Geld overmaken naar een goed doel, zonder tussenkomst van een bank, kan dit nog?

Ik wil geld overmaken naar een goeddoel, ik wil dit contant doen dus zonder bank maar via zoals vroeger de giro dus direct contant storten/overmaken zonder naamsbekendheid, kan zoiets nog?

een jaar geleden
2.2K
Utrecht
een jaar geleden
"vroeger de giro"
De Giro was toch ook een bank? Maar dan een staatsbank (van de PTT).

Antwoorden (3)

Nee. Als je geld wil storten of overboeken heb je altijd te maken met een bank.
Wat vroeger de giro was bij PTT, is nu ING-bank. Bij postkantoren kun je geen geldzaken meer doen als storten of opnemen. Je kunt er alleen nog betalen voor geleverde diensten.
jc54
een jaar geleden
Contant geld overmaken is mogelijk: je kunt een of meer bankbiljetten in een envelop doen en sturen naar het postadres van het goede doel.
Naar keuze wel of niet anoniem: je kunt wel of niet jouw naam en adres als afzender vermelden.
Ook zijn er organisaties die graag munten ontvingen per post Ze hebben zelfs speciale kartonnen kaarten ontworpen waarin de munten kunnen worden gelegd - die met munten gevulde kaarten dienen in een envelop te worden verstuurd.
Toegevoegd op 26 augustus 2022 15:11: tekst
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Word dat nog wel verwerkt?
Is toch allemaal digitaal tegenwoordig?
Computoon
een jaar geleden
Ik betwijfel of dat verstandig is. Ten eerste weet je niet wie de envelop open maakt. Dus ook niet of het geld op de goede plaats terecht komt. Ten tweede zadel je het goede doel op met allerlei extra administratieve tijdrovende handelingen. (Geld tellen met toepassing vierogenprincipe, kasbon maken, registratie gift in kasboek, boeking hieruit maken in financiële administratie, geld veilig bewaren, t.z.t. kascontrole...
tinus1969
een jaar geleden
In aanvulling op Computoon; grote contante/anonieme giften geven ook problemen vanwege allerlei regels mbt tegengaan witwassen, terrorisme, etc.
SentWierda
een jaar geleden
Verschillende goededoelenorganisaties moeten het (mede) hebben van per post toegestuurd contant geld. Dat is hun businessmodel.
Een van deze organisaties is het WKOF, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds in Amsterdam. Het WKOF stuurt naar potentiele gevers per post een lege kartonnen kaart met plaats voor munten - die met munten gevulde kaart stuur je vervolgens in een envelop terug. Een omslachtige methode (omslachtiger dan bankbiljetten opsturen), maar blijkbaar levert het voldoende op.
Computoon
een jaar geleden
Verschillende gevers willen hun gift aan een goed doel fiscaal aftrekken. Dat zal met de hierboven 'WKOF-methode' niet lukken. Ik vrasg me af wat voor reden iemand zou kunnen hebben om wel geld te willen doneren aan een "doel op afstand" maar dit niet via de bank te willen doen. Is het doel misschien een "dubieuze organisatie" waarvan de gever niet wil dat via de bank een spoor naar hem of haar te leiden is?
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda link naar een website waar dat staat?
Anoniem zal niet lukken. Is bij mijn weten ook nooit geweest. Voorheen kon je wel je rekening contant betalen bij de diverse banken dus zonder dat je rekeningnummer bekend was. Denk dat je dat bedoelt?
Wat wel kan, is betalen via Paypal of doneerknop of contant betalen bij een bedrijf als Moneytrans. Of natuurlijk wat in de collectebus stoppen.
Bij een doneerknop kan je er ook voor kiezen om anoniem te blijven.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden