Deze wijk dankt zijn naam aan een monument dat werd opgericht ter herinnering aan de verdediging van Parijs in 1871. Tot in de 18e eeuw stonden er slechts molens op de heuvel. Na de Eerste Wereldoorlog werd de Arc de Triomphe een gewaardeerd monument door het graf van de onbekende soldaat. Het stadsbestuur stelde vast dat de as Louvre - Concorde - Arc de Triomphe te plotseling beeindigd was. In 1926 werd de eerste architectenwedstrijd uitgeschreven om iets te doen met deze lege ruimte, o.a. de beroemde architect Corbusier nam hieraan deel. Maar de wedstrijd werd nooit voltooid. In 1931 kwam er een andere wedstrijd, maar geen enkele constructie mocht hoger zijn dan de Arc de Triomphe.
In 1958 werd de EPAD geïnstalleerd, l’Etablissement Public d’Aménagement de La Défense, de openbare instantie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van het Parijse zakendistrict.
Amadea