Door langstlevende testament ontstaat na overlijden man schuld aan zijn kinderen . Mag ik mijn eigen kinderen dan nog wel verjaarsgeschenken geven

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik zal de helft plus een kindsdeel erven. Dit is de woning ingebracht door mijn man en een paar kleine spaarrekeningen. De rest is in eerste instantie voor de kinderen van mijn man. Het langstlevende testament bepaald dat vanwege het huis de kinderen van mijn man na mijn overlijden alles erven. De schuld aan de kinderen van mijn man kan ik niet uitbetalen, deze zal groeien met de wettelijke rente van 6%. Is het in deze constructie waar dat ik vanwege de schuld aan de kinderen van mijn man mijn eigen kinderen en kleinkinderen uit een eerder huwelijk nooit iets mag geven ? Geen cadeautje of een envelopje met een bescheiden bedrag? Dat zou ik vreselijk vinden. Is daar een testamentaire oplossing voor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dat is een lastige technische vraag, waarmee je je het beste tot een notaris kan wenden. Die kent alle regels over dit soort zaken van haver tot gort.
Voor niet al te veel geld kun je je hier heel goed over laten adviseren en dat kan je een hoop trammelant besparen.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ben ik het mee eens. De notaris moet uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga zeker naar de notaris! Ik weet dat hier oplossingen voor zijn, mijn schoonouders hebben hier kortgeleden wat voor geregeld.
Over jouw vraag ga ik even 2 opmerkingen maken:

Ten eerste erf je niet de helft plus een kindsdeel. Je erft een kindsdeel. De helft is namelijk al gewoon van jou; je bent immers in gemeenschap van goederen getrouwd. Even een voorbeeld met cijfertjes om het inzichtelijk te maken: Stel, je bent getrouwd in gemeenschap van goederen en hebt 2 kinderen. Je hebt een huis die 400.000 waard is waar nog 100.000 hypotheek op zit en je hebt 60.000 euro op de spaarrekening staan. Het totale vermogen is dus 400.000 minus 100.000 plus 60.000 = 360.000,-.
Bij overlijden van 1 van de echtgenoten moet er worden berekend hoeveel erfenis er is. De helft is al van de overgebleven echtgenoot (je bent immers in gemeenschap van goederen getrouwd) dus de andere helft van het vermogen moet worden verdeeld. Ieder krijgt dan 1/3 van de helft van 360.000 = 1/3 van 180.000 = 60.000. Van het totale vermogen is dus 420.000 van de echtgenoot; 60.000 voor kind 1 en 60.000 voor kind 2. Je erft dus 60.000; je kinderen erfen ieder ook 60.000. Dit geld hoeft niet perse direct aan de kinderen te worden betaald; de langstlevende echtgenoot zal namelijk volgens de wet het vruchtgebruik krijgen over het vermogen; de kinderen krijgen alleen het z.g. "bloot eigendom" en hebben recht op een rentevergoeding hierover (die overigens vaak door de kinderen wordt teruggeschonken aan de alleenstaande ouder).

De tweede opmerking hierover gaat over het vruchtgebruik en het bloot eigendom. Hoewel de kinderen dus recht hebben op dat geld wordt vaak door de kinderen afgezien van uitbetaling hiervan. De kinderen gunnen de ouders vaak een prettige oude dag en zien wel wat er uiteindelijk voor hen overblijft als de andere ouder komt te overlijden. Omdat jij als overgebleven echtgenoot het vruchtgebruik hebt over het vermogen mag je eigenlijk gewoon doen en laten met het geld wat je wil. Je kan dus gewoon kadootjes kopen en envelopjes met geld geven aan je eigen (klein)kinderen. Mocht na jouw overlijden het geld minder zijn dan in eerste instantie de erfenis zou zijn voor de kinderen hebben ze simpelweg pech gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het over een testament wat vastgelegd is bij een notaris?

Staat er niets op papier dan gaat het hele verhaal van kindsdeel en de helft enz helemaal niet op.

Je bent getrouwd in gemeenschap van goederen, als je man komt te overlijden ben jij de eerste en enige erfgenaam.

De kinderen krijgen een vordering op het eventuele kindsdeel, maar daadwerkelijk krijgen ze helemaal niets, ze kunnen dit ook niet meer opeisen zoals vroeger het geval was. (sinds 2002 is het erfrecht flink verandert)

Pas ná jouw overlijden kunnen de kinderen aanspraak maken op hun eventuele kindsdeel, is er niets meer over, jammer dan voor de kinderen.

Anders is het als jullie iets hebben vastgelegd bij de notaris, dan zal je er zeker goed aandoen dit eens na te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de antwoorden hieronder niet gelezen, maar het zit volgens mij zo: Bij een STANDAARD notarieel langstlevende testament erf jij gewoon alles. Het deel van de kinderen mag je gebruiken (vruchtgebruik) en dus ook uitgeven aan wat je maar wilt. Als jij overlijdt krijgen de kinderen wat ervan over blijft. Is er een bijzonder testament gemaakt, dan moet je uitleg vragen bij de notaris die het testament heeft opgesteld en het aan laten passen indien nodig.