Thee is onderverdeeld in verscheidene categorieën en groene thee is daarin een aparte categorie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thee_(drank)#Theesoorten

"Groene thee (绿茶) is thee gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis die minimale fermentering heeft ondergaan tijdens de productie. Groene thee is populair in China en Japan, en is recentelijk populairder in het Westen geworden, waar traditioneel zwarte thee (thee gemaakt van zwaarder gefermenteerde bladeren dan witte, groene, en oolong variëteiten) wordt gedronken."

"Zwarte thee is thee gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis. Deze variant is gemaakt door middel van zwaardere oxidatie dan de witte, groene, en oolong-variëteiten. Het is in het algemeen sterker in smaak en bevat meer cafeïne dan lichter geoxideerde thee.
In het Chinees en cultureel gerelateerde talen, wordt zwarte thee rode thee genoemd (紅茶, Mandarijn hóngchá, Japans kōcha), misschien een duidelijkere beschrijving van de vloeistof. In de westerse wereld verwijst "rode thee" gewoonlijk naar de Zuid-Afrikaanse rooibos-thee.
Groene thee verliest gewoonlijk zijn smaak na een jaar, maar zwarte thee behoudt zijn smaak gedurende meerdere jaren (meer dan vijftig jaar in het speciale geval van pu-erh-thee). Het is daarom lang een handelsartikel geweest, en samengeperste blokken zwarte thee hebben zelfs gediend als een vorm van geld in Mongolië, Tibet en Siberië tot in de 19e eeuw. Zwarte thee was oorspronkelijk als enige soort thee in de westerse cultuur bekend; hoewel groene thee meer gebruikt wordt, vormt zwarte thee nog meer dan 90 percent van de theeverkoop in het westen.
De term 'zwarte thee' wordt in Engeland ook gebruikt om een kop thee zonder melk aan te duiden, omdat het toevoegen van melk daar een vast gebruik is."

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste link werkt niet zoals ik het wilde, daarom heb ik hem hieronder als derde link erbij gezet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allen heeeel erg bedankt voor het helpen googlen en de zeer uitgebreide antwoorden...supergeweldig..tx!

Andere antwoorden (3)

Groene thee is een aparte categorie. Deze thee is gemaakt van theeblaadjes in een jonger stadium dan bv die van zwarte thee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hm, bovenstaande antwoord is wat ik altijd gedacht heb, het lijkt erop dat ik het fout heb en dat het aan de fermentering van de theebladeren ligt. In theorie zou het dus dezelfde thee zijn als de zwarte thee maar anders bewerkt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_thee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene en witte thee, komen van dezelfde plant als de zwarte thee. Namelijk de theestruik. Witte thee zijn de eerste jonge blaadjes van de struik.
Groene thee zijn de blaadjes die een fermentatieproces zijn ondergaan.

Kruidentheeën zijn theeën die van een kruid gemaakt zijn maar niet onder de noemer zwarte thee vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene thee komt van hetzelfde plantje als de zwarte thee, het heeft alleen een ander verwerkingsproces ondergaan. Zwarte thee wordt op een speciale manier gedroogd, een fermentatie-proces, waardoor de blaadjes ook 'zwart' kleuren. Groene thee wordt 'gewoon' gedroogd, net als kruiden, waar je dan weer kruidenthee van kunt maken. Maar eigenlijk is kruidenthee geen goede benaming. Het is dus helemaal geen thee. Wij noemen dat alleen zo, het is eigenlijk een kruidenaftreksel. Thee, groene én zwarte, komt van de theeplant.