Indien er bij een scheiding geen bezittingen zijn (woningontruiming e.d.) maar wel schulden, moet er dan toch een echtscheidingsconvenant zijn?

Mijn scheiding is sinds vorige week ingeschreven bij de burgerlijke stand. Er waren geen bezittingen, wel zijn er schulden, waar ik dus momenteel middels een max. loonbeslag voor opdraai. Er wordt dus gezegd dat ik daardoor een vordering op mijn (onvindbare) ex krijg, die mij uiteraard ook nooit gaat betalen. Ik ben nu bezig met een WSNP (wachtlijst van hier tot Tokio), de schulden zijn in principe eenvoudig op te lossen, maar ik vind en krijg nergens de hulp die ik nodig heb. Heeft iemand enig idee hoe dit precies zit? Graag zou ik juridisch advies willen inwinnen, maar door mijn inkomsten heb ik geen recht op een "gratis" advocaat, vandaar dat ik me tot jullie richt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het Juridisch Loket (www.hetjl.nl oid) kan je tóch een gokje wagen. Als je al zeker weet dat je door je inkomen geen toewijzing krijgt (dat het voor je betaald wordt) zou het toch nog zin kunnen hebben,
* een intakegesprek is namelijk altijd gratis en je zult er vast bruikbare tips aan over kunnen houden. En wie weet vergis je je,
* misschien houden ze bij de aanvraag voor rechtsbijstand óók rekening met de schulden. Dat zou helemaal mooi zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat misschien een tip is: bel een notaris. Die geven volgens mij altijd wel gratis advies (telefonisch) en kunnen je hopelijk verder helpen.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een wetswinkel of bel de jurofoon (0900-1411)

Hier kan je gratis juridisch advies krijgen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te scheiden moeten beide partners het eens zijn. In een convenant leg je vast wat en hoe er gedeeld wordt dus ook de schulden. Als dat niet gebeurd heb jij een probleem als de schulden op jou naam staan. Je moet wel in gemeenschap van goederen getrouwd geweest zijn. Heb je bij de rechter niet aangegeven dat er schulden waren en dat die verdeeld moesten worden.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben niet eens bij de rechtbank geweest, mijn ex is zgn "onvindbaar" dus ook die is niet bij de rechtbank geweest. Volgens mijn advocaat was een convenant niet nodig omdat er dus geen bezittingen waren en volgens haar was het ook niet nodig om naar een rechtbank te gaan, ik heb ook geen oproep gehad, kreeg alleen bericht dat de scheiding uitgesproken was. We waren in gemeenschap van goederen gehuwd en volgens mijn advocaat moeten de schulden bij beiden verhaalt worden (eerlijk ook), maar omdat ik makkelijk te vinden ben (heb mezelf zelfs bij de schuldeisers gemeld) en een goed inkomen heb, hebben ze bij mij loonbeslag gelegd. Mijn vraag is dus eigenlijk wat er gebeurt als ik in de WSNP terecht kom, dan is er wel een rechter die uitspraak doet over de schulden en dan zou er dus de bepaling kunnen komen dat ik veroordeeld word tot het betalen van de helft (zoals het eerlijk zou zijn)
ronron1212
13 jaar geleden
Er moet een uitspraak van de rechter zijn. Je advocaat heeft je aardig slecht behandeld. Ik zou toch maar even naar hem of haar terug gaan en vragen hoe ze dit nu oplost
Hou er rekening mee schulden zijn ook bezittingen in figuurlijke zin.