Is een ziekenhuis een non-profit organisatie?

Verdienen ze eigenlijk geld met een ziekenhuis?

Toegevoegd na 12 minuten:
Is het niet zo dat een ziekenhuis geen geld mag verdienen aan de zorg die ze verlenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.7K

Antwoorden (7)

Dat zou het moeten zijn maar met alle managers en andere hooggeplaatste pieten moet er veel geld worden verdiend om al die hoge salarissen te betalen. Wanneer op elke 20 bedden weer een andere leidinggevende staat die weer eleiding moet geven aan 5 andere leidinggevende dan snap je wel waarom de zorg zo duur is.
Echter waar aan de ene kant geld wordt verdiend komen ze door wanbeleid aan de andere kant weer tekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze verdienen zo ongelooflijk veel geld in ziekenhuizen. Als we wisten om wat voor bedragen het ging, zouden jij en ik zich het heen en weer schrikken. Een ziekenhuis is big business en heeft echt niet de gezondheid van zijn patienten op de eerste plaats staan.

Toegevoegd na 26 minuten:
Conclusie: een ziekenhuis is echt niet non-profit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval verdienen alle medewerkers daar geld. Het is volgens mij net zoals een bedrijf, waar geld wordt verdient en zo mogelijk een reserve wordt opgebouwd voor de moeilijke tijden of voor expansie.

Ik weet eigenlijk niet wie de eigenaar is van een ziekenhuis, een persoon of de overheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet een non-profit zijn. Maar als je alle salarissen bij elkaar optelt lijkt het sterk dat het alleen maar non profit is.

Ook is uit ervaring gebleken als je er MAG liggen sturen/praten ze je asap naar huis. Ze willen nieuwe ziekere mensen op het bed hebben liggen zodat ze meer geld in het laatje kunnen krijgen.

En verder werken ze niet klantvriendelijk, Ze ontvangen je, verdoven je, behandelen je, laten je rusten, en je mag naar huis. Zet een grote lopende band. Als je er langer moet liggen kost het trouwens klauwen vol met geld. Ik weet zo niet meer om wat voor bedragen dat ging. Maar toen ik het hoorde schrok ik wel.

Gelukkig dat het grootste deel door de verzekering uitgekeerd wordt :P

Maar toch is het zo dat een ziekenhuis degelijk een profitorganisatie is. helaas. Als ze dit niet doen zouden behandelingen en medicaties misschien wel de helft goedkoper kunnen worden gemaakt.

Owja. Specialisten zijn ook nog eens eigen ondernemers. Oftewel, ze huren stukken ziekenhuis, en behandelen mensen volgens hun eigen kostenboekje. Volgens mij moeten ze een bepaald percentage van de omzet betalen aan het ziekenhuis. En de rest houden ze zelf, en betalen hun eigen personeel hiermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, zo werkt het. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een non-profit organisatie heeft geen verbod op het winst maken. Het verschil zit hem in de doelstelling van de organisatie.
Elke organisatie die structureel geen winst maakt is gedoemd failliet te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook nooit gezegd dat het verboden is om wint te maken, het is alleen geen stijl. Het tweede wat je zegt is al helemaal niet waar, want er bestaat ook nog zoiets als quitte spelen. Oftewel, evenveel binnenkomen als uitgaven. (En ja, er zou ongetwijfeld wel eens wat meer binnen komen als eruit gaat, maar dat gaat in een mooie kluis en wordt geïnvesteerd in het ziekenhuis. Dan is het nog steeds geen echte winst)
Ziekenhuizen zijn eigenlijk vreemde organisaties. Ze kunnen commercieel zijn maar ook non-profit. In sommige ziekenhuizen is alle personeel in loondienst maar in andere ziekenhuizen werken veel mensen als zelfstandige of in een maatschap.

Momenteel staan de specialistensalarissen ter discussie. Terecht, naar mijn idee, omdat het systeem van diagnose-behandelcombinatie (DBC) onevenredig veel geld richting medisch specialisten doorsluist.

Het doet mij echter bijzonder veel pijn om ziekenhuismedewerkers als collectief als uitzuigers bestempeld te zien in een aantal reacties. Dat is niet mijn perceptie van een grote groep mensen die iedere dag weer met hart en ziel hun werk doen voor een doodgewoon salarisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een ziekenhuis is een non-profit organisatie. Dit betekent dat men een ideële doelstelling heeft en dus een ander doel heeft dan geld verdienen.

Er zijn wel verschillende soorten ziekenhuizen, zo zijn er academische ziekenhuizen, die verbonden zijn aan een universiteit en dus een opleidingsfunctie hebben. Er zijn ook reguliere ziekenhuizen, ook dit zijn non profit organisaties.
Een particuliere kliniek kan natuurlijk wel een profit organisatie zijn.

De inkomsten van het ziekenhuis komen voornamelijk van de zorgverzekeraars met wie de ziekenhuizen onderhandelen over wat ze dat betreffende jaar gaan doen (hoeveel van welke behandelcombinatie). Achteraf wordt teveel productie nog nabetaald (niet altijd) en moet te weinig productie worden ingeleverd.

Als je in een ziekenhuis werkt merk je ook wel het non-profit karakter. De meeste medewerkers werken er omdat ze graag mee willen werken aan het doel van het ziekenhuis, namelijk het beter maken van mensen. Ze zijn betrokken en gaan heel ver voor de patiënten. Verder is het een erg bureaucratisch geheel. Dit omdat het gaat om geld van de maatschappij en dus elke cent verantwoord moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziekenhuis is non-profit, net als alle andere zorg-instellingen. Een ziekenhuis mag echter wel winst maken, om bijv. reserves op te bouwen. Echter stelt de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen zelfs dat de ziekenhuizen bv. niet alleen gemeenschapsgeld kost, maar vooral er winst op draait. Zie de bron van het nieuwsbericht. (stond paar weken terug in de krant)