Waarom zijn prijsafspraken voor de consument nadelig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
paulus811
13 jaar geleden
Je kunt je afvragen of de stelling klopt. Het is niet altijd zo dat prijsafspraken nadelig zijn. Er kan ook een afspraak zijn dat een bepaalde dienst of artikel niet duurder mag zijn dan een x bedrag. Of een vaste prijs voor bijvoorbeeld medicijnen. Dat scheelt een hoop geshop bij apotheken.

Antwoorden (3)

Omdat je dan meer moet betalen dan je zou moeten bij vrije concurrentie.

Toegevoegd na 2 minuten:
[Prijs afspraken worden niet gemaakt om de prijs kunstmatig laag te houden. De afspraken zorgen er voor dat de prijzen hoger worden, en dat winkels elkaar niet gaan geconcurreren op prijs => Nadeel voor de consument die meer moet betalen]

Let wel: Bij een stabiele markt / afwezigheid van prijs concurrentie kan het zo zijn dat bedrijven op service ed gaan concurreren. Het MOET dus niet nadelig zijn. Het is afhankelijk van wat je belangrijk vindt. (Aan de pomp wil ik gewoon goedkoop tanken. Maar in de supermarkt wil ik ook kwaliteit. En sommige mensen vinden het kopje gratis koffie bij een van de ketens erg positief)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld naar een branche waarin prijsafspraken niet alleen algemeen zijn, maar zelfs wettelijk vastgelegd: Nederlandstalige boeken. Een nieuw boek kost bij iedere winkel even veel. Dat betekent dat geen enkele boekhandel dat nieuwe boek goedkoper kan aanbieden dan de rest.

In een vrije markt zou dat wel gebeuren. Een boekhandel zou kunnen besluiten een boek een euro goedkoper aan te bieden, in de hoop dat meer mensen het boek bij hem kopen, en hij daardoor alsnog meer winst zou maken. Als reactie daarop zouden andere boekhandels de prijs van dat boek ook kunnen verlagen, omdat ze merken dat de klanten ergens anders heen gaan als ze dat niet doen. Voordeel voor de consument: goedkopere boeken.

Vergelijk het met de prijzenoorlog van de supermarkten: om met elkaar te concurreren, worden nog steeds producten in prijs verlaagd. Daardoor worden je boodschappen goedkoper. Als er prijsafspraken waren tussen supermarkten, zouden ze allemaal dezelfde hogere prijs blijven hanteren. Er zou geen motivatie zijn om collectief de prijs te verlagen, omdat het niets zou veranderen aan hoeveel mensen het product bij welke supermarkt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er misbruik van gemaakt wordt. dat noemen ze hebzucht.

ze dan kunstmatig de prijs hoog houden.
stelselmatig de prijs opschroeven. ze de prijzen niet laten zakken terwijl het makkelijk kan.
dit in het ergste geval.