bezuinigen of investeren?

america wil veel geld investeren in de economie, europa wil juist bezuining. ze hebben een tijdje geleden allebij geinvesteerd en dat werpte vruchten af.
nu willen ze het dus niet.

vb: als al het geld ergens naar toe rolt en stil blijft staan is het geen goede zaak. dat geld had ergens anders gebruikt kunnen worden. en is ergens anders misschien hard nodig. als al het geld daar naartoe gerold is. dan zou je wel kunnen zeggen dat alles failiet is niet? even buiten schulden om ze hebben geen geld meer om te gebruiken.

heel overdreven uitvergroot iets.

dus op mijn beurt wat is er verkeerd aan het niet investeren in de economie.
ik hoor vaak inflatie cijvers die dan omhoog zouden gaan. en staats schulden die te groot worden.
toch vraag ik me af hebben we niet verkeerde princiepes?
en klopt dit systeem nog wel?

ik kan er natuurlijik helemaal mis hebben. de regering hebben alle cijvers. wij niet. :P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als er al bezuinigd moet worden, dan zeer voorzichtig.

De mate waarin de economie op zal leven na de crisis is afhankelijk van de bestedingsruimte van met name de beneden-modale inkomens en het investeringsklimaat dat de overheid schept.

Bezuinigen zou wel eens het knakken van de bloem in de knop kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Elsevier staat deze week een stuk getitelt : hoezo, kapot bezuinigen? " als de overheid diep in de kosten snijdt, bloeit de economie op, bewijzen eerdere ervaringen met keihardr overheidsbezuinigingen".

Rabobank heeft dit historisch onderzoek gepubliceerd. Vanwege auteursrecht kab ik het elsevier artikel hier niet plaatsen.

Als voorbeeld wordt genoemd de saneringen van de jaren 70, 80 en 90
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Investeren is beter.

Niet bezuinigen, maar verstandiger omgaan met geld is ook prima.

Maar wat gebeurd er, als de belastingen verhoogd worden? Dan gaan mensen uit voorzorg minder geld uitgeven en loopt de overheid inkomsten mis.

De belastingen zouden verlaagd moeten worden. Dan gaan mensen weer geld uitgeven en gaat de economie weer de goede kant op.

Investeren in onderwijs kan op termijn veel opleveren aan goede vakmensen op alle gebieden.