Welke eerdere schuldencrises waren er?

Ik meen me te herinneren dat de Eurocrisis niet de eerste grote schuldencrisis is. Er was ooit iets met de BRIC-landen, geloof ik. En ook andere landen hebben, in hun eentje dan wel als groep van landen, schuldencrises doorgemaakt die lijken op de situatie waarin Europa nu verkeert.

Welke eerdere schuldencrises waren er, die enigzins vergelijkbaar zijn met de huidige schuldencrisis?

Hoe zijn die eerdere schuldencrises verlopen?

11 jaar geleden
in: Economie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1929 was er de beurscragh in Wall Street NY

Het beste antwoord

Een schuldencrisis waarbij een overheid zijn schulden niet meer kan betalen is op zich niet zo bijzonder. Zelfs in Nederland is dat wel eens voorgekomen (1814)

Op wikipedia staat een hele lijst, en de meeste landen zijn die ellende gewoon weer te boven gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Die Wikipediapagina bevat de meest uitgebreide lijst, en geeft een prima uitleg.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+
Er was een vergelijkbare schuldencrises in de veringde staten in 1929
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal komen landen een schuldencrisis wel weer te boven, maar Duitsland kon dat na de WO I niet door het beleid van de geallieerden (herstelbetalingen) waardoor de crisis uiteindelijk uitmondde in de WO II.