Ik zit op kamers en loop 40uur in de week stage en wil sparen voor een vakantie, wat kan ik het beste doen?

Momenteel heb ik een huur van 450 per maand en verdien 370 van stage en krijg 240 uitwonend..
Ik snap sommige niet, sommige studenten zoals ik die nu een eindstage heb... Die kunnen een vakantie permiteren.
Terwijl hun ook schoolgeld hebben.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (10)

Zou best eens kunnen dat die studenten naast hun 40 uur stage in de week nog een bijbaantje hebben. In principe heb je daar natuurlijk ook nog wel tijd voor.

Misschien dat ze ook nog een bijdrage krijgen van hun ouders?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Misschien hebben die andere studenten een lening bij de DUO/IBGroep of ouders die bijspringen. Van jouw inkomen kan je nou eenmaal niet veel sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze jongeren hadden al veel spaargeld, krijgen veel van hun ouders of lenen veel.

Misschien wil je dit niet horen, maar als je echt kosten wilt besparen zou ik weer lekker bij je ouders gaan wonen. Na 5 jaar kamers heb ik dat ook gedaan en ik (be)spaar echt heel veel geld!

Of anders misschien je eisen lager leggen en beseffen dat een vakantie voorlopig niet in zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een baantje zoeken voor de zaterdag of zondag. Bijvoorbeeld in de horeca. Kun je veel uur op een dag maken en in het weekend krijg je toeslag. Verder genoegen nemen met een iets minder prijzige vakantie. En misschien zijn er nog andere dingen waar je op kunt besparen (boodschappen, uitgaven in de kroeg, kleding e.d.). Vier je verjaardag bij je ouders thuis voor de hele familie en vraag aan iedereen een bijdrage voor je vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn studie heb ik altijd geld gevodnen voor vakantie door gewoon te werken naast de studie; Gemiddeld 20 uur in de week bijbaantjes gehad, van knullige inpakwerken tussen 20:00 en 0:00 tot winkelbediening op zaterdagen / donderdag avond / vakantieperiodes.

Toegevoegd na 15 minuten:
Daarnast zijn dingen als uit [eten] gaan en weekendrtripjes funest voor je budget; Kan je beter op de markt dan in de supermarkt je verse waar halen; Samen koken en eten in plaats van alleen etc. Er zijn zeer veel manieren om je uitgaven terug te dringen. 450 euro huur per maand is VEEL te hoog. je moet iets kunnen vinden rond de 300, 350 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste studenten lenen extra bij IB-Groep; dat betalen ze na hun studie netjes terug. Als je geen filosofie of kunstgeschiedenis studeert, kun jij dat ook doen. (lees: als je uitzicht hebt op een goedbetaalde baan)
Een kleiner deel van de studenten heeft geluk met gulle (en rijke) ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf net deze hele situatie achter mij kunnen laten.

Naast school had ik een baantje voor ongeveer 15 uur in de week, wat toch ook weer lekker aantikt aan het einde van de maand. Ook ging ik in de zomervakantie een fulltime vakantiebaantje aannemen en daarmee (dus met alleen het vakantiebaantje) kon ik al een heel schooljaar betalen en hield ik nog geld over voor een eventuele vakantie.

Ik woonde in een studentenhuis in een kamer van 25m2 en betaalde maar 260 euro ALL IN, dus als ik jou was zou ik op zoek gaan naar goedkopere woonruimte, dan hou je al weer geld over.

Ik leefde van 100 euro aan boodschappen per maand, is krap, maar zeker te doen als je geld wilt overhouden.

Wat ik ook geleerd heb is dat heel veel studenten toch nog wat extra's per maand of jaar krijgen van papa en mama, ik had dat niet.... dus kan je je moeilijker dingen permiteren. Ik kon niet mee op reisjes naar het buitenland, ging niet elk weekend naar de kroeg, want daar was immers het geld niet voor.

en er zijn heel veel studenten die bijlenen om het wat makkelijker te hebben, ik heb dat in het 3e jaar ook gedaan en moet je eerlijk zeggen dat ik er geen spijt van heb, omdat ik weet dat ik het ook zonder prima ging redden.... maar ik wou nou eenmaal wat ruimer kunnen leven en sparen (meeste van dat geld heb ik apart gezet achteraf)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
450 is heel erg veel huur. Ik weet niet in welke stad je studeert, maar waar mijn zoon nu studeert is de kamer huur ruwweg de helft.
Daarnaast, indertijd (>30 jaar geleden) heb ik in de vakanties vrijwilligers vakantie werk gedaan...jeugd vakantie kampen leiden. Dat leverde ook wat op en vooral gratis een weekje eruit. (Moet je die kinderen wel wat zinnigs kunnen leren, of ergens me bezig houden, als watersporter had ik daarvoor overigens een goede basis.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
450 euro, betaal ik voor mijn huurwoning met 4 kamers, die zijn dan wel niet erg groot, maar goed.

Dus of je betaald veel te veel voor je kamer (check daarvoor eens Vrom) want waarschijnlijk is het ook nog eens geen zelfstandige woning en heb je ook geen recht op huurtoeslag.

Heb je wel een zelfstandige woning, dan zou ik maar heel snel met terugwerkende kracht huurtoeslag gaan aanvragen over 2010.

Verder neem ik aan dat je zelf een zorgverzekering zou moeten hebben. In dat geval heb je misschien wel recht op zorgtoeslag, ook een optie om te checken.

Aangewezen huis'
Meestal krijgt u geen huurtoeslag als u op kamers woont. Alleen als uw huis is 'aangewezen' voor huurtoeslag, kunt u toch huurtoeslag krijgen. Uw verhuurder kan u vertellen of uw huis is 'aangewezen'.
Wel zorgtoeslag?
Misschien krijgt u wel zorgtoeslag. Klik op 'Wijzigen invoer' om de proefberekening opnieuw te doen. Vink nu zorgtoeslag aan.

hieronder een link voor de toeslagen en voor een site om te berekenen wat je maximale kamerhuur mag zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
bij de berekening huur, staat ook een link wat je moet doen als je teveel betaald.
13 jaar geleden
Misschien moet je accepteren dat dat nu niet allemaal tegelijk kan en dat je stage op dit moment prioriteit heeft. Dat is tenslotte de beste investering in je toekomst en dat je na je school geld gaat verdienen en lekker op vakantie gaat. Dit hoort erbij en als je dat accepteert dan kun je berusten in je situatie en kun je er positiever tegen aan kijken.