Als je fooi krijgt en er is een fooienpot is het dan jou keuze het in de pot te doen of mag je het ook zelf houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*jouw keuze
Verder een goeie vraag!

Antwoorden (11)

netjes is het wel om het in de pot te doen, vaak word er eens per dag of per week de pot verdeeld en heeft iedereen hetzelfde bedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt aan de afspraak van het bedrijf waar je werkt.meestal word t in n gezamenlijke pot gedaan en dan verdeeld 1 of 2 keer per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken worden daar afspraken over gemaakt in 'n team. Als jij onderdeel bent van dat team kan je je daar niet aan onttrekken......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet voor niks een fooienpot. In eigen zak steken is niet echt collegiaal vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd daar had ik nog niet eens aan gedacht. Je kunt het dus echt niet maken.
Het zou niet helemaal eerlijk zijn als je het in eigen zak zou steken. Niemand zal je waarschijnlijk iets kunnen maken maar het is oncollegiaal. Te meer dat andere collega's het wel in de fooienpot stoppen.

Meestal is er wel een afspraak gemaakt hoe om te gaan met fooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar net wat je met elkaar afspreekt en dan bedoel ik het personeel onderling (en niet de baas!).
Als je in de gezamelijke fooienpot deelt, dan lijkt me niet dat je jouw fooi kunt houden ipv. storten in de algemene pot. Als jij niet mee wil doen aan de algemene fooienpot dan lijkt het me billijk dat jij jouw fooien voor jezelf houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen het in een gezamenlijke fooienpot.
Maar onze chauffeurs die op de weg zitten,mogen de fooien wel houden.
In ons,of in ieder bedrijf heb je mensen voor en achter de schermen.
En degene op de achtergrond krijgen nooit geen fooi.
Terwijl ze net als de mensen op de voorgrond ook hun best doen.
Ik praat nu over een winkel.
En wij halen gewoon van tijd tot tijd op de zaterdag eten bij de cafetaria ervoor.
En dan eet iedereen gratis mee wie aanwezig is,ook de chauffeurs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hebben jullie allemaal een eigen potje? zo nee is er een gezamenlijke pot? dan zal je het toch in de pot moeten doen en verdelen wel zo eerlijk, je kan ook voorstellen om van af een bep datum bv volgende maand iedereen een eigen potje te nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk vand e regels die het bedrijf daarvoor stelt. Maar.. Het is niet onlogisch om d fooi zelf te willen houden. de fooi is een relfectie oa van hoe goed jij jouw werk doet. In veel angelsaksische landen wordt dat zelfs verwacht: Je hebt een laag basis salaris, en op basis van fooien hoog je je salaris op.

Nederland is eerder een uitzondering dan een regel als jhet gaat om een gezamelijke fooienpot. Zo'n pot stimuleert natuurlijk nauwelijks om kwaliteit te leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je bent ober in een restaurant, mensen geven jou een fooi omdat ze zo lekker hebben gegeten. Dan is die fooi niet alleen voor jou, maar ook voor de kok en de afwasser enz, voor iedereen die er aan meewerkt dat de klanten het naar hun zin hebben en tevreden zijn.
Vandaar dat er vaak fooien potten zijn, zodat iedereen meedeelt in de fooien.

Het is helemaal afhankelijk van de afspraken in het bedrijf wat jij moet doen met je fooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er een pot is, moet het daarin.