Zand en vloeibare cocaine in plaats van inentingen? Ik weet het niet, maar het lijkt mij een slecht idee. Weet hier iemand meer dan ik?

Het 19 maanden oude zoontje van mijn buurvrouw is vaak ziek en vrijwel overal allergisch voor. Nu is haar door een homeopaat verteld dat ze hem opgeschoond zand moet voeren, hem vloeibare cocaine moet geven en vooral niet moet inenten tegen de bekende kinderziekten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, heeft de homeopaat ook uitgelegd waarom en hoe dat zou moeten werken? En in welke hoeveelheden? Wat meer info hierover zou welkom zijn voor het geven van een antwoord op jouw vraag.
Kimath
13 jaar geleden
Ik kan je verzekeren, als ze daarmee begint, heeft haar zoontje binnen de kortste keren nergens meer last van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: LOL
Cryofiel
13 jaar geleden
Die homeopaat moet zo snel mogelijk worden aangegeven bij de inspectie voor de volksgezondheid, bij de politie, en bij de psychiatrie.
Kimath
13 jaar geleden
@Cryofiel: zo denk ik er ook over, dit klinkt wel heel erg vaag..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nounou, jongens, niet zo snel. Het zou namelijk zomaar kunnen dat het hier om Cocculus indicus en Silicia gaat, twee veelgebruikte homeopathische middelen. Aversie tegen vaccinaties is vanuit die hoek ook al geen ongebruikelijk gegeven. Ik sta zelf wel achter het Rijksvaccinatieprogramma maar sommige kritiek op vaccinaties is zeker niet onterecht.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cocculus indicus, de giftige plant? Het gif uit deze plant werd gebruikt om luizen en ringworm te doden. Het wordt ook gebruikt als pesticide. Als die buurvrouw hierop ingaat, mogen we hopen dat de homeopaat een echte homeopathische (dus: tot onwerkzaamheid verdunde) oplossing voorschrijft, waarin het gif niet meer aanwezig is. Verder is het totaal niet inenten van een kind natuurlijk heel gevaarlijk. Sowieso voor het kind zelf, maar ook voor de rest van de bevolking, omdat je op die manier de schadelijke virussen een kans geeft resistent te worden tegen de vaccinatiestoffen. Inentingen werken alleen wanneer voldoende mensen zich laten inenten; zodra teveel mensen zich niet meer inenten, zullen de ziekteverwekkers resistent worden, om vervolgens de HELE bevolking onder vuur te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Cryofiel, ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen wat homeopathie in grote lijnen inhoudt? Ik ga het niet doen ook. Zelfde geldt voor mijn uitlatingen over vaccinaties. Lees de boel nog een keer over na een lekker wandelingetje in de frisse buitenlucht, zou ik zeggen. Ik probeerde slechts wat nuance in deze tirade te brengen, als je het niet erg vindt. Voordat er bijvoorbeeld iemand vlak voor de kerstdagen onterecht aan het kruis genageld wordt ten gevolge van een aantal niet al te weloverwogen reacties op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga liever naar een homeopatisch ARTS. Een homeopathisch arts heeft de universitaire opleiding tot arts afgerond en heeft zich daarna toegelegd op de homeopathie. In tegenstelling tot een homeopathisch arts, is een homeopaat géén arts. Een homeopaat is iemand die homeopathische behandelwijzen toepast. Meestal heeft een homeopaat een opleiding in de homeopathische geneeswijze gevolgd die door iedereen kan worden gevolgd. De titel homeopaat is niet wettelijk beschermd en kan in principe door iedereen gevoerd worden. Een homeopaat kan mensen niet doorverwijzen naar medisch specialisten.
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie tip, friezin! Dat onderscheid is belangrijk, maar niet iedereen kent het. Ik tuin er zelf ook regelmatig in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daarmee is gezegd dat de reguliere geneeskunde de ultieme waarheid verkoopt? Was het maar zo simpel...
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zeker niet. Maar de reguliere geneeskunde weet dat ze niet de waarheid in pacht heeft. Daarom doet ze alles wat ze kan om zichzelf te verbeteren. Die zelfcontrole en zelfcorrectie ontbreekt helaas in het alternatieve circuit. Ik vind het prima wanneer de alternatieven dezelfde rechten zouden krijgen als de regulieren - MITS ze dan ook dezelfde plichten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broodje aap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Zoals te verwachten viel blijken we het meer met elkaar eens te zijn als we onze argumenten naast elkaar leggen. Ik vind de reguliere geneeskunde prachtig en een groot goed. Moeten we koesteren. Sterker, ik verdien er mijn dagelijkse brood mee en wel met hart en ziel. Maar daardoor zie ik ook de beperkingen en de uitwassen. Ik vind zeker niet dat alternatieve geneeswijzen altijd een alternatief zijn voor reguliere oplossingen. Ik zag in een van de reacties de zaak Sylvia Millecam voorbijkomen. Heus, die heeft bij mij meer teweeggebracht dan enkel een gefronste wenkbrauw. Meer dan eens vind ik alternatief ronduit eng. Maar dat vind ik ook van het rabiate antikwakclubje van Cees Renckens.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Marcel1979, laat je buurvrouw dit artikel eens lezen:
http://www.nu.nl/gezondheid/2408895/alternatieve-geneeswijzen-gevaarlijk-kind.html Hierin wordt duidelijk dat het toepassen van alternatieve behandelingen bij kinderen vaak levensgevaarlijk is, en dat het zelfs dodelijk kan zijn.

