Krijgt de vader de kinderbijslag gewoon uitbetaald bij overlijden van moeder?

De kinderbijslag wordt normaliter aan de moeder van het kind betaald , maar als de moeder is overleden krijgt de vader dan nog gewoon kinderbijslag?

Toegevoegd na 9 minuten:
waarom wordt de kinderbijslag dan aan de moeder betaald en niet aan de ouders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Het is niet zo dat de vader dan gewoon kinderbijslag krijgt. Hier moet eerst naar gekeken worden. Ik las net wel ergens dat en eventuele kinderbijslag zelfs iets verhoogd kan worden (wezen bijslag).

Ik citeer:
Wat gebeurt er met de kinderbijslag na het overlijden
Als een ouder is overleden
Krijgt u de kinderbijslag en is uw partner overleden, dan blijft u gewoon kinderbijslag ontvangen. Kreeg de ouder die is overleden de kinderbijslag en verzorgde u samen de kinderen? Dan bekijken we of u de kinderbijslag kunt krijgen. Wij sturen u daarvoor een aanvraagformulier. Als de overledene de enige verzorger van het kind was, dan stopt de kinderbijslag in het kwartaal ná het overlijden. Worden de kinderen door bijvoorbeeld een familielid opgenomen, dan bekijken we of dit familielid de kinderbijslag kan krijgen. Wij sturen daarvoor een aanvraagformulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja als het kind dan bij de vader blijft , krijgt de vader dat gewoon.
13 jaar geleden
ja zeker krijgt de vader dan de kinderbijslag..
de kinderbijslag is voor zowel vader als moeder mits ze de verzorgende ouders zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat lijkt me logisch in dat geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kinderbijslag wordt niet altijd aan de moeder uitbetaald gescheiden ouders kunnen ook anders beslissen en dan kan de vader de kinderbijslag aanvragen. Als in een huwelijk de moeder overlijd en zij heeft de kinderbijslag aangevraagd dan kan de vader het daarna doen mits hij de kinderen ook verzorgd.
ronron1212
13 jaar geleden
op een aanvraagformulier kan je zelf aangeven aan wie je de kinderbijslag wilt laten uitkeren.
hoeft niet persee de moeder dus te zijn, maar je hebt ook een wijzigingsformulier, dan vul je die in en krijgt de andere helft de kinderbijslag toegekend.
maar het is voort kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel de vader als de moeder hebben recht op kinderbijslag.
Op grond van deze hoofdregel is er sprake van "samenloop": beide ouders hebben recht op kinderbijslag, maar slechts eentje mag het uiteindelijk ontvangen.