Hoofdtaken

1. Samenstellen, bedenken, schrijven, redigeren van communicatiemiddelen
Communicatiemanagers leveren ondersteuning en advies aan allerlei mensen en afdelingen binnen een organisatie. Bijvoorbeeld de directie, de afdeling personeelszaken of de collega's van marketing. In veel gevallen verzorg je letterlijk de communicatie: door het geven van presentaties of het afleveren van teksten voor bijvoorbeeld brieven.

2. Leidinggeven aan communicatiemedewerkers
Ervaren communicatiemanagers binnen grotere organisaties geven leiding aan een team van communicatiemedewerkers. Als manager begeleid je de mensen uit je team en geef je ze opdrachten op het gebied van communicatie. Jouw team krijgt bijvoorbeeld de taak om binnen een maand voor een nieuwe klant een voorlichtingsfolder te maken. Als manager volg je de voortgang, help je mee problemen op te lossen en motiveer je je mensen om goed werk af te leveren.

3. Communicatiebeleid opstellen
Als communicatiemanager is het je taak om voor de gehele organisatie vast te leggen hoe informatie wordt uitgewisseld. Dit kan betrekking hebben op de communicatie tussen medewerkers onderling (interne communicatie) of tussen organisatie en de omgeving (externe communicatie).

Je stelt bijvoorbeeld regels op voor onderwerpen als wie welke contacten onderhoudt en wie welke informatie naar buiten brengt. Soms houd je je ook bezig met het opzetten van nieuwsbrieven, personeelsbladen en -websites. Wanneer niet het verzorgen van de communicatie zelf, maar het ontwikkelen van communicatiebeleid het zwaartepunt vormt van je functie, ben je werkzaam als beleidsmedewerker.

4. Coördineren van communicatieactiviteiten
Je hebt als communicatiemanager contact met communicatiemedewerkers. Je zet opdrachten bij hen of bij externe bureaus uit. Je overlegt met bureaus over het doel van communicatie en bespreekt voorstellen. Je beslist over de stijl en de uitvoering, maar vaak ook over zaken als drukwerk en verspreiding. Ook onderhoud je contacten met verschillende partijen zoals de pers, belangenorganisaties, vakbonden of medewerkers.