Heb een bonus ontvangen. Wat kan ik het beste met geld doen? Sparen heeft voorkeur maar wil niet voor lang vast zetten. Hypotheek in 1 keer afbetalen?

Fikse meevaller: Sparen, hypotheek aflossen, ander huis kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (16)

Persoonlijk zou ik gaan voor het afbetalen van het huis. Ik weet dat dit door veel financiele instellingen wordt afgeraden vanwege mislopen belastingvoordeel. Maar liever sculdenvrij zeg ik dan. Spaargeld kan je uitgeven en dan heb je het leuk aan vakantie uitgegeven maar moet je alsnog X jaar wekren om je hypotheek te betalen. Is je hypotheek weg, dan kan je opeen een deel vasate lasten weg strepen en heb je elke maand financiele ruimte

Toegevoegd na 8 minuten:
Hypotheekrente aftrek is ALLEEN interessant als de rente op de bank hoger is dan de netto rente die je betaald aan je hypotheek (na ftrek).

Als je minder rente op je spaargeld krijgt dan wat je aan hypotheekrente moet afdragen, verlies je continue geld De meeste mensen in Nederland krijgen momenteel een lagere rente dan wat ze netto aanhypotheek rente betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je het nog wel een bonus noemen als je je hypotheek in een keer er mee kan aflossen?
Ik zou gaan sparen, je weet tenslotte maar nooit waar je het voor nodig kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hypotheek aflossen is stom vanwege de hypotheekrente aftrek. Dus ik zou gaan sparen en als je iets meer risico wil nemen beleggen. Als je veel risico wil nemen geld inzetten op een kampioenschap voor Feyenoord. Daarnaast (en dit klinkt misschien stom) afgeven aan mensen die het harder nodig hebben als jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ander huis of appartement kopen en verhuren .... een mooi bijkomend pensioen later!
13 jaar geleden
Aan mij geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee aan mij. Ik ga er dan hele leuke dingen mee doen.Maar misschien mag je wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je
Lekker op de bank zetten en er komt vast in de toekomst een goed idee naar boven om het te besteden. Ik zou niet de hypotheek ermee aflossen of het bedrag moet enorm groot zijn. Je kunt het ook fifty-fifty doen, aflossen en sparen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je de hypotheek in 1x aflost ben je alle belasting voordelen kwijt.
Een ander huis kopen zou ik pas doen als ik dat toch al van plan was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Jelle, daar kon je nu wel eens gelijk in hebben.
De opbrengst rente is waardeloos, dan is op lange termijn beleggen misschien een betere optie, op fifty-fifty basis.
Het veiligst is om het geld te spreiden. Een deel sparen, een deel hypotheek aflossen en een deel voor langere tijd vastzetten.

Geen idee om wat voor bedrag het gaat, maar je geeft aan je hypotheek ermee te willen aflossen, dat zou ik niet helemaal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt verschillende dingen doen. Zo kun je ervoorkiezen om je hypotheek af te betalen. Echter, het is op de lange duur niet slim omdat je de hypotheekrente kunt aftrekken.

Een andere mogelijkheid is om het te sparen voor minder lange tijd. Dan is je rente wel lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even helemaal niets,anders krijg je misschien ergens spijt van ,ik ga ervan uit dat je wel iets wilt maar niet weet wat ,anders zou je deze vraag niet stellen ,zet lekker even weg op de bank ,niet laten vastzetten.
en kijk dan wat op je pad komt.
in ieder geval wel een super avondje uit om te vieren dat je een leuk bedrag hebt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50% sparen en van rente leven (ik vermoed ook dat het een flinke bonus is...)
50% inlossen

Van harte met je bonus trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de goede orde: Die bonus is zo hoog dat je er gelijk je hypotheek mee kan afbetalen? Is er al belasting op ingehouden? Zo niet, houd dan rekening met een belastingaanslag van 52% op je bonus!

Goed, stel dat je netto dit bedrag hebt ontvangen is er natuurlijk een mogelijkheid om je hypotheek af te betalen. Probleem is dat echter wel dat je waarschijnlijk boeterente moet betalen. Dit kan aardig in de papieren lopen vanwege de lage rentestand op dit moment. Daarbij loop je je hypotheekrenteaftrek mis en kan je als je over een aantal jaren een ander huis zou gaan kopen te maken krijgen met de bijleenregeling waardoor je de rest van je leven bijna geen aftek meer hebt van je hypotheekrente. Daarnaast is er een probleem als je over een tijdje toch weer geld wil (of moet) lenen (bijvoorbeeld om een auto te kopen). De rente die je dan betaalt is niet aftrekbaar. Ik zou dus in ieder geval zorgen dat je wat overhoudt voor dit soort dingen. Je kan ook ieder jaar een gedeelte van je hyptheek boetevrij aflossen. Hoeveel dat is is te lezen in de voorwaarden van je hypotheek.

Stel dat je dat geld bruto hebt ontvangen moet je er dus nog belasting over betalen. Houd daar rekening mee. Je kan er ook voor kiezen om het geld in een stamrecht-bv te zetten. Dit is een mogelijkheid die interessant kan zijn al het gaat om heel veel geld. Je bespaart hiermee de belastingclaim en kan binnen je bv pensioen gaan opbouwen. Nadeel hiervan is dat je erg veel administratieve rompslomp gaat krijgen want je zult wel een goede administratie moeten voeren van deze bv. Het beste kun je hiervoor naar een administratie- of belastingadvieskantoor in de buurt gaan. Die kan alles hierover uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als antwoord kan ik je alleen maar zeggen dat je je moet schamen door hiermee zo hoog van de toren te blazen. Al jaren ergert de werkende mens zich aan de absurd hoge bonussen die uitgedeeld worden. Gelukkig zijn daarbij ook de nodige die het geld schenken aan een goed doel of die een deel (helaas voor hen) moeten terugbetalen. Hier op GV gunnen we iedereen het beste en willen we iedereen het mooiste advies geven, maar ik denk dat alleen een financieel adviseur je kan helpen bij dat enorm grote bedrag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op basis van deze informatie is er niemand die je echt een goed antwoord kan geven. Is helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie en de hoogte van de bonus. Ben dus benieuwd of je nog meer kwijt wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een goed financieel adviseur, die is op de hoogte van jou specifieke situatie en wensen en toekomstmogelijkheden. Kost misschien een paar centen, maar dan krijg je wel het beste advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan de fiscale regelingen rond hypotheken als je straks ineens geld nodig hebt voor "consumptie" goederen. Bv een auto. Nu kan het geld op de bank gezet worden en blijft de hypotheek rente aftrekbaar. De auto kan je cash betalen.
Heb je afgelost en geen geld meer over dan wordt een auto een duur persoonlijk krediet of niet aftrekbare hypotheek.

Denk er aan dat bezittingen apart belast worden (1,2% vermogens belasting). Die dien je af te trekken van de ontvangen rente als je je geld op de bank zet.

Overigens zijn er te weinig gegevens om de gunstigste mogelijkheden door te rekenen.

Extra attentie puntje. Als die bonus belast gaat worden, denk dan bij je aangifte aan de mogelijkheid van inkomsten middeling over meerdere jaren. (Zie fiscale bladen als elseviers belasting gids)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw wat lekker dat je een bonus hebt.
ik zou je adviesren om het bedrag om te zetten in goud.
Goud houd zijn waarde.
Je regelt het gewoon bij een bank en je kunt hen daar ook eventueel om advies vragen.