Kan men ons pensioen zo maar met 14% korten, dit terwijl de schuld bij de pensioenmaatschappij ligt m.b.t. foutieve investeringen!

Onze kosten blijven stijgen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Och, het zal zo'n vaart niet lopen. Normaal gesproken worden alle maatregelen die nadelig dreigen uit te pakken voor de "gouden generatie" (de mensen die nu ongeveer 60 zijn) weer ongedaan gemaakt. De maatregel wordt teruggedraaid, of er wordt een uitzondering gemaakt voor de gouden generatie.

Antwoorden (5)

Ja dat kan. De minister is gemachtigd om een pensioenfonds te dwingen om méér reserves aan te leggen. Dat is trouwens wettelijk geregeld. Een pensioenfonds moet dan bezuinigen op de uitgaven. Het verminderen van salaris en premies van de bestuurders lijkt dan een goede keuze, juist ook vanwege slecht bestuur maar daar kiezen diezelfde bestuurders liever niet voor. Het verlagen van de premies is gemakkelijker voor hen.
De minister gaat er niet over hóe de bezuinigingen worden doorgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt je geld geinvesteerd in hun.... dan kan je achteraf moeilijk klagen wanneer er en crisis ontstaat (waar zij ook weinig aan kunnen doen) en er wordt verwacht van onze regering dat de pensioen fondsen een bepaald bedrag (ik dacht 109%) in kas moeten hebben. het blijft altijd een risico als je je geld in aandelen stopt (naar mijn idee)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan denk ik wel...maar of het rechtvaardig is? Er verschijnen nu berichten dat het slechts een boekhoudkundige afspraak is en dat er op zich niet perce een noodzaak is. Daarnaast heeft volgens mij de overheid een aantal jaar gelden in de goede tijden geld uit de pensioenfondsen gehaald omdat dat teveel in zou zitten (vast ook zo'n boekhoudkundige rekenregel)... lijkt me een goede zaak dat dat eerst gecompenseerd zou worden.... Natuurlijk is het zo dat je met je pensioen opbouw aan het beleggen bent en dat je daarbij risico's loopt. Maar zoals gezegd heb je er destijds ook niet voor gekozen dat er geld zomaar afgedragen werd omdat er zoveel in de pot stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.

ZONDER de investeringen zou je een VEEL hogere premie moeten betalen. Zij laten hun vermogen door te beleggen in principe groeien. Nu is dat mis gegaan. Als er niets gebeurd was dan zou je een hoger pensieon hebben gekregen dan wat reeel zou zijn op basis van je inleg.

Je Han natuurlijk kunnen kiezen om niet in te leggen in het bedrijfspensioen, en zelf een spaarpotje te vullen. Maar ook dan geldt: Wat je spaart is veel minder dan wat je na je 65e nodig hebt om van te leven (Ga maar na: Je wilt tot 80 geld hebben, dat zijn 15 jaarsalaraissen sparen op basis van 30 jaar werk; Dat zou betekenen dat je een derde van je salaris nu zou moeten inleggen, als je nu al op de top van je salaris zou zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan. Let trouwens wel dat het niet om de verzekeringsmaatschappijen gaat maar om pensioenfondsen. En dan om pensioenfondsen die ene te lage dekkingsgraad hebben door verschillende redenen. Helaas is het zo dat de pensioenen dan wel omlaag kunnen. De DNB eist een bepaalde dekkingsgraad en als het pensioenfonds daar niet aan kan voldoen - ook niet met een herstelplan - dan zullen er andere oplossingen gezocht moeten worden.
Het is wel erg zuur dat dan de werknemer hier de dupe van wordt, want in de periode van hoge beleggingswinsten kregen de werkgevers wel premievakanties enzo, maar kregen de werknemers ook niet meer pensioen.
en dan is het in ons land nog relatief goed geregeld...