Antwoorden (14)

Slechte zaak Laat haar heel snel naar een huisarts gaan en zorgen dat het kind in een gezonde omgeving wordt behandeld
13 jaar geleden
Dat lijkt mij een uiterst slecht idee! Ga je er een junkie van maken? Beter ermee naar een goeie kinderarts gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet ze er eens over nadenken om aangifte te doen tegen deze homeopaat.

Vloeibare cocaine aanraden?! Is die vent een drugshandelaar ofzo? Ik zou hier absoluut niet naar luisteren.

En als ze hier wel over nadenkt adviseer haar dan dit eerst te overleggen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat voor een kindje van 19 maanden beter eerst het reguliere medische traject kan worden doorlopen voordat men het gaat zoeken in alternatieve geneeswijzen.

Het nuttigen van opgeschoond zand en het gebruiken van vloeibare cocaine bij een baby lijkt me zeer af te raden en zeer schadelijk voor het kind.

Enten tegen ziektes kan best een reactie teweeg brengen, maar met een goede medische begeleiding vooraf en een goede begeleiding daarna is uw kindje in goede handen.

ga aub naar een echte dokter. Daar heeft uw kind recht op!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb via skype even contact gehad met een kennis van mij. Zij is kinderarts io geweest.

Haar reactie:

"Nee, ik heb niet zo heel veel met alternatieve geneeskunde al ben ik er wel van overtuigd dat als je zelf gelooft dat het werkt dat het best kan werken maar niet in dit geval en zeker niet bij kinderen.
Ik zou zeggen als dit gemeend is dat hij aangegeven moet worden"

