Als je een huis wilt kopen voor bijvoorbeeld 100.000 euro kan je dan een hyptoheek van 150.000 krijgen?

Hypothetisch gezien. Wat is de marge die je extra kan nemen? Voor verbouwing, interieur en tuin etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je mag rekenen dat je tot max. 125% van de WOZ waarde kan lenen.
Ook over dit stuk mag je hypotheekrente met je belastingen verrekenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je mag lenen tot 125 procent van de executiewaarde ipv. WOZ waarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ze berekenen op je jaarloon.
of van jou alleen of van jou en jepartner hier maken ze een berekening van wat je werkelijk kan en mag lenen van een bank. hiervoor zou je een afspraak kunnen maken met je bank voor een hypotheek die kunnen je meer vertellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onwaarschijnlijk. Maar als je goed aan kan geven waarom, soms wel. Bij dit soort overschrijdingen van de executiewaarde zal je echter een verbouwingsplan moeten hebben, en waarschijnlijk op basis van bonnetjes het geld krijgen.

In principe wil de bank zeker zijn dat jouw huis dat geld dat ze je lenen waard is. En iets er boven is in Nederland normaal. 50% meer is NIET normaal. Dan moet je met hele goede argumenten komen, en zelfs dan is het lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, starters op de markt mogen niet zoveel meer lenen. Gelukkig niet want dan zouden nog meer mensen diep in de problemen zitten. Stel, jij wilt geld lenen om (mede) een bank te kopen. Die bank kost eur 3000,- en daar betaal je 5.5 % rente over in 30 jaar. Dan is deze bank eentje geworden die enorm duur is geworden én je kunt echt niet 30 jaar met deze bank doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan je sommige hypotheken hoger intekenen zodat een verbouwing die een waardevermeerdering is, verzorgen. Daartoe moet je wel een goed plan hebben en sommige banken vragen om offertes. Daarna moet je het voorschieten én achteraf je bonnen aanleveren