Is de financiele crisis het resultaat van het ontbreken van een wereldwijde oorlog?

Misschien totale onzin of is er een haakje te vinden tussen de twee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Het is niet zo dat het nu crisis is omdat er geen oorlog is. Wel is het zo dat een oorlog positief kan zijn voor de economie. Denk aan de Amerikanen in de 2de wereldoorlog.

Omdat er productie gedraaid moet worden om al het oorlogs materiaal te maken vloeit er geld naar de economie.

Het is natuurlijk alleen gunstig voor landen die wel aan de oorlog meedoen maar er zelf niet al te veel schade van ondervinden. Ook winnen is een belangrijke voorwaarde voor blijvende economische voordelen.

Eigenlijk proberen overheden het nu ook te doen maar dan gespreider dan alleen in de oorlogs industrie. Bijvoorbeeld door grote overheids projecten te starten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de oorlog is er geen enkel economisch voordeel, het voordeel komt NA de oorlog. Zie wwII, 1e goldoorlog etc.
Tijdens de oorlog is het kut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het vooral de Duitsers waren die voor WO II de wapenindustrie op volle toeren hadden draaien?
nee het was het resultaat van verkeerde risico-analyses en de niet bedoelde resultaten van het bonus-systeem.

Op dit moment is het aanhouden van de crisis alweer het effect van verkeerde risico-analyses, maar nu de andere kant op. Probeer maar eens een hypotheek te krijgen of als bedrijf geld te lenen. De voorwaarden en criteria voorkomen nu een hoop economische transacties, en zorgen ervoor dat de stemming down blijft.

vermoed ik.

Met wel of geen oorlog heeft het geen zier te maken denk ik.

Of je moet de crisis zien als een 'destructive creation' zoals Schumpeter omschreef. Dan is zowel oorlog als deze crisis hetzelfde:) (in economische termen dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja... (of andersom, dat kan ook)

De oorlogen worden nog steeds gevoerd, dat zal nooit veranderen, maar meer en meer worden ze opgelost voordat er werkelijk naar de wapens gegrepen wordt, god zij dank... Worden we dan toch nog eens volwassen met zijn allen...
Wat heerlijk om nu te leven en wat is het spannend op de wereld, geen wonder dat het zo druk is hier, iedereen wil dat meemaken...

Ik vermoed dat je gelijk hebt, deze kredietkrisis is een zegen voor de wereld... Minder files, minder uitstoot en lagere brandstofprijzen... Wie kreeg dat voor elkaar, een paar bankiers... Helden zijn het... Die paar honderd Miljard verdampte Euro is toch peanuts...
Het wordt weere lekker gezellig samen hier op de aarde, lang leve de kredietcrisis... En wat Friedrich Nietzsche al zei, dat wat je overleeft, dat maakt je sterker... We komen veel sterker uit de crisis... Dan moeten we in het najaar de nieuwe griep overwinnen, die dan de wereld pandemisch in zijn greep houdt voor een jaar, meer honderd miljoen doden wereldwijd en dan zijn we weer een crisis verder en weer sterker... Wees optimistisch, de toekomst komt er aan...2012...

Vier vandaag feest, morgen zou het te laat kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord moet nee zijn. De Centrale bank van de VS had de rente zo laag staan, dat investeerders naar andere manieren zochten om geld te verdienen. Zo kochten ze o.a. hypotheekpakketten met zowel heel goede, redelijke en slechte (sub-prime) hypotheken en maar steeds weer en meer. Ik moet hier niet teveel over uitweiden, maar zoals je weet ging dat ineens mis, toen de mensen met de sub-prime hypotheken het geld niet meer konden opbrengen.