Op welke manier kunnen centrale banken zoals de ECB en de Fed eigenlijk zorgen dat de rente laag blijft?

Ze beslissen dat de rente bijvoorbeeld laag of lager wordt. Maar hoe doen ze dat dan eigenlijk?

10 jaar geleden
in: Economie
1K

Het beste antwoord

Rente is het gevolg van vraag en aanbod van geld. Omdat nu iedereen spaart omdat men bang is voor zijn baan, hypotheek etc. is het aanbod van geld enorm. Er wordt meer gespaard dan ooit. Dus het aanbod van geld is gigantisch. Verder koopt niemand iets waardoor de vraag naar geld laag is. Het gevolg is een heel lage rente.
De Fed en de ECB kunnen alleen wat in de marge rommelen. Dat kan omdat zij grote partijen op de leningmarkt zijn. Hoe doen ze dat door geld in de markt te brengen zal de rente nog verder dalen omdat het aanbod grorter wordt. Het gaat daarbij om geld dat ze al hebben. Het gaat dus niet om geld dat ze eventueel bijdrukken. Wat als ze geld bijdrukken komt er nieuw geld bij en is er meer geld om de dingen te kopen dan voorheen en dat de een oorzaak van inflatie, waardoor de prijzen gaan stijgen en later de rente ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
En op je laatste zin sluit mijn verhaal dan weer aan. +

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je oorzaak en gevolg omdraait. De rentestand is geen natuurverschijnsel, zoals bijvoorbeeld de waterhoogte. Ze kunnen simpelweg zeggen wat ze voor rente willen als ze iemand geld lenen.
Waarom schommelt de rentestand dan als het zo simpel is?
Dat komt omdat de rentestand zelf (oorzaak) grote gevolgen heeft voor het reilen en zeilen van het betalingsverkeer.
Stel ze bepalen de rente op nul percent. Dan gaat iedereen geld lenen, en veel. En met dat geld BMW's kopen, voor ieder gezinslid een, en het huis inrichten met nieuw meubilair, en mega flatscreens, etc.
Het probleem is dat er maar een beperkt aantal BMW's, meubelen etc geproduceerd kunnen worden. Dat betekent dat de prijzen stijgen. Maar dat maakt niet uit, geld genoeg te leen. Endat gaat zo maar door.
Met gevolg dat ook een bruinbrood op een gegeven moment wel een paar miljoen euro gaat kosten. Dat is na WOII in Duitsland gebeurd. Dat is geen zinnige situatie.
Door de rentestand te manipuleren zorgen de banken er voor dat de hoeveelheid geld die in omloop is, in evenwicht is met de beschikbare goederen.