Waarom hebben schilders vaak witte kleding aan? Is toch juist sneller vies...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Er is maar 1 juist antwoord:

KLEUR

Wat is het meest belangrijke voor een schilder om zijn werk goed te kunnen beoordelen? Zeker qua kleur. Goede licht omstandigheden.

Een schilder die een plafond wit maakt met een rode overall aan zal in een roze omgeving werken, door toedoen van zijn kleding. Dit zorgt er dus voor dat het ook lastiger te zien is of hij alles goed heeft gedaan.

Wit beïnvloed dus ook niet de kleur waarmee gewerkt wordt en zorgt er ook voor dat de kleding geen licht wegneemt. Aangezien schilders niet altijd de hele dag in het zonnetje werken is licht 1 van de belangrijkste onderdelen om het werk goed te doen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Dus, hoe neutraler de kleding (maar wel licht reflecterend) hoe beter. En dat is dus wit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker weten + 10

Andere antwoorden (7)

Letterlijk overgenomen:

Sommige stoffen waarmee schilders werken kunnen best gevaarlijk zijn. Zeker wanneer ze sterk geconcentreerd zijn. Dan is het natuurlijk wel fijn om er snel achter te komen dat je gemorst hebt. En dat gaat het beste op een witte overall.
Dat is precies de reden waarom scheikundigen ook altijd een witte jas dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is even snel vies, als andersgekleurde kleding. Maar je ziet sneller dat het aan een reinigingsbeurt toe is. Bovendien is wit warmteafstotend en comfortabeler derhalve om in de zomer te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dit antwoord niet correct? Graag toelichting, mevrouw of meneer Minnaar.
De reden is dat ze hun witte overalls dan heel heet kunnen wassen (om de vlekken er uit te krijgen) omdat wit niet verkleurd.
Op die manier gaan de overalls juist langer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is hetzelfde als in het ziekenhuis .. daar hebben ze ook witte kleding aan alleen daar kan ik het me wel voorstellen. (ziet er steriel uit, schoon)

maar waarom schilders het doen, geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is in verband met gevaarlijke stoffen ,
een goede schilder heeft een schone overal
een slechte schilder zit helemaal onder de verf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels zal het ind. ook wel zijn omdat het 'proper oogt' of omdat het op hogere temperaturen (bij de kookwas) kan gewassen worden... Zo lossen de verver wellicht makkelijker...

Echter denk ik ook dat wanneer je een gekleurde werkjas gaat schilderen met bijv. groen, krijg je vaak geen groen te zien maar eerder iets kaki ofzo... een vieze kleur dus...

In ziekenhuizen ga je steeds wit en groen aantreffen.
Witte kledij om de kookwas, netheid...
De blauwe kledij is voor de chirurgen of mensen dewelke in aanraking kunnen komen met bloed. Bloed welke in de blauwe kedij trekt geeft niet onmiddellijk een rode (angst-wekkende kleur) maar is eerder groenachtig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meestgebruikte 'kleur' verf is... Inderdaad.