De stof melatonine, wordt van nature al aangemaakt in de pijnappelklier, als deze klier "verzadigd" raakt, oftewel lui, want het hoeft tenslotte zelf geen melatonine meer aan te maken als ik er teveel van zou nemen, moet deze klier dus "ineens" weer al het werk zelf doen maar zal dus waarschijnlijk niet meer goed functioneren.

Dit is voor zover ik weet wetenschappelijk niet aangetoont, evenals van het inemen ervan niet is aangetoond dat het je helpt (dacht ik).

Zo is het globaal een beetje, hoop dat je er wat aan hebt. Ik gebruik het zelf ook, maar enkel heel af en toe, wanneer ik merk dat ik minder goed slaap, of kortere nachten heb. Je kan ze dus ook beter niet oneindig slikken, wat trouwens voor al dat soort dingen geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melatonine helpt alleen, als de oorzaak van het niet kunnen slapen daadwerkelijk ook een tekort aan melatonine is. Verder is de hoeveelheid die vrij verkrijgbaar is, vaak zo laag, dat je zowat een handvol moet innemen om aan het gewenste aantal milligrammen te komen.

Andere antwoorden (1)

Je kunt het idee krijgen dat je ze nodig hebt om te kunnen slapen, en als je ze dan niet bij je hebt, bevestigd worden in die gedachte doordat je urenlang ligt te tobben. Een soort psychische afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal denk ik niet zo snel gebeuren, tis niet echt een "slaapmiddel". Het laat je ook niet slapen. Het zorgt er alleen maar voor dat je beter slaapt. Als je bijvoorbeeld een echte piekeraar zou zijn, en je hebt letterlijk slapeloze nachten, gaat melatonine je niet helpen.