Ik denk dat dat voor zichzelf spreekt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect maar nee, jouw antwoord spreekt niet voor zichzelf, Wijnstein. Je suggereert een aantal zaken met beroep op een 'deskundige' op grond van een uiterst summiere vraag met verdere afwezigheid van een onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien staan "reguliere" artsen sowieso sceptisch tegenover de "alternatieven". Dus het antwoord van de kinderarts verbaast mij niet. Dus het is meer een "mening" van die kennis dan een goed medisch onderbouwd antwoord, m.i.
Zover ik weet is in de homeopathie geen behandeling bekend door zand en godbetert cocaine!
Lijkt me logisch als je daarop in gaat dat je je kind aan iets heel gevaarlijks blootstelt!Ik hoop dat je buurvrouw meer verstand gebruikt anders lijkt mij dit kindermishandeling!En degene die deze "therapie"aanraadt lijkt mij een gevaarlijk iemand ,waartegen goedgelovige mensen beschermd dienen te wordenMijn antwoord is als je een beetje logisch nadenkt,dit gewoon niet kan.
13 jaar geleden
Het inenten had ik haar ook kunnen vertellen, met name de BMR prik geeft bij kinderen die al wat zwakker in de gezondheid zitten een soms een behoorlijke reactie, wij hebben destijds ook besloten om onze allergische zoon niet in te laten enten ervoor, inderdaad in overleg met een Homeopaat. Hij "moest"toen en Meningokok en BMR vrijwel gelijktijdig en dat leek ons teveel van het goede, als hij 9 is krijgt hij de inenting wel.

Mijn homeopaat heeft mij destijds gewaarschuw: ga niet alle alternatieve therapieën af, overleg altijd met je huisarts, en als je je ergens niet goed over voelt of twijfels hebt: niet doen, ook bij mij. Zand en vloeibare cocaine (als het dat al is, wat ik betwijfel omdat dat mi niet zomaar verstrekt mag worden) lijkt mij ook niet goed.

Ook worden veel entstoffen gekweekt op kippenei-eiwit, welke juist een allergische reactie kan veroorzaken, dus het enten kan ik me voorstellen, maar dat kun je ook uitstellen of over een langere tijd uitsmeren, zodat het lichaam het beter kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed afgewogen antwoord, Jet. +
Ik zou uitzoeken waar je hier melding van kunt maken, ook homeopathen mogen niet het leven van hun patienten in gevaar brengen. Dit is gewoon misdadig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk: AMK.
Is je buurvrouw zwakzinnig? Een mens zou toch hopen dat mensen hun eigen hersenen gebruiken en niet onder de invloed van dit soort kwakzalvers terecht komen.

Zand doet helemaal niks in een kind, het passeert door het spijsverteringskanaal en wordt weer uitgepoept.
Cocaine is een zware drug die veel ernstige lichamelijke gevolgen kan hebben, zeker in een kinderlichaampje.

Als je buurvrouw serieus overweegt om deze 'therapie' op haar kind te gaan toepassen, zou ik serieus een melding bij het AMK overwegen. Dit is kindermishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je bij een 'reguliere' arts doen?
Dan bel je toch gewoon twee andere, voor 2e en 3e opinie als je twijfelt. Dat zou ik nu ook maar doen.

Homeopathie blijkt een uitstekende manier om mensen te helpen gezond te blijven, maar als je twijfelt ga dan op zoek naar andere deskundigen, bij voorkeur uit dezelfde hoek.
Vloeibare cocaïne en zand klinken eigenaardig, maar in een homeopatische oplossing gebruikt kan het precies datgene zijn wat helpt. Hoe terecht dit advies is kan ik van deze afstand niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cocaine is niet homeopatisch!

Dus zou de kwakzalver zeker aangeven! Kan ook zonder medeweten van de buurvrouw...

Raad haar zeker een second opinion aan bij huisarts of andere homeopaat!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zand en cocaïne zijn geen gebruikelijke homeopathische middelen. Zou het hier niet om Silicea (kwarts, heeft inderdaad wel iets met zand te maken) en om cocculus gaan? Als je verder geen reden hebt om te veronderstellen dat het hier om kindermishandeling zou kunnen gaan moet je toch even goed nagaan hoe het precies zit, vind ik.

Toegevoegd na 33 minuten:
Voor de volledigheid en om verdere misverstanden te voorkomen: homeopathie werkt met stoffen die vele malen verdund worden, soms zo vaak dat er van de oorspronkelijke stof geen molecuul meer in de middelen te vinden is.

