Kan ik beter mijn huis verkopen met verlies of wachten tot ik weer een baan heb of een keer failliet ga?

Ik ben een jaar werkloos en heb een te hoge hypotheek die ik niet meer kan betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

allereerst sterkte ermee!
Verder zou ik echt alles in het werk stellen om de regie in handen te houden. Ga dus zeker niet afwachten tot de hypotheekverstrekker een keer de stekker eruit gaat trekken. Ga ook niet uit van het ergste dat je met verlies zult verkopen. Iedere transactie (verkoop van een huis) staat op zichzelf. Mogelijk heeft jouw woning pluspunten waar een koper bereid is iets meer te betalen. ik zou direct een makelaar bellen en het huis te koop zetten als het echt niet anders kan. Je bent niet verplicht om in te gaan op het eerste bod dat wordt gedaan. Hou de regie in handen en blijf optimistisch. En ga ook gesprekken aan met evt. andere bankcaire instellingen. Bekijk tevens of er geen Gemeentelijke subsidiemogelijkheden zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
en overweeg inderdaad een huurder te vinden/student bijv. Dat heb ik ook gedaan, al was bij mij de noodzaak niet aanwezig in financiële zin. Ik ben nu blij dat ik de kosten kan delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik denk dat je beter je huis kunt verkopen met verlies. Dan wordt het restant omgezet in een lening en die kan je aflossen. Daardoor bij je BKR wel goed en kun je in de nabije toekomst, als je weer werk hebt, wel weer een huis kopen. Of een telefoonabonnement aangaan of andere zaken waarvan de BKR wordt bekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat je hiervoor het beste een professioneel adviseur voor in kan schakelen.. hiervoor heb je natuurlijk geen geld, maar toch.
Ik zou in elk geval niet wachten tot ik failliet zou gaan.
Dan, maar verlies en hard aan de bak!
Beslis snel voordat het bod over gaat.

Succes en sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je huis gedwongen verkocht wordt levert het vrijwel zeker aanzienlijk minder op dan bij vrijwillige verkoop.

Wachten tot je failliet bent is derhalve een slechte optie.

Is beter om nu te verkopen lijkt me.
Laat evt. kopers niet merken dat je in geldnood zit, dan bieden ze minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een baan, een willekeurige baan waar je direct aangenomen wordt zodat je wel genoeg geld binnen krijgt voor de hypotheek.

Vanuit deze baan kun je dan verder gaan solliciteren naar een baan in jouw beroepsveld.

