Waarom is er ieder jaar weer huurverhoging en wanneer houdt het op?

Jaar in, jaar uit huurverhoging. Waarom is dat en houd het ooit op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sillycious.
Een aanvulling op je vraag.
Een huurverhoging mag wettelijk alleen berekend worden
over de kale huur, dus niet over o.a dubbele beglazing,
service kosten e.z.v
Pas op, men probeert het gewoon, b.v 2 % over het
totale bedrag wat je nu betaald. Dit mag niet,en je kan
hiervoor bezwaar indienen. ( is mij al 2 keer overkomen )

Het beste antwoord

In principe wordt de huur niet verhoogd. Het bedrag wordt alleen aangepast aan de gestegen kosten. Alles wordt duurder, maar de inkomens stijgen ook.
In grote lijnen (afgezien van veranderde omstandigheden)betaal je nu eenzelfde percentage van je inkomen aan huur als 10-15 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er inflatie is, je merkt toch ook dat producten in de supermarkt elk jaar ook duurder worden.

Maar eigenlijk worden ze niet echt duurder, want jij ontvangt normaal gesproken ook prijscompensatie, van je werkgever.

Je kan wel zeggen de huur word steeds duurder, maar als jij ook meer loon ontvangt dan komt het toch weer op hetzelfde neer.

En inflatie zal nooit ophouden tenzij we weer aan ruil in natura gaan doen, dus geen munt meer gebruiken maar echt spullen ruilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben wij hetzelfde antwoord in iets andere bewoordingen. Alleen was jij eerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jup zo te zien wel
Ha, die Sillycious;

Oorzaak en gevolg lopen hier door elkaar: de inflatie veroorzaakt deze en andere prijsstijgingen die op hun beurt de inflatie weer aanwakkeren. Dat wordt ook wel de loon/prijsspiraal genoemd: omdat alles duurder wordt gaan mensen meer loon eisen en zodra ze dat vangen en uitgeven reageren producenten en aanbieders van diensten (zoals eigenaren vaan huurhuizen) op hun beurt met nieuwe prijsverhogingen omdat ze ook van de 'gestegen welvaart' willen meeprofiteren. Daarop wordt weer gereageerd met nieuwe looneisen, etc. Die spiraal doorbreken zal wel nooit lukken omdat je daarmee nooit iedereen op één lijn krijgt. En anders is er nog wel de concurrentiepositie met het buitenland. Ook zou het funest zijn voor bijvoorbeeld de huizenmakrt, die is gebaseerd op verwachte prijsstijgingen.