’Yankees’ komt om te beginnen van ’Jan-Kees’. Nederlandse kolonisten die in de 17de eeuw naar Nieuw-Nederland (het huidige New York) trokken, heetten vaak Jan of Kees. Hun Britse concurrenten noemden hen daarom spottend ’Jan-Kezen’. In vertaalde vorm: ’Yankees’. Bepaald geen naam van een roemruchte indianenstam dus, zoals lange tijd gedacht.

’Dollar’ komt van onze daalder
Amerikaans blijkt doorspekt met van oorsprong Hollandse woorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dollar komt van het Nederlandse Daalder, wat weer komt van Taler, wat weer een afkorting is van de stad Joachimstaler, de plek waar de eerste Daalder werd geslagen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Daalder
http://www.trouw.nl/nieuws/Wetenschap/article2857176.ece/_rsquo_Dollar_rsquo__komt_van_onze_daalder.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een uitleg in het Engels en de bron, een vertaling volgt nog!

"Dollar"
1550s, from Low Ger. daler, from Ger. taler (1530s, later thaler), abbreviation of Joachimstaler, lit. "(gulden) of Joachimstal," coin minted 1519 from silver from mine opened 1516 near Joachimstal, town in Erzgebirge Mountains in northwest Bohemia. Ger. Tal is cognate with Eng. dale. Ger. thaler was a large silver coin of varying value in the German states (and a unit of the German monetary union of 1857-73 equal to three marks); it was also a currency unit in Denmark and Sweden. English colonists in America used the word in reference to Spanish pieces of eight. Continental Congress July 6, 1785, adopted dollar when it set up U.S. currency, on suggestion of Gouverneur Morris and Thomas Jefferson, because the term was widely known but not British. But none were circulated until 1794. The dollar sign ($) is said to derive from the image of the Pillars of Hercules, stamped with a scroll, on the Spanish piece of eight. Phrase dollars to doughnuts attested from 1890; dollar diplomacy is from 1910.

Toegevoegd na 14 minuten:
Dollar;
Uit het jaar 1550, van Germaans 'taler' (1530, later 'thaler'), een afkorting van Joachimsthaler, letterlijk "van Joachimsthal," munten geslagen rond 1519, gemaakt van zilver van een mijn vlakbij Joachimstal, een dorpje in Erzgebirge in het noordwesten van Bohemen. De Duitse 'thaler' was een grote zilveren munt die kon verschillen van waarde in de Germaanse staten; het was ook een munteenheid in Denemarken en Zweden. Engelse kolonisten in Amerika gebruikten het woord om te verwijzen naar Spaanse muntstukken van 8 ( 'peso').
Bij het Continentale Congres van 6 Juli, 1785 adopteerde men de naam 'dollar' bij het opzetten van de munteenheid van de verenigde staten. Dit werd aangeraden door gouverneur Morris en door Thomas Jefferson, omdat de term zeer bekend was, maar helemaal niet Brits (men wilde zich destijds afzetten van Engeland).