Dit kun je dan meenemen in je cv / sollicitatie dat je elke baan aanneemt om je niet in de schulden te laten gaan of eeuwige steuntrekker te zijn. Toont wilskracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja waarom niet, sla de krant open er zijn genoeg vacatures waar je direct kunt beginnen. Oke het is misschien niet het niveau wat je gewend bent qua intellect of qua salaris maar het is genoeg om je een jarenlange schuld te besparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt da
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry... Wie zegt dat een willekeurige baan genoeg geld binnenkrijgt om de hypotheek van af te betalen? Wat doe je met je levensbehoefte zoals eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is aan de vraagsteller om te bepalen natuurlijk daarom zei ik ook erbij "zodat je wel genoeg geld binnen krijgt voor de hypotheek."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor jou.
Als je na 1 jaar nog geen andere baan hebt gevonden dan vraag ik me af welke eisen je dan stelt. Dus als de sodomieter snel aan de bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan heel makkelijk snel aan de slag. Dat kun je niet zomaar even beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel hoor er is genoeg werk, het is alleen de vraag of je het wilt doen omdat het misschien beneden je niveau is maar er is altijd werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op zeg 1 Jaar !!!
Overleg eerst met de bank of je met hen een (tijdelijke) regeling kunt treffen. Het geeft je in ieder geval (tijdelijk) uitstel. Kijk ook bij familie of goede vrienden of je niet tijdelijk kunt lenen. Verhuur evt. een kamer aan een student(e).
Mocht dat allemaal niet lukken, dan kun je idd. beter zelf je huis verkopen, want via een gedwongen verkoop levert aanzienlijk minder op (executie-waarde ligt doorgaans tussen de 65%- 75% van de marktwaarde).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut snel aan een baan, al past deze misschien niet geheel in je profiel.
Maar als je 'verlies' niet zo veel zou zijn dan kun je misschien beter kiezen voor huren. Maar dat kost particulier ook klauwen vol geld of je moet al een tijdje ergens ingeschreven staan.
Dus heb je het over 1000 euro of misschien 40 duizend verlies?
Je hebt ook nog zoiets als je eigen 'eer' lijkt me. Waarom zou je wachten op failliet gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je huis nu met verlies verkoopt zit je jarenlang vast aan een schuldenlast met een (veel te) hoge rente. Kun je die binnen afzienbare tijd afbetalen van een uitkering?
Beter is het misschien om een of meerdere kamers te verhuren (evt. tijdelijk) totdat je weer een baan hebt. Zo kun je van de huuropbrengst in ieder geval de hypotheek betalen. Wel moet je bij de uitkerende instantie informatie opvragen of dit wel mag i.v.m. de uitkering. Huuropbrengst wordt nl. gezien als inkomsten.
Zoek een baan (ook al levert die minder geld op) en probeer daarvan te leven. Zo heb je ook geen bemoeienis van uitkerende instanties.
Als het er in de toekomst naar uitziet, dat je jezelf weer kunt bedruipen, zou je kunnen overwegen de kamers niet meer te verhuren. Het is niet altijd makkelijk om (tijdelijke) huurders weer uit je huis te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt geheel aan je situatie als je huis overwaarde heeft en je kunt huren voor een bedrag dat je kunt betalen is het een goede optie. Wachten tot je huis voor je verkocht wordt is een slechte stap
ronron1212
13 jaar geleden
Beste...,
ik kan me je twijfel goed voorstellen; het is kiezen uit twee kwaden... Belangrijke vraag vooraf; heb je een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG)? Zo ja, dan bieden zij uitkomst bij verkoop met verlies. Zo niet, dan wordt het een rekensom.

- Wanneer trekt de woningmarkt aan tot een niveau dat je niet langer verlies maakt? Dat zal niet heel snel zijn verwacht ik.
- Hoeveel kom je nu maandelijks tekort op de hypotheek?
- Hoeveel tijd geeft de bank (of eventueel de VvE) je nog voor je huis wegens achterstanden op de veiling verkocht wordt en wat is de opbrengst dan?

Waarschijnlijk wordt het gat alleen maar groter en blijf je straks met een niet op te lossen schuld zitten.

Als je meer advies wilt, zoek me dan op google, dan vind je m'n emailadres. Je mag me vrijblijvend mailen.

Groeten,
Remko Schrijver
RE/MAX Totaal Makelaars
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord is niet helemaal volgens de regels. Maar een andere optie is om je huis te verhuren. Vraag eens een verhuurmakelaar wat je voor je huis kan krijgen als je het gemeubileerd verhuurt. Je zal ervan versteld staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste kan je kijken wat er per direct aan werk is (tip: http://www.uitzendbureau.nl/).

Daarnaast in gesprek gaan met de bank; Is er eenb mogelijkheid om je hypotheek over te sluiten tegen een lager tarief. De rente is extreem laag. Als je uitlegt waarom je dit wilt (Anders moet ik me wellicht failliet laten gaan) kan een goede reden zijn waaro ze af willen zien van grote boetes.

Tevens zou ik een deadline stellen tot wanneer je door wilt gaan met zoeken. Zeg, als over 3 maanden er geen oplossing is, gaat mijn huis in de verkoop.

Tenslotte: Zet je huis in de verkoop tegen een bedrag waarmee je je huypotheek in een klap kan afbetalen, plus wat extra. Als de makelaar deze job aan neemt, doe je de verkoop op basis 'no cure no pay'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je (persoonlijk) failliet dreigt te gaan kun je je melden bij de gemeente. Ze gaan je schulden saneren. Het voordeel is dat ze je huis niet gaan verkopen omdat dan je schuld alleen maar groter wordt. Wel bouw je een hogere schuld op aan de bank.