Vanaf welke leeftijd, moest je in de 70ér jaren pensioen afdracht doen?

Volgens berichten die ik kreeg, moest je toen, pas vanaf je 24 jaar pensioen afdragen, ik wil graag weten of dit juist is

2 jaar geleden
3.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Pensioen is geen must niet elk bedrijf had een pensioen voorziening in die jaren en elk regelement was anders.

Antwoorden (1)

Pensioenafdracht moeten doen, daarvan is nooit sprake geweest.. De meeste werkgevers bieden pensioenafdracht aan, maar niet alle werkgevers.
Pensioenafdracht begint al vele tientallen zo rond je 25ste jaar. De reden is dat pensioenfondsen een termijn van 35 tot 40 jaar hanteren voor het opbouwen van een voldoende pensioen. Vandaar dat het in de jaren zeventig (pensioenleeftijd 65 jaar) gebruikelijk was op je 24ste te begonnen met de pensioenopbouw.
Ben je nu (2022) 21 jaar en in dienst van een werkgever, dan kun je beginnen met pensioenopbouw. Begin je na je 21ste met werken bij een werkgevetran is dat geen probleem voor de pensioenopbouw.
Voor de AOW geldt een -automatische- opbouw tussen 15 en 65 jaar, dus gedurende 50 jaar. Je ontvangt op je 67ste volledige AOW als je 50 jaar lang in Nederland hebt gewoond, tussen je 15de en 65 jaar. Elk jaar in het buitenland betekent een korting van 2%.
Bron: https://profin.nl/nieuws/wanneer-begin-ik-met-het-opbouwen-van-mijn-pensioen
Er heeft nooit een wettelijke pensioenplicht voor alle werknemers bestaan. Het streven is er altijd op gericht geweest op vrijwillige basis alle werknemers boven de AOW een aanvullend pensioen te verschaffen tot ca. 70% van het laatst genoten loon tot een bepaald maximum.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Toegevoegd op 18 maart 2022 13:10: tekst
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Snap de min niet dus +
SentWierda
2 jaar geleden
Ook ik snap de min niet. Vooral niet omdat het woord -moest- in de vraag niet juist is.