Wat denk je, dat zou gebeuren als je voor iets dat 55 cent kost, betaalt met 1x50 cent, en 3x2cent?

Want ook al word alles afgerond op 5 cent, de 1 en 2 cent zijn nog steeds geldig. Geen enkele cassiere heeft 1 centjes bij zich, denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein bedrag?, Pinnen mag.

Het beste antwoord

De winkelier is niet verplicht om altijd voldoende wisselgeld te hebben. Dus je hebt 2 keuzes, óf je gaat de winkel uit met 56 cent, óf je betaald 56 cent voor het product.

wel goede vraag!

Toegevoegd na 3 minuten:
wel grappig... op zich zou de winkelier zelfs op de winkel mogen plakken: we ronden af op 1 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent de eerste die zijn antwoord bewijst met een wet (dat hij geen wisselgeld hoeft te hebben) maar dan vraag ik me af: hoe weet je dat? je hebt een plus, met een bron van die wet is het een beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef hem je omdat jij de enige bent met een reden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat ze gaat vragen of u het misschien anders kunt betalen. Bij veel winkels zijn de 1 en 2 centen niet meer in de omloop en kun je daar dus ook niet mee betalen.
Ze zijn officieel nog wel een geldig betaalmiddel, maar er zullen weinig winkels zijn die het accepteren.
Bij de meeste winkels is er ook een sticker aanwezig bij de kassa; dat ze de centen afronden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je 1 cent terug krijgt, misschien dat je dan beter 1x50 en 2x2 cent kunt betalen.

:-)

Toegevoegd na 1 minuut:
ze zijn wel verplicht om het aan te nemen overigens, maar dat had je zelf ook al gesteld omdat je zegt 'het geld is nog geldig'
13 jaar geleden
Ik heb eens flink ophef gemaakt toen ik stond af te rekenen bij een drogist.
De prijs was 5,98 en ik kon contant betalen.
Maar niks hoor, het bedrag werd afgerond op 6 euro en ik kon op m'n kop gaan staan, ik moest 6 euro betalen.
Het wordt zelfs bij het pinnen gedaan.
Tegenargument van de winkelier is dat bij bv een bedrag van 5,97 het bedrag naar beneden (5,95) zou zijn afgerond.
Het gaat me niet om die paar centen, ik vind het principe gewoon idioot. Als je contant kunt betalen, waarom dan toch die verplichte afronding?
Laten ze dan de centen afschaffen.

Als iets 55 cent kost en je betaalt 1 cent teveel dan ben je echt die ene cent kwijt vrees ik.
Schijnbaar tellen de centen niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat afronden vind ik niet erg, maar ik vraag me af wat er zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zouden dus ophef gaan maken... zoals skusme heeft meegemaakt. Raar hoor... ik zou zeggen: afschaffen die centen, of gewoon mee laten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jippie, ik beantwoorde je vraag:Als iets 55 cent kost en je betaalt 1 cent teveel dan ben je echt die ene cent kwijt vrees ik.
Schijnbaar tellen de centen niet meer mee.
Ja in Nederland wordt het afgerond.
Maar ik kreeg het laatst in Duitsland voor elkaar om precies voor 50 euro en 2 centen boodschappen te doen.
Kreeg mijn wisselgeld keurig terug betaald tot op de cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan betaal je, behalve bij de Aldi 1 cent te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 en 2 centjes zijn en blijven voorlopig geldige betaalmiddelen. Echter, winkels hoeven munten van 2 en 1 cent niet te accepteren, mits er op de deur en kassa staat: Hier worden contante betalingen afgerond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst ook gewoon betaald met 1 en 2 centen om afgerond op het bedrag te komen. Dit kon gewoon want centen zijn nog steeds betaalmiddelen. Ze had alleen geen apart bakje om ze in te doen in de kassalade.
In jou geval zal het 55 cent zijn, je betaalt 1 cent teveel maar die is gewoon voor de winkelier die afrondt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan die winkelier het dan meenemen?