wanneer is briefgeld geen wettig betaalmiddel meer?

hoever mag die gescheurd/aan elkaar geplakt zijn/kleine delen (hoekjes) missen/of beschreven zijn met teksten voordat die geweigerd mag worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

http://www.goeievraag.nl/vraag/briefgeld-gescheurd-mee-betaald.9571

Hier kun je lezen dat de regel is dat meer dan de helft van het biljet nog over moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met gescheurde briefjes die later aan elkaar zijn geplakt, mag nog betaald worden. Alleen zullen deze biljetten wel direct vernietigd worden wanneer ze bij de bank belanden.

Wanneer er op geschreven is, is het een ander verhaal. Als bepaalde dingen niet meer gelezen/gezien kunnen worden, zoals het watermerk, de waarde en de code onderaan (heel belangrijk!), dan kan er niet meer mee betaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan in veel gevallen gewoon naar de bank gaan en een nieuw biljet halen. Een maanden geleden vond een vuilnisman een vuilniszak vol versnipperde biljetten. Hij mocht van de bank de biljetten gewoon omwisselen voor hele biljetten, als hij ze aan elkaar kon puzzelen. Of het hem is gelukt weet ik niet :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval moet de reeks cijfers en letters 2x in z'n geheel aanwezig zijn. Je kan het beschadigde biljet bij de bank inwisselen voor een nieuwe.