Vertel je je werkgever dat je gevoelig bent voor overspannen raken?

Misschien niet tijdens een sollicitatiegesprek, maar vertel je tijdens je eerste (meestal tijdelijke) contract dat je eerder overspannen bent geraakt?
Iemand die gevoelig is voor stress is dat door persoonskenmerken. Natuurlijk kiest die persoon niet de meest stressvolle baan.
Enerzijds denk ik dat het belangrijk is dat je het vertelt, omdat je daarmee samen kunt werken aan preventie van een overspannen toestand.
Anderzijds denk ik dat je de kans op verlenging van het contract aanzienlijk verkleind.
Je moet toch ergens aan de bak komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

afhankelijk van hoe je baas zou reageren hierop, dus een beetje proberen aan te voelen, denk ik dat ik het wel zou vertellen. je bent eerlijk, en ik denk dat je baas er blij mee is dit te weten, dat jij absoluut niet wil dat het nog eens gebeurt en gemotiveerd bent dit nogmaals te willen voorkomen, het preventief aangeven wil niet zeggen dat je zwak bent, maar juist heel sterk! als je ooit overspannen bent geweest is dit wat je ervan had moeten leren: goed voor jezelf opkomen en zorgen, en hulp zoeken als het nodig is. dat is jezelf kwetsbaar opstellen, maar daardoor ben je juist heel sterk! je kunt hierover duidelijke afspraken maken met je baas, zodat hij meteen actie kan ondernemen, of jij, als je opnieuw de verkeerde kant op dreigt te gaan.

communiceren is m.i. in alle organisaties een hekel punt, het is niet goed het pas te vertellen als het te laat is!

aan de andere kant, als het een baan is die je zelf ingeschat minder stressvol voor je zal zijn, dan zou ik het niet meteen vertellen, pas als je de eventuele eerste signalen opvangt. en een jaar lang onder stress jezelf groot houden, totdat het contract verlengt wordt, kan je alleen nog maar weer overspannen maken!

mensen die gevoelig zijn voor stress moeten m.i. erg goed voor zichzelf zorgen en opkomen. en, is dit niet de oorzaak vaak van overspannen worden, dat je je te lang goed houdt, dat "alles goed gaat", en dat je te laat de signalen herkent en dat je alles alleen op wil lossen en geen hulp vraagt daarbij????

en bekijk het zo: mocht je het verteld hebben, en je contract wordt niet verlengd, wil je daar dan wel werken? als ze niet eens rekening met je gezondheid willen houden? geen angst, mocht het niet verlengd worden, dan is dat jammer van je baan, maar wel beter voor je gezondheid!

in mijn opinie kun je alles zeggen tegen mensen, je baas dus ook, als je het op de goede manier zegt. dus zorg ervoor dat je eerlijk blijft, en geef daarnaast ook duidelijk aan dat je deze baan graag wilt houden en nogmaals overspannen worden zeker wilt voorkomen. wacht eerst eventjes af tot na je proeftijd en proef de cultuur binnen de organisatie, kijk ook of er een evt vertrouwenspersoon is waarmee je dit kunt bespreken alvorens naar je baas te stappen, met iemand achter je sta je en voel je je sterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als de kans klein is dat je overspannen raakt, zou ik het niet aan de grote klok hangen. Als je bovendien bang bent om je baan te verliezen (of niet verlengd te zien) zou ik het al helemaal niet opbiechten.

Het feit dat je dit geheim houdt legt de druk nog hoger.

Ik zou het persoonlijk niet naar voren brengen en even kijken hoe het gaat. Mocht de druk te hoog zijn, dan kan je de oorzaken proberen te begrijpen om dan concreter met de baas te kunnen overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De preventie van een overspannen toestand is de verantwoording van jou zelf. Je legt dit nu bij je werkgever, dat lijkt me geen goede toevoeging in het beginstadium.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het verantwoordelijkheids-punt. Daar dacht ik zelf ook aan. Overspannen raken is echter een combinatie van persoons- en omgevingsfactoren. Je werkgever kan dus daadwerkelijk aan preventie bijdragen.
Het kenmerk van mensen die overspannen raken is juist dat ze er niet of te laat over praten. Willen ze overspannen raken voorkomen, nemen ze juist verantwoordelijkheid door erover te praten.
Er is inderdaad wat voor te zeggen dit niet in het beginstadium te doen.
nee, je hoeft het zeker niet te zeggen .. gevoelig wil niet zeggen dat je t regelmatig ook bent..
de kans dat er niks gebeurt is er ook..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet vertellen komtie van zelf achter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet vertellen. Wie weet is het daar zo leuk en relaxed dat je helemaal niet overspannen raakt.
Mocht je het wel worden hoef je ook niet te zeggen dat je er gevoelig voor was, het is dan gewoon zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ het blijft een risico om het niet te vertellen.. en wel een gezondheidsrisico, want eenmaal overspannen is de weg terug een hele lange.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ een plus omdat de functie inderdaad ook heel leuk en relaxed kan blijken te zijn.
Het zou stom zijn, als je je eigen carrierekansen in de weg gaat zitten, door je baas informatie te geven, waar hij waarschijnlijk niet op zit te wachten. Zeker als je nog geen vast contract hebt, moet je tegenwoordig erg oppassen, met wat je zegt en wat je doet.
AlphaLimaSierra