Wat kun je per maand uitgeven aan boodschappen, pers.verzorging, kleedgeld,etc als je niet veel te besteden hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (8)

Niet meer dan je te besteden hebt + wat je kan lenen.

Er is natuurlijk geen antwoord te geven. Je moet uitgaan van welke vaste kosten moet ik maken zoals huur 250E per maand minimaal, verzekeringen, gas wtaer licht. Wat je daarna over houdt kan je opdelen in een deel sparen (bv 50E per maand) en reguliere levensonderhoud uitgaven (bv 7.5 euro per dag -> 220 euro per maan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maximaal dat wat je te besteden hebt, en liefst nog een beetje minder zodat je een beetje op zij kan zetten voor noodgevallen.
Daarbij zorg je dat eerst de huur en vaste lasten zijn betaald, zodat je niet in de problemen kan komen, dan eten, dan de dingen waar je echt niet buiten kunt en liefst zo goedkoop mogelijk (zeep, shampoos, tandpasta's, luxe-artikelen etc), en tenslotte kleding (ook zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar liever kwaliteit uit de opruiming dan goedkope textielsupermakrttroep, zodat je er langer dan een half seizoen mee kan).

Geld is niet van elastiek, maar als het moet kun je het een heel eind rekken. Prioriteiten stellen en keuzes maken zijn de belangrijkste dingen om rekening mee te houden, want een euro die al uitgegeven is aan iets onzinnigs, kun je niet meer aan iets noodzakelijks besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is een lijst maken van al je vaste lasten per maand, is even werk - maar werkt het beste dan zie je vanzelf wat je precies overhoud voor eten en kleding etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij boodschappen-doen voor wasmiddelen e.d. langs rambam-grootverpakkingen-zaken gaan : bij mij op het dorp is zo'n zaak voor artikelen met brandschade, of die niet goed gegaan zijn in de 'gewone' supermarkten - vaak met de prijsstickers er nog op, en dan voor 1/3 van de prijs te krijgen.
Bij alles denken : is this Nice to have, or Need to have...
Is niet zo leuk, maar als ik dan naar huis fiets, ben ik tóch weer heel tevreden, dat ik €xx,xx uitgespaard heb.

Schoenen vind ik vaak bij zaken als Scapino of Schoenenreus, en ik neem ze mee als ze in de uitverkoop zijn. Niet naar zo'n zaak gaan, als je persé nieuwe winterlaarzen nodig hebt, want dan vind je ze (natuurlijk...) niet, maar elke maand er even doorheen lopen.

Hetzelfde met verzorgingsartikelen : is ergens 3 voor de prijs van 1, dan neem ik het mee - ben ik weer voor 'n 1/2 jaar klaar.

Als vegetatiër kan ik zo van € 200,-/250,- per maand leven : extra zijn kapper, eigen bijdrage tandarts e.d., maar ik probeer elke maand iets opzij te leggen voor een (hopelijk nog niet...) kapotte HR-ketel.(En ik wil ook persé bloemen in huis hebben : zelfgeplukt, of gekocht in de bloeiloze tijd - één luxe-dingetje per maand móét je jezelf toestaan : een mooi tijdschrift, een plant voor je balkon, die niet-te-weerstane bonbons.....kopen en dágenlang van genieten. Ook op katteneten wil ik beslist niet beknibbelen - dan maar 3 dagen leven van een giga-bloemkool : varieer ik met de sauzen : kaas, kerrie, tomaten/paprika/uienprut).

En ik wandel regelmatig de kringloopwinkel door : je vindt daar soms hele leuke dingetjes (geurkaarsjes, bijv, of hele mooie servetten, hele luxe koffie-pads), die je dan als kadootje mee kan nemen als je ergens te eten gaat.

Je moet het gewoon tot je leukste sport maken : dan kan je héél veel met héél weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus!
Hoeveel je kunt uitgeven hangt vooral af van je inkomsten. Hoeveel je moet uitgeven wordt in belangrijke mate bepaald door met hoeveel personen je samenwoont. Met het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud kun je een overzicht maken van je inkomsten en uitgaven en kun je je uitgaven vergelijken met de uitgaven van vergelijkbare huishoudens. Ook zie je daar bedragen die minimaal kwijt bent aan allerlei uitgavenposten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe blijft alles algemeen hè. Ik hou al 20 jaar ons uitgavenpatroon bij. Boodschappen, pers. verzorging, kleedgeld, ed. kost ons (gezin van 4 volwassenen) momenteel 305 euro per maand. Daarvan is 190 € boodschappen. In 2000 was dit 330 Gulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.... dat is per persoon !!!! (peter01)
500 euro per maand aan eten en drinken denk ik zo, per persoon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is denk ik voor jezelf niet ontkennen dat je weinig te besteden hebt. Daar gaan de meeste mensen de fout in. Wij hebben eens in een hele lastige positie gezeten. We hadden een kindje gekregen en mijn contract werd niet verlengd. Mijn kindje stond al twee jaar op de wachtlijst voor opvang maar er was nog steeds geen plek voor hem. Nare daarvan is dat je dan volgens de wet niet beschikbaar bent voor werk en dus geen uitkering krijgt. Ons maandelijks inkomen halveerde dus in een keer. Vanaf dat moment heb ik alles naast elkaar gelegd. Boodschappen doen voor de hele week. Zodat je dat niet uit het oog verliest en natuurlijk konden we geen lekkere dingen meer kopen. Puur functioneel eten en drinken. Limonade en goedkoop brood. Beleg waarmee je langer doet, denk aan pindakaas en hagelslag. Eten uit blik en diepvries. Het is niet leuk, maar je weet dat als je dit volhoudt dat je niet verder in de problemen raakt. Ik ben zelfs minder make up gaan dragen. Het was al niet veel, maar een goede mascara is ook duur dus deed ik er veel zuiniger mee. Kleding kochten we juist van het vorige seizoen wanneer het in de aanbieding was. Hele dure kleren maar dan bijvoorbeeld met 75% korting. Het heeft namelijk geen zin elke keer iets te kopen van lage kwaliteit waardoor je de volgende maand weer iets moet kopen. Gewoon je ogen openhouden en bij alles jezelf afvragen 'heb ik dit echt nodig of denk ik dat ik dit nodig heb'. Sindsdien zijn we echt van het luxe probleem af. Wat je je niet kan permitteren koop je niet. Wat ook belangrijk is dat als je iets dwars zit dat je erover praat met anderen. Twee weten meer dan één.
Een dergelijke situatie is namelijk niet hoopgevend en je moet jezelf er doorheen slaan en daarbij kan je alle hulp goed gebruiken.
Zolang je maar overzicht houdt en blijft kijken naar jezelf en wat je kunt veranderen en wil veranderen in de toekomst.