(of en hoe homeopathie werkt is een ander verhaal maar daar gaat deze vraag niet over)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zie je maar weer. Er lopen meer gestoorden buiten de klinieken als dat er in zitten.
Gebruik je gezonde verstand en overtuig de buurvrouw dat ze de weg van de normaal gevestigde en geaccepteerde geneeskunde bewandelt.
Voorbeeld: Jomanda/Silvia Millekamp. Niet bewezen maar wel verdacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat die cocaïne een misverstand is (misschien een verkeerd gehoorde naam van een plant?), want waar zou je buurvrouw die moeten halen?
Er is een school in de natuurgeneeskunde die overtuigd is dat inenten uitsluitend slechte gevolgen heeft, op basis van een aantal onderzoeken waaruit een een link blijkt tussen allergieën en inenten. Helaas vertellen die onderzoeken niet hoe ziek de kinderen worden als ze wèl mazelen krijgen bijvoorbeeld (en wat voor effect het op de algemene volksgezondheid heeft als er weer overal kinderen besmet kunnen raken met kinderziektes die behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn).
Als ik je buurvrouw was, zou ik eerst mijn licht eens opsteken bij een andere homeopaat en me héél goed laten uitleggen wat men denkt te bereiken met de voorgestelde behandelingen (waarom zou zand eten helpen, bijvoorbeeld? en wat is dat andere voorgestelde spul precies?) en het onthouden van de inentingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga liever naar een homeopatisch ARTS. Een homeopathisch arts heeft de universitaire opleiding tot arts afgerond en heeft zich daarna toegelegd op de homeopathie. In tegenstelling tot een homeopathisch arts, is een homeopaat géén arts. Een homeopaat is iemand die homeopathische behandelwijzen toepast. Meestal heeft een homeopaat een opleiding in de homeopathische geneeswijze gevolgd die door iedereen kan worden gevolgd. De titel homeopaat is niet wettelijk beschermd en kan in principe door iedereen gevoerd worden. Een homeopaat kan mensen niet doorverwijzen naar medisch specialisten.

Verder vind ik het jammer dat de homeopathie door veel beantwoorders direct in een kwaad daglicht wordt gesteld door 1 vrij summiere vraag waarvan niet eens duidelijk is of de voorgestelde "therapie" goed begrepen is en men van de juiste informatie is voorzien.

Kijk eens hier voor meer informatie over homeopathie (bijv. bij veelgestelde vragen): http://www.homeopathie.net/

En laat jezelf eerst goed informeren voordat je conclusies trekt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alvast wat info over homeopatische geneesmiddelen (waar de vraag over gaat):
Homeopathische geneesmiddelen zijn afkomstig van mineralen, planten of dierlijke producten - dus ze zijn puur natuur. Allemaal zijn ze getest op mensen, uiteraard in een veilige dosering. Dierproeven zijn dus niet nodig!
Homeopathische geneesmiddelen worden in druppel-, korrel- of tabletvorm gegeven. Melksuikerkorrels of -tabletten worden daartoe in de gepotentieerde, geneeskrachtige vloeistof gedrenkt.

En over de vaccinatie zegt de site dit:
De Artsenvereniging voor homeopathie VHAN is geen principiële tegenstander van vaccineren. Vaccinaties beschermen immers tegen schadelijke of levensbedreigende ziekten. De VHAN vindt wel dat er nader onderzoek moet komen naar de bijwerkingen van vaccinaties. Ouders die bijwerkingen vaststellen vinden lang niet altijd gehoor bij hun arts en krijgen soms de indruk dat hun arts een verband tussen bepaalde klachten en de voorafgaande vaccinatie bij voorbaat uitsluit. Dat betekent ook dat mogelijke bijwerkingen lang niet altijd gemeld worden.

Als kinderen gevoelig blijken te zijn voor bijwerkingen van vaccinaties kunnen deze kinderen bij hun volgende vaccinaties homeopathisch begeleid worden om die bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen.