Wat kost meer energie? Wasdroger of wasmachine (zie uitleg)

Omdat ik nog weleens de keuze moet/wil maken (ivm. nachtstroom):
- wasmachine overdag draaien en die was 's nachts in de droger
OF
- wasmachine 's nachts draaien en die was 's morgens in de droger

Wat kost dus meer energie (kWh)? Een volledig wasprogramma 40 graden (volle machine én centrifugeren) of een droger geladen met 1 inhoud van de wasmachine en dan op standaard programma -> kastdroog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

De droger is bij afstand het apparaat met het meest verbruikte energie.
Dit komt omdat een wasdroger continu de warmte moet produceren.
Terwijl een wasmachine alleen maar een periode het water moet warmen. Het draaien van de trommel kost in verhouding heel weinig energie. Ook hoeft het water niet continu heet gemaakt te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het verbruik van het apparaat staat aangegeven in Watts ( W), op het apparaat of in de gebruiksaanwijzing. Als op een apparaat bijv 50 W staat, verbruikt hij 50 Watts per uur. Kunt u niet vinden hoeveel het apparaat verbruikt, dan kunt u ook een verbruiksmeter plaatsen tussen contactdoos en stekker.

Over het algemeen verbruikt een wasdroger meer dan een wasmachine.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in het weekend wast en droogt heb je dat probleem niet want in het hele weekend, dus ook overdag, geldt het nachttarief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drogen kost veel meer energie dan wassen!
Als je nachtstroom hebt kun je het best in het weekend doen. Maar met dit weer gebruik ik de droger niet, hang de was 's morgens op in de kamer en paar uur later is het droog en bespaard je dus veel energie.
Ik heb ook een combinatie wasdroger, dan kan je instellen dat het drogen gelijk doorgaat na het wassen en heb je dus geen twee apparaten nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apparaat Verbruik kWh Kosten per jaar (€)
Waterbed 750 135
Verlichting 550 99
Koelkast 500 90
Wasdroger (150 wasbeurten) 500 90
Koken (elektrisch) 500 90
Vaatwasser 300 54
Wasmachine (150 wasbeurten) 200 36
Computer (10 uur per week) 180 32,4
Televisie 150 27
CV-pomp 150 27
Magnetron 100 18
Koffiezetter 80 14,4
Stofzuiger 50 9
Audio 30 5,4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die keuze moeten maken, kies er dan voor om de droger bij nachtstroom aan te zetten.
Deze is duurder in gebruik dan de wasmachine.

Je kunt er dan voor kiezen om een tijdsschakelaar te gebruiken zodat hij 's morgens heel vroeg, binnen de tijd van 'goedkoop' stroom aan gaat en klaar is, anders kreukt je was zo.

Je moet bij het gebruik van een tijdsschakelaar eerst de machine aan zetten dan onderbreken, door de stekker er uit te halen. Schakelaar plaatsen, stekker er in en hij zal weer aan gaan op de door jou ingestelde tijd.

Natuurlijk tenzij je een tijdsinstelling op je machine hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het aandurft om de wasmachine,s,avonds na 11 uur te laten wassen pak je de nachtstroom.
S,morgens de droger om 6 uur aan ,dan pak je ook nog een uur nachtstroom.
Bij ons gaat de wasmachine altijd in het weekend aan,of s,morgens om 6 uur.
En wat verbruik betreft,de wasmachine vreet de meeste stroom bij het opwarmen van het water.
Het ronddraaien en centrifugeren dat valt wel mee.
Een droger heeft bijna een constant stroomverbruik.
Met een beetje vroeg opstaan kun je geld verdienen.