en meetbare bestanddelen... Tja, de energetische wereld zal ooit nog wel eens wetenschappelijk bewezen worden. Helaas kost onderzoek zoveel geld, dat dit bijna niet te doen is, want er staan geen grote farmaceutische bedrijven te trappelen om hun geld te investeren... Ik wens je een heel fijne avond toe en hoop dat je je vraag een beetje beantwoord ziet.