mag een bedrijf uitsluitend betalingen via automatisch incasso innen?

Een sportvereniging wil dat haar leden uitsluitend hun contributie betalen via een automatisch incasso. Mag de vereniging dit zomaar verplicht stellen? Moet de vereniging een alternatief bieden voor het automatisch incasso?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

hm.. een paar jaar geleden was daar een rechtzaak over. Ik geloof niet dat je dat kan verplichten. Maar dat ging over een groot bedrijf. Ik denk dat een vereniging dit ook niet mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag een bedrijf. Hierover is nog niets wettelijk geregeld en sommige bedrijven/instellingen kiezen er voor om alleen via auto. incasso te innen. Ben je het daar niet mee eens, dan accepteren ze je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag en jij mag ervoor kiezen om geen lid te zijn. Periodieke automatische incasso's kan je altijd storneren dus je loopt geen enkel risico. Daarnaast is het voor een vereniging veel goedkoper om dit te doen dan te wachten tot iedereen betaald heeft en of iedereen aan te moeten manen e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik durf het serieus te betwijfelen.

Simpel gezegd staat in de wet (Burgerlijk Wetboek, boek 6, artikel 114) dat je een betaling ook mag doen op een bankrekening door middel van een overschrijving, tenzij de desbetreffende rekening daarvoor geldig uitgesloten is.

In artikel 114 eerste lid staat dit:

1. Bestaat in een land waar de betaling moet of mag geschieden ten name van de schuldeiser een rekening, bestemd voor girale betaling, dan kan de schuldenaar de verbintenis voldoen door het verschuldigde bedrag op die rekening te doen bijschrijven, tenzij de schuldeiser betaling op die rekening geldig heeft uitgesloten.

Dan zou je je kunnen afvragen of het uitsluiten van de mogelijkheid het bedrag over te schrijven een resultaat zou opleveren dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Als dat zo is is het namelijk niet geldig uitgesloten.

Lastige materie dus, waar je volgens mij alleen uitkomt met een